Crenicichlia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esa_U

    Crenicichlia

    Har blivigt tvär intresserad av Gädd ciklider i övrigt!
    Nån som har några arter att rekomendera(intressant beteende,osv)
    Tack för mig!
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    vad har du för storlek på akvarium att erbjuda dem?

    det finns Crenicichla mellan 5 och 50cm.
    fish r friend

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Jag har 4 Crenicichla regani, varav ett par. De blir runt 15 cm tror jag. Mina går i ett 375-liters, med silverhajar, praktbotior, och små scalarer, bl.a, och det har gått bra hittills. Nå´n sa att de kräver lågt PH för att äggen ska kläckas. De stora arterna har jag ingen större erfarenhet av.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • orca

        #4
        hej
        Jag skaffade mej fyra c. menezesi i höstas.dom va typ 6cm och smala som en penna. På en diet huvudsakligen bestående av daggmaskar växte en ifrån dom andra och är nu ca 17 cm och och mycket grov. Han spöade dom andra tre och jag var tvungen att lämna bort dom. Nu spöar han min 24cm fengädda så fjällen ryker istället. Jag har hört att menezezi ska va en av dom fredligaste av gäddcikliderna. Har skaffat en rio xingu sp. 1 (modell tanig och liten) Han håller sig mest undan, men vid daggmaskmatningen tar han för sig och lär nog slå tillbaka ordentligt efter sommaren om inte menezesin skärper sig. Jag tänker naturligtvis inte ha kvar båda om det inte funkar, men det är snygga och interessanta firrar.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:Jag har hört att menezezi ska va en av dom fredligaste av gäddcikliderna.
          En av de fredligaste är de knappast. Det kan komma från mig ändå men jag skriver bara om mitt par. Det är väldigt "fredligt" för att höra till [u]saxatilisgruppen</u>.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Mina regani har jag som sagt inte upptäckt några större aggressiviteter ifrån. Och de blir ju inte så stora.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • orca

              #7
              Tja Ola.
              Jag var lite ironisk angående min menezesi, som är en uppenbart elak och glupsk individ. Dom andra tre som också var hanar var lugna och rörde aldrig varandra när jag skärmade av dom från den större.Funderar på att rulla honom i ströbröd och steka upp honom till katten! Har Du lyckats med lek av någon creni? (med lyckat resultat såklart)?

              Kommentar

              • Esa_U

                #8
                Karet ligger på drygt 700 liter.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  Crenicichla acutirostris, 30cm och ganska snäll och social. inte sett i sverige men sett bilder på jänkares exemplar, kanonsnygga!
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Esa_U

                    #10
                    okej tack för tipset!
                    Jag undrar om nån har någon personlig erfarenhet av "Crenicichla tigrina"?

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • August 2002
                      • 330

                      #11
                      Väljer du någon av dom större arterna,så enligt min erfarenhet är inredningen,gömslen,den avgörande biten,men även då kan det gå åt skogen pga aggresivitet,har blivit tvingad att ha en avdelare periodvis även i ett kar på drygt 3 meter långt,det går aldrig riktigt att lita på dom,hanen kan få spel när som helst.Förövrigt så finns det ju en hel del arter,men dock få på marknaden här.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Av Crenicichla spec. pernambuco (mindre men aggressivare saxatilis än menezesi) har jag haft frisimmande en gång samt ett 20 tal lekar mha avdelare. Det senare funkade aldrig, hanen spöade honan efter leken och äggen försvann (han åt upp dem) eller så spöade hanen honan och det blev ingen lek. Honan dog i det som belv det sista försöket. Av menezesi har jag haft kanske sex lekar och sprattelyngel minst en gång men malarna tar dem på natten. I princip försöker jag få dem att inte leka. Hanen är tjurig på honan några timmar efter att ägg försvunnit men har lekt omedelbart igen de gånger det blivit/jag gissar på yngel. Av C. comprecisseps har de bra parat ut. Hos mig har de alltid dött en snabb död i magsjukdom (Har hänt två gånger med fem års mellanrum) och har aldrig hunnit leka. annars tror jag dessa är enkla.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • VF
                          Användare
                          • October 2003
                          • 99

                          #13
                          Jag har 4 st C.regani i ett 540l akvarium 1 hanne och 3 honor hanen leker av honorna en efter en ,dom honorna han inte leker med får vänta tills deras tur.
                          C.Regani håller jag i vanligt vatten inga tricks med p h (uppsala vatten)
                          Jag har ett par C.comprecisseps dom har just nu lite problem att få fri simmande yngel men kämpar på .)
                          C.menezesi har jag haft 6 st i ett 300l akvarium dom dödade varandra tills det bara var ett par kvar.
                          Det paret kunde hävda sig mot mina Xingu ettor(hona 27 cm +hane31cm) Så C.menezesi är några tuffa j-vlar ska ni veta.
                          Mera Crenicichla i våra akvarium röstar jag för )



                          M.L
                          VF// Mats

                          Kommentar

                          • Freddan

                            #14
                            Jag har 4 st Grenisikla Xingo 1 or. Jag måste säga att jag är imponerad att dom växer så snabbt. Dom verkar vara smarta också anfaller inte en motståndare om dom inte vet att dom har övertaget. Någon som vet hur stora dom kan bli. Mina går i ett 1225l.

                            Kommentar

                            • VF
                              Användare
                              • October 2003
                              • 99

                              #15
                              Xingu 1 blir mellan 30 och 40cm

                              M.L
                              VF// Mats

                              Kommentar

                              Arbetssätt...