Ytterfilter till Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oasis
    Användare
    • April 2004
    • 83

    Ytterfilter till Malawi

    Har skaffat mig ett 222liters kar som jag den här gången ska ha Malawi i hade jag tänkt. Vet att de ska ha rätt bra cirkulation på vattnet etc och kollat lite på Eheims ytterfilet bland annat Eheim 2226 Prof. Edi. som kör runt 950l/h och har en filtervolym på 6-7 liter om jag inte minns fel.

    Tror ni det räcker med endast det filtret till Malawi, tänkte på filtervolym och det eller vore det idé att köpa till ett innerfilter också? Ni kanske har något förslag på en bättre lösning? Det ända problemet är väll pengarna som inte finns i överflöd
    /Danne
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Filtervolymen är på 4,9 liter. Huruvida cirkulationen räcker eller inte är nog mycket en fråga om vad man tror. En variant vore väl att prova med bara ytterfiltret. Skulle det vissa sig inte räcka till är det ju bara att komplettera med ett innerfilter eller cirkulationspump.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Jag föredrar helt klart ett kraftigt innerfilter till malawi. Till ett 222 kan du lätt ha en powerhead 802 som pumpar 1500 eller ett eheim 2252 som pumpar 1200. En powerhead 402 skulle funka med. Du vill helst att ytan skall röra sig mycket kraftigt, och det kan vara svårt att få den att göra det med ett ytterfilter...

      Du har inte funderat på att bygga in filterkammare? Det är det allra bästa.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • April 2002
        • 339

        #4
        Såhær tycker jag

        Jag føredrar ytterfilter av flera anledningar, dels ær jag lat och ett ytterfilter som fungerar behøver man bara rengøra 2ggr per år.

        Dels så ær ett ytterfilter mycket tystare før fiskarna (lægg ørat mot ett akvarie med yttefilter resp. innerfilter) om detta påverkar fiskarna ær dock tveksamt før dom bæsta odlarna jag vet kør alla med innerfilter.

        Sen ær det lættare att gømma undan ett yttefilter på ett snyggt sætt.



        Jag har kørt ett 222a med malawi och ett ytterfilter med en mindre effekt æn det du fungerar på.

        Ytrørelse får du genom att sætta struilrøret paralellt med vattenytan någon centimeter under ytan och rikta det snett uppåt.

        Dock så stæmmer det att du inte får samma skjuts i vattnet. Dærfør kan du om du vill komplettera med ett inneflter som ger lite mera skjuts i vattnet.
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Jag tror att cirkulationen räcker. Jag är förespråkare av ytterfilter och använder det själv. Jag tycker att det filtrerar vattnet ypperligt och ger en god miljö för fiskarna.

          Man kan också använda sig av filterkammare som Zaphi skriver, och det har jag också goda erfarenheter av. Nackdelen är att den syns om man inte har den bakom bakgrunden eller inbyggd i en frigolitbakgrund.

          En av de största anledningarna till att jag väljer ytterfilter framför något annat är att det är minimalt utrymmeskrävande i ett akvarium och det betyder en hel del för mig.

          Eheim är kvalitet och trygghet.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Jag behöver inte rengöra mina filter mer än en gång om året, om ens det och får cirka 7 liter filtermaterial i mina 222or, alltså mer än det ytterfilter ni pratar om. Samtidigt får jag en jävla snurr på vattnet som jag vet mina fiskar mår bra av och blir mer aktiva av. Visst kan du ha 2-3ggr/timma, men dra på 7ggr/timma och rikta mot ytan så skall du se förändringen i fiskarnas aktivitet! Sen är det skönt att inte ha nått utanför karet som skall krånglas med och startas om då och då.

            Den enda anledningen jag ser till att inte använda filterkammare är att de är "fula". Men det döljer du ju lätt med en stenhög, växt, bakgrundsbit, rot, bark eller liknande...

            Jag tycker filterkammare är en frälsning till hobbyn.

            Det där med ljudet vet jag inte riktigt vad jag skall tycka... Jag vet dock att jag har spelat jädrigt högt i min lägenhet utan att märka att fiskarna påverkas.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              citatet där med ljudet vet jag inte riktigt vad jag skall tycka... Jag har spelat jädrigt högt i min lägenhet utan att märka att fiskarna påverkas.
              Har jag missat något?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Jep, Vannar kommenterade filterljud...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • April 2002
                  • 339

                  #9
                  He he jag med hade mina feta golvare ca 0,5m från akvariet (viktor du vet ju) och jag tyckte mig mærka en økad aktivitet nær jag drog på...

                  Om det var før att dom blev oroliga eller gillade det vet jag ju inte, kan oxå ha vart inbillning...

                  Nu ska man ju inte dra paraleller med vad mænniskor upåplever som irriterande ang det monotona surret som innerfilter genrerar men man kan ialla fall konstatera att ett innerfilter lever om mer æn ett ytterfilter i akvariet.

                  Om detta verkligen ær størande eller ej vet jag inte, troligen inte men jag kan inte tænka mig att detta ljud førekommer i sjøarna dærfør kænns inte fel att førsøka bergrænsa detta surr.

                  Ang: filterkammare, det ær en mycket bra løsning och den behøver man ju inte rengøra så ofta, detta ær troligen den billigaste løsningen speciellt om man har många akvarier och driver dom med luft
                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • Oasis
                    Användare
                    • April 2004
                    • 83

                    #10
                    tack för svaren, har fått lite att tänka på. Det där med att bygga en filterkammare och dölja bakom bakgrunden är ju en idé som jag nog ska göra någongång lite längrefram, just nu så lutar det dock åt ett ytterfilter och ifall så behövs ett innerfilter eller cirkultaionspump för att få draget som du Zaphi skrev om, än en gång, tack för tipsen!
                    /Danne

                    Kommentar

                    Arbetssätt...