Ciklidsjukdom!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • March 2004
    • 126

    Ciklidsjukdom!!??

    Ja, nu är det ju inte fiskarna som har blivit sjuka. Det är jag! Allt skyller jag på er här alla akvtiva här på forumet Jag har under ca 1-2 års tid dragit mig fram med ett 42 liters kar med diverse alger, fiskdöd-nya fiskar-fiskdöd o s v. Nu är jag ju av envis natur så jag tänkte att nä, antingen får jag lägga ned eller ta och kolla vad jag gör för fel. När jag så sökte på internet hittade jag hit..det är lite mer än drygt en månad sedan och nu står jag här förvisso med ett mycket vackert litet 42 liters kar men plötsligt har jag även ett 375 liters med Malawi i och ett nystartat 105 liters utan fisk. På en månad alltså har min sjukdom avancerat så pass att jag tänker nog snart bara fisk, vattenkvalitet, fodermängd ja ni vet....åh finns det någon hjälp eller blir det bara värre? []
    (Fast egentligen vill jag ju bara säga tack för alla tips man hittar här)
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Det är trots allt en ganska behaglig sjukdom...

    Välkommen!
    /Hasse

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      citat:åh finns det någon hjälp eller blir det bara värre?
      Nej. Ja.

      Men precis som Hasse_H skriver så är det minst sagt en behaglig sjukdom...däremot rätt ansträngande för plånboken. Å andra sidan har jag hört att det är bra träning för hjärnverksamheten att ha något att tänka på så ofta...problem att lösa...fiskar att köpa...köpa...köpa...

      GR A TT I S

      Kommentar

      • Fr BuBu
        Användare
        • March 2004
        • 126

        #4
        Det må vara första gången som man blir gratulerad till att ha blivit drabbad av en sjukdom, men tack! (tror jag). Dessutom önskar jag verkligen inte att bli botad för precis som Hasse sa, så är det med behag man bär den. Ja Tricella köpa, köpa, köpa ...en blir väl som kakmonstret i omvänd form?! Åh jag upptäckte nyss att jag fortfarande har barn kvar...oj då! kanske de å´vill ha lite mat*funderar* tror att jag tinar lite räkmix till dem, undrar om det skulle funka?

        Ni har ett underbart forum här!
        Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Skaffa guppy så får du massor att fritera till barnen om någon vecka...(ursäkta)

          Kanske ett riktigt Aqua-snack...

          Kommentar

          • Fr BuBu
            Användare
            • March 2004
            • 126

            #6
            Ahhhhhh kanon! Tack! Att jag inte tänkte på det? Jag har ju fritösen, jag säger bara att det är en ny barnform på pommesen! (oj vad denna länk blev seriös*S*)
            Imorgon är det barnbidrag och måååååååånga zooaffärer är öppna[]
            Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Ett tips ibland all glad stämning. Förköp dig inte på fisk nu utan ta dig tid och fundera ut vad du verkligen vill ha för fiskar.

              Jag har nämligen av egen erfarenhet varit med om detta "Köpa Köpa Köpa"...man vill liksom ha i stort sett alla arter...men så glömmer man snabbt bort att man inte har oändligt mycket akvarieyta...*suck*

              Kommentar

              • Fr BuBu
                Användare
                • March 2004
                • 126

                #8
                Du har så rätt! jo, jag skall bara ha en sort till i det stora. Nu finns det Melanochromis interruptus 1+3, Pseudotropheus estherae 1+3, Protomelas taeniolatus "Chinyankwazi" 1+2 (ja, jag vet )1 pojkancistrus och en gibbyceps men jag vill så gärna ha även en grupp Labeotropheus trewavasae men där har jag ännu inte riktigt förstått skillnaderna mellan fångsplatserna för i min bok (Malawiciklider i sin naturliga miljö) är den från Zimbawe Rock och så mörk och fin mot de jag har sett, så en blir lite förvirrad, milt uttryckt
                Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                Kommentar

                Arbetssätt...