Ang namn fattas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maccis
    Användare
    • March 2004
    • 9

    Ang namn fattas

    På första sidan står följande:
    NAMN FATTAS


    Varje dag betalar någon in medlemsavgiften till NCS, men glömmer att ange namn och adress. Glöm inte att alltid ange detta (samt medlemsnummer om du redan är medlem) på inbetalningar.

    Exempel på betalning via Internetbank finns under Föreningsinfo - Hur blir man medlem i NCS?


    Jag tyckte själv att instruktionerna var jättebra men det är ett stort MEN i sammanhanget man får inte in all den infon ni önskar när man ska betala in pengarna till er, jag gjorde själv en betalning för inte så länge sen och fick inte in allting utan fick prioritering utav vad jag skulle skriva i meddelandet.

    Så kan ni inte ta och se över hur det egentligen är för alla har inte namn med 20 tecken och inte adresser med så få tecken heller.

    Jag kan omöjligt vara den förste som påpekar detta eller?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Som du kan se på Föreningsinfosidan så varierar antalet tecken som man kan ange mellan 25-75 beroende på vilken bank man har - jag förstår inte riktigt vad NCS skulle kunna göra åt att vissa banker accepterar så få tecken som 25 tecken.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      man skulle kunna förenkla det genom att tex. kunna ange en e-mail och sen bara maila över all info, så tex.

      Jan banan jan@banan.se sen maila resten (tror bestämt jag gjorde något sånt och det verkade fungera)
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #4
        Överhuvudtaget har det blivit en himla massa extraarbete för den som håller i detta sedan Internet-betalningen infördes. Det var oerhört mycket enklare förr.
        T.ex. så betalar många medlemmar in medlemsavgiften via någon annans konto (t.ex. mor, far eller sambo) varvid vi självklart registrerar den som betalar som medlem (det personen är ju den ende som vi känner till) och sen ringer folk och klagar på att vi skickar tidning och medlemskort till fel person och vill ha ett nytt medlemskort - merarbete och merkostnad för NCS.
        Det var faktiskt bättre förr.

        Om man nu betalar via internet så
        1/ sätt dig in i vad som kommer med på din inbetalning - gosatta rekommenderar att man också skall maila in sitt namn. Det är det tyvärr alldeles för många som gör, men för 9 av 10 behövs det inte eftersom alla tecknen redan kommit med på inbetalningen. Alla dessa onödiga mail innebär merarbete för den som håller i det.
        2/ Om du tidigare varit medlem så räcker det att ange ditt medl-nr samt namn och då räcker det med 25 tecken.
        3/ Om du inte tidigare varit medlem och din bank bara accepterar 25 tecken så betala denna gång in via postgiro - visserligen kostar det några tior extra men det är ju en engångskostnad (nästa gång har man ett medl.nr) och de som jobbar ideellt med registreringen sparar tid.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          citat:3/ Om du inte tidigare varit medlem och din bank bara accepterar 25 tecken så betala denna gång in via postgiro - visserligen kostar det några tior extra men det är ju en engångskostnad (nästa gång har man ett medl.nr) och de som jobbar ideellt med registreringen sparar tid.
          Eller betala med eget/annans bankgiro. Det är gratis.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat:Eller betala med eget/annans bankgiro. Det är gratis.
            Men ange då DITT namn om du använder en annans konto eftersom det annars blir den personens namn och adressuppgifter vi får.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • maccis
              Användare
              • March 2004
              • 9

              #7
              Vad jag inte förstår är att det verkar vara "jobbigt för er" att registrera nya medlemmar? Vill man inte ha fler medlemmar, man ställer ju upp helt idiellt och ingen tvingar nån att ställa upp så om det blir en massa MER jobb för er att sköta registreringarna det är väl inte hela världen?

              Jag tycker att kunna betala in medlemsavgiften via sin Internetbank är en självklarhet att sen olika banker tillåter olika antal tecken är ju inte mitt problem som "ny medlem". Man kunde gott göra en betalning och sen skicka ett mail att man gjort en överföring m.m med sina personuppgifter.

              Jag gick själv med som medlem för jag tyckte att jag gott kan ställa upp och betala en medlemsavgift för att stötta denan typen av föreningar som jag gillar.

