Biotopriktiga växter till Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    Användare
    • April 2002
    • 78

    Biotopriktiga växter till Diskus

    Jag håller som bäst på att förbereda mitt 1200 liters kar för mina Diskus.
    Det kommer inte innehålla viltformerna av Diskus, men jag vill ändå skapa en "verklighetstorgen" biotop.

    Bakgrunden kommer se ut som en översvämmad dammbank med både rötter, jord och sand. På botten är det torv övertäckt med multnande löv.
    På botten kommer det finnas någon form av Apisto och i de övre vatten lagren kardinaltetra samt någon mer stimfisk, ev bilbuk.

    Dock vill jag ha lite levande växter med.
    Vilka kan finnas i dessa vatten?



    Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
    "Övning ger träning"
  • petrol
    Användare
    • July 2002
    • 167

    #2
    Det låter som om det kommer att bli ett mycket fint akvarie!
    När du är klar så får du ta och skicka in lite bilder.

    Ang växterna: Gör en sökning på zoopet.com eller ännu hällre på Hjortgatanszoo.se
    Välj sydamerika. temp. ljusbehov.

    När det gäller discus så lever de (tydligen?) bland rötter på ca två meters djup (dunkelt ljus). De växter som man ser i deras biotop är växtblad som hänger ner i vattnet under regnperioden.
    Men hur kul är det??

    Mvh Petter

    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

    Kommentar

    • Marcus
      Användare
      • April 2002
      • 78

      #3
      Ingen helt dum ide,Petrol, kan vara mycket fint att ha ett något grönt med större blad övanför och låta dessa hänga ner med bladen.
      Självklart får man komplitera med växter som växer från botten och upp.

      Då karet kommre vara inbyggt är detta ingen omöjlighet alls.

      Kanske tom låta rötterna hänga ner så man slipper vattna dem?
      Borde bli snygg effekt om man hade metallhalogen på mittan, samt några spotar som lyser mellan de stora bladen.
      Då får man fina effekter av både skugga samt rörligt vatten på botten.

      Är det någon som har testat detta?

      Ps självklart skall jag skicka in några bilder, eventuellt även en artikel om jag blir nöjd med resultatet.

      Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
      "Övning ger träning"

      Kommentar

      • Therese
        Användare
        • April 2002
        • 196

        #4
        Tycker att du ska skicka bilder tycker att det låter jätte läckert.
        Akkta bara ås att växterna inte ruttnar om dom är i vattnet hela tiden ide kan vara att nån gång ibland kan vara att ta upp dom o låta dom torka.

        mvh Therese

        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • April 2002
          • 78

          #5
          Therese sant att det kan ruttna, men det finns växter som växer på land men går att ha i vatten också.
          En sådan växt borde klara sig tycker man?

          Nån som har testat?

          Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
          "Övning ger träning"

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

            #6
            FRedsskalla (fröna blad o vita blomor) kan man ha under vatten. Fast med olika resultat. Jag troro att det går att ha växterna i vatten beroende på hur dåliga dom är.. en katus är nog ine speiclet smart eftersom den lever i ökenlanskap. Men ta upp växtterna ibland och låt dom torka ut elelr vad man ska säga. En delblommor går att ha på heltid i vatten så länge det bara är rötterna som är i vattnet annars ruttnar dom.
            mvh Therese

            Kommentar

            • Anette
              Användare
              • April 2002
              • 178

              #7
              Hej Marcus!
              Om du vill ha något som hänger ner i vattnet kan du placera en Monstera brevid akvariet, i jämnhöjd helst. Sen kan du leda ner luftrötterna i vattnet så ser det ut som rötter som kommer ner från strandbanken...

              Svärdsplantor av den stora modellen tycker jag borde passa in alldeles utmärkt. Några få stora som verkligen får ta det utrymme de behöver...

              Lycka till
              Anette

              P.S Skriv några rader om hur du gjorde och hur det blev och publicera i CB...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                Hej,
                Det finns en hel del växter som kan användas i diskusakvarier - både Zoopet och Tropica har i sin sökavdelning för växter en speciell ruta där man kan kryssa för "Lämpliga diskusväxter".
                Det stämmer också att massor av akvarieväxter (nästan flertalet) i sin naturliga miljö egentligen är sumpväxter. Många av dessa passar dock utmärkt under vatten i akvarium där de växer och frodas.
                Dock inte alla, som t.ex. Fredskalla (Spathiphyllum), Ciklidgräs, Hemigraphis etc.. Dessa kommer inte att förbruka kväve och fosfor i akvariet som riktiga akvarieväxter gör, utan kommer istället att tillföra dessa nämnen och på så sätt påverka akvariet negativt, ökad risk för alger etc.
                Ciklidhälsningar
                Kjell Fohrman

                Kommentar

                • Jonas
                  Användare
                  • April 2002
                  • 65

                  #9
                  Men Kjell är du blyg eller? Du måste ju visa ditt fina Diskus kar med liknande planering! Gör inte du det så gör jag



                  Det är välldigt fint! Men Marcus du missar ju lite av poängen att ha blommor vid sidan om, om du har akvariet inbyggt!? Men det är inte mycket att göra åt. Som sagt skynda dig med bilder, det verkar som att det blir en mäktig syn!

                  Mvh Jonas Bokström
                  Mvh Jonas

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    Sorry Jonas,
                    Falsk blygsamhet är inget jag lider av.
                    Akvariet på fotot är kanonsnyggt och jag har visserligen tagit fotot, men det visar inte mitt akvarium utan ett akvarium som byggts av Belgiska Diskussällskapet.
                    Men man ju alltid få drömma att man hade ett så fint diskusakvarium .
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Jonas
                      Användare
                      • April 2002
                      • 65

                      #11
                      Men har inte du ett sådant???

                      Jag har sett nån bild där det står i ett rum med 2 soffor!?
                      Kanske liknar varann eller så är jag ute på djupt vatten!?

                      Mvh Jonas Bokström
                      Mvh Jonas

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Hej igen,
                        Visst har jag ett öppet växtakvarium med två soffor framför som har skymtat på något foto, men det är inte detta.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell Fohrman

                        Kommentar

                        • Marcus
                          Användare
                          • April 2002
                          • 