Belysning/Spottar, -Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oasis
    Användare
    • April 2004
    • 83

    Belysning/Spottar, -Malawi

    Har nu kommit fram till frågan om vad jag ska ha för belysning. Karets area är ju 110x45 så det borde ju räcka gott med 2 lysrör antar jag, någon som har tips på vilka lysrör som fungerar bra till Malawi som går att få tag på lätt i vanliga zooaffären och som inte kostar skjortan, hade tänkt att ha Hongi, Golden och Demasoni i karet, borde fungera va?

    Sen har jag tänkt skaffa mig ett par spottar till karet, vad jag förstått finns det bra sånna på IKEA eller har jag fått allt om bakfoten? har hört om "spot" och "flood", är det vad man ska fråga efter om man går dit eller kommer de stå som frågetecken?
    /Danne
  • mikro
    Användare
    • November 2002
    • 666

    #2
    hej!

    jag monterade precis två spottar från ikea på mitt 310-liters kar. Det blev så här: http://www.efd.lth.se/~f97mn/fisk/hela.jpg

    Spottarna heter Beryll och kostar 199:- http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores...ts=10111*10276

    De jag har hade lampor med 38 graders spridning monterade från början, och jag tyckte det blev rätt lagom. Tror att "spot"-lampan är mer riktad.
    /Mikael

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Cool belysning Mikro...och det för billig penning!

      En sak undrar jag över...varför är de inte monterade bakåt? Har du din ramp bak på akvariet istället för fram vid frontrutan?

      Kommentar

      • Oasis
        Användare
        • April 2004
        • 83

        #4
        JA det där vart riktigt snyggt Mikro, det var perfekt spridning, exakt vad jag letade efter, tackar!
        /Danne

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • November 2002
          • 666

          #5
          tja du ... jag ville ha spottarna i framkanten riktade lite snett bakåt. Så när jag använder rampen så drar jag fram den så den ligger i framkanten och spottarna sticker du ut lite. hade man monterat dom i bakkanten hade man fått ljuset bakifrån och antagligen skuggat fiskarna lite.
          /Mikael

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #6
            Det absolut snyggaste man kan ha är MH och det är verkligen tok snyggt men då kostar det även mycket och tycker man inte det är värt dom pengarna så är 2 av mina favorit rör till malawi Triton och Sylvania Aquastar,Triton är ungefär dubblet så dyrt än Aquastar men blir billigare i längden eftersom dom ungefär samma ljus ända upp till 7500 timmar...T5 ska också ge ett snyggt ljus men kostar även lite mer..

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Har du spottarna kopplade till en timer Mikro?

              Sådär ska nog jag göra också...riktigt bra tips och snyggt. Säger precis som Oasis...Tackar!

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • November 2002
                • 666

                #8
                tackar : )

                Nej, ingen timer än så länge. Egentligen "provkör" jag fortfarande, men har blivit så förtjust i det så jag låtit det vara kvar. har tänkt fixa det lite snyggare så småningom med kablar och sånt.

                Men man ska ju som sagt vara medveten om att man inte alls får samma snygga färger på fiskarna så här. Däremot får man mer atmosfär och "mysighet" på akvariet, och det ser rätt härligt ut när vågskvalpet reflekteras mot botten.

                Kan ju även tipsa om fredrik Hagbloms hemsida där han har bilder från sitt tanganyika 720 med spotbelysning. Efter att ha sett det akvariet "live" skaffade jag både tanganyika och spottar ; )

                /Mikael

                Kommentar

                • Oasis
                  Användare
                  • April 2004
                  • 83

                  #9
                  förstår precis vad du menar, man blir väldigt sugen. Nej färgerna är ju omöjligt att få till med spottar men det är grym mysfaktor på kvällarna när lysrören släcks.

                  Har tänkt bygga liknande Fredriks med en "lysbox" ovanpå akvariet så man döljer spottar etc snyggt.
                  /Danne

                  Kommentar

                  Arbetssätt...