              Jag gick INTE med för att det skulle vara krångligt med betalningar, få "löjliga" påminnelser på startsidan som jag inte själv kan rå över samt känna att de som registrera medlemmar tycker det är en belastning för dem att ta emot betalningar.

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

                #8
                dock är det väl synd å kalla påminnelsen löjlig då den handlar om betalningar utan namn på?

                om det bara kommer in pengar utan namn så är det ju omöjligt att veta vem det kom ifrån?
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • maccis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 9

                  #9
                  Helt klart men det finns säkert en anledning till att det kommer in massa betalningar utan namn kanske? Lite info om att om namn, adress och hela ens livshistoria INTE går in i betalnignsrutan så kanske man kan upplysa om att det också går bra att maila in sina uppgifter? Men just det glömde bort att det blir massa jobb för han/hon som sköter registreringen.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    De som ställer upp i styrelsen gör det självklart för att de är beredda att jobba ideellt, men kanske inte för att göra en massa arbete helt i onödan.
                    Därför talas det om på föreningssidan och jag ger en del kompletterande information i denna tråd på hur man på bästa sätt betalar in sin medlemsavgift. Om man betalar in sin medlemsavgift på fel sätt så drabbas ju även den som betalar in eftersom han/hon inte kommer att få sin tidning/medlemskort i tid och dessutom får lägga ner en massa jobb på att kopiera ett kvitto på sin inbetalning och skicka till kassören så att det går att reda ut om en betalning verkligen har skett eller inte.
                    Helt i onödan så har några i styrelsen det senaste året lagt ner ca 100 timmar arbete enbart pga av "felaktiga" inbetalningar - jag (som inte sitter i styrelsen längre) tycker att det är helt onödigt arbete och dessa timmar skulle helt säkert ha kunnat utnyttjats på ett betydligt bättre sätt.
                    Självklart så har de som sitter i styrelsen ställt upp helt ideellt, men det är väl ändå inte meningen att de skall tröttna snabbt pga en massa totalt onödigt adminitrativt arbete.
                    Att du sedan tycker det är "löjligt" att NCS på första sidan påpekar att man inte skall glömma ange sitt namn etc. när man betalar in får stå för dig - jag tycker snarare att det är bra att påpeka detta eftersom man då kommer att få sitt medlemskort/tidning i tid och slipper lägga ner en massa jobb på att maila oss och skicka in kvitto etc. etc.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det kan väl aldrig vara Styrelsens skyldighet att rätta till felskrivna inbetalningskvitton??

                      Var och en bör själva se till att all information nödvändig står där.

                      Jag håller helt med Kjell Fohrman om det som skrivs i föregående inlägg.
                      Med anledning av att så många skriver fel så är det helt rätt att sitta in en "påminnelse-ruta" som påtalar detta.

                      Kommentar

                      • maccis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 9

                        #12
                        Grejen är den att jag tycker att det bör läggas till lite info att ibland så får man inte plats med all önskad info i betalningen och att man då SKA kunna maila in sin info osv. Men det är tydligen en omöjlighet och ett alldeles dumt förslag.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #13
                          Kan för övrigt meddela att antalet felinbetalningar kraftigt minskade efter att denna "påminnelse" sattes in så nog har den haft avsedd effekt.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Maccis:

                            Vi hade en diskussion om detta tidigare angående inbetalningar via internetbanker och kom fram till att de största bankerna, t ex Föreningssparbanken och Handelsbanken, har en meddelanderad där man får plats med namn och adress.

                            Sedan kan jag visst förstå din tankegång, men du måste också förstå storleken på NCS ideellt arbetande personal och att det kanske inte alltid är så lätt att koppla samman ett email tillsammans med en inbetalning. Att du går ut relativt hårt mot systemet i ditt inlägg hjälper ingen och den metoden fungerar inte för någon.

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

                              #15
                              För att göra alla parter nöjda, så lägger vi härmed in en kompletterande text under Föreningsinfo - Hur blir man medlem i NCS,
                              om hur man kan lämna inbetalningsinformation, om ens internetbank tillåter begränsat antal tecken.

                              Låter det som en bra lösning.

                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...