citat:Ursprungligen skickat av Juanito
Nyfiken på hur du går till väga?
Nyfiken på hur du går till väga?
Först så har jag ett antal fotografier till hand där jag kollar hur fisken ser ut och sen så använder jag t.ex ett vectorprogram som CorelDRAW där jag drar upp formerna för fisken.
Då jag fått till "formen" (genom att dra och ändra vektorerna) så importerar den i PS i eps-format.
Där lägger jag först till den röda och blåa färgen (på denna fisk). och lägger till en grundfärg på fenorna. Efter det så lägger jag till skuggor och "djup" på fisken. Sen så börjar jag läga lita yta och struktur på fisken så den inte ser plastig ut (ex noise och crystalize - psfilter).
Efter det är klart så ritar jag till mer och mer detaljer.
Fjällen kan man t.ex göra att man skapar ett fjäll och sen kopierar man och lägger till fler och fler. Allteftersom man fått in alla fjäll så börjar man ta bort några, göra vissa svagare, roterar, ändrar storlek osv, utifrån hur fjällen följer kroppen. Sen så kan man skapa flera olika typer av fjäll som man sen kopierar. Svårast är att göra ett orginalfjäll och få det bra. Efter det blir det bara att kopiera in fler och fler. För att få lite mörkare och ljusare fjäll på olika partier så kan man lägga 2 lager och med en feathered markering bara ta bort fjällen från ena lagret, eller ändra lagereffekten så blir fjällen ljusare. (som jag gjorde längst upp där fjällen "lyser gult" av reflektionen)
Olika lager i PS använder jag sen olika lagereffekter på, t.ex overlay, soft light för t.ex att få fjällen att smälta in i min röda färg (som har ett lager med crystalize och ett med noise (som är blurat) över sig). Och sen får man sitta och finjustera, rotera och mixtra. Fjällen är det svåra, plus huvudets "struktur". Men efter ca 50-75 lager så har man en färdig fisk. Ibland så kan enbart fenorna ingå i 15 olika lager.
Nu blev detta ett rätt så långt inlägg ändå, men det är lite bökigt att göra det, så det är mycket som jag inte orkar ta upp..
Mvh Fredrik
Kommentar