Akvariet i våg...???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nissetib

    Akvariet i våg...???

    Har nu införskaffat mig ett 720 kar med tillhörande trämöbelbänk. Golvet är ett parkettbelagt betonggolv, så det borde hålla iaf.

    Grejen är nu att under bänken så sitter det ett antal fötter. Jag räknade inte antalet men det är mer än tolv stycken. Som det står nu (tomt i akvariet) så är det en av fötterna i framkant som hänger i luften. Ca 9 tiondelsmillimeter.(Säkert någon i bakkant också) Frågan är hur mycket man ska/kan tillåta att det hänger i luften utan att behöva oroa sig för att akvariet ska spricka?? Kan man nöja sig med 1 tiondel eller ev mer kanske??
    Om man tex har en alubänk så har den ju faktiskt bara 8 fötter, så det borde ju rimligtvis ge en lite mer spelrum om man har fler fötter. Å andra sidan är ju träet (spånskivor) betydligt mjukare än aluminiumet.

    Visst så har jag tänkt å stoppa under nåt där det är som värst men det kommer ändå kanske bli en glipa....

    Någon som har erfarenhet av trämöbelbänkar???

    Kan ju säga det också att jag har frigolit under akv fast om det skevar lär ju inte det hjälpa.

    Hur noga ska man va om akv skevar?? Tiondelar där också??
    Har ett lånat maskinvattenpass som har en noggrannhet på 1 tiondel, fast då kommer jag att bli skogstokig om jag ska använda mig av det...

    Hjälp mig någon.....

    //P-J
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Är ingen expert,men skulle det vara mitt akv. så hade jag gjort som följande.
    Börja att väga in dom alla fyra yttersta fötterna så att dom står i våg,ta sedan dom övriga.(Ett alu.bord skall ha ett litet spel på benen i mitten ifall det uppstår sättningar).Det viktigaste är ju att få bordet i vatten.Schimsa med plastlock som sitter på fyrkantiga godisburkar,det funkar bra.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Om akvariet skevar bör man vara väldigt noga då detta är större fara för olycka än om den lutar t ex från höger till vänster.

      Jag har tidigare haft lutning på ca 0,5-1cm från vänster till höger eller ifrån bak till fram...men det är inte att föredra. Nuförtiden ger jag mig inte förrän det är nästintill exakt jämn fördelning på tryck. Man kan nog knappast (kanske) få den 100% i våg, men man bör verkligen sträva efter det.

      Kommentar

      Arbetssätt...