Flaggciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Flaggciklider

    Hej

    Jag har fått lek av mina vildfångade flaggciklider, och nu har rommen kläckts, och de flyttade ynglen till ett annat blad. Jag har för mig att jag har hört att flaggciklider har en ganska slapp yngelvård, och låter ynglen gå under ytan, medan föräldrarna simmar strax under, och håller ett halvt öga på dem. Stämmer det? Se´n blir mina lätt skrämda nu när de har yngel. Ibland när man går fram står de med hopfällda fenor bakom ett blad i anubiasen. Kan det vara att de är lite känsligare för störningar för att de är vildfångade? Så lättskrämda var de inte innan leken.

    Är flaggciklidyngel lätta att föda upp? Är de som scalarer, som de verkar vara släkt med?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • matt.is
    Användare
    • September 2003
    • 386

    #2
    Micke A : Finns något mer att berätta om denna lek?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Jag har faktiskt aldrig haft flaggciklider så det är är ett rent "boksvar"
      citat:Jag har fått lek av mina vildfångade flaggciklider, och nu har rommen kläckts, och de flyttade ynglen till ett annat blad. Jag har för mig att jag har hört att flaggciklider har en ganska slapp yngelvård, och låter ynglen gå under ytan, medan föräldrarna simmar strax under, och håller ett halvt öga på dem. Stämmer det?
      Det är vad det alltid står i böckerna - att de är rätt slappa föräldrar.
      citate´n blir mina lätt skrämda nu när de har yngel. Ibland när man går fram står de med hopfällda fenor bakom ett blad i anubiasen. Kan det vara att de är lite känsligare för störningar för att de är vildfångade? Så lättskrämda var de inte innan leken.
      Både ja och nej. Jag har erfarenheter åt båda hållen (VF "spattigare" och VF mycket bättre).
      citat:Är flaggciklidyngel lätta att föda upp? Är de som scalarer, som de verkar vara släkt med?
      De lär vara rätt enkala att föda upp och de är relativt nära släkt med scalarer.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Mitt odlade par jag hade för ett antal år se´n åt alltid upp äggen. Men de här kläcktes på första försöket. Som jag har fattat det håller de inte lika stor koll på ynglen som t.ex scalarer, men de är ju rätt nära släkt, så det borde de väl?

        matt.is: Nja, inte mycket. Jag hade 5, och behöll paret som blev. Jag såg att de skulle leka, för de fick andra färger, och honans äggläggningsrör började synas. De lekte nå´n dag efter att äggläggningsröret började synas, blev lite överraskad när jag såg äggen.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Morellen
          Användare
          • December 2003
          • 84

          #5
          Micke; hur lång tid tog de innan de kläcktes? Mina är inne på dygn två och vi får se om det blir tredje gången gillt

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Morellen: Det tog ca 2-3 dagar, osäker på exakt hur lång tid det tog. Men vi får ju hoppas att dina skärper sig nu, hehe.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • September 2003
              • 386

              #7
              Vadå, är ynglena frisimmande nu???

              Befinner de sig vid ytan och föräldrarna vaktandes lite längre ner..??

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #8
                Hej

                matt.is: Nej, inte än, de ligger kvar på bladet.

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                Arbetssätt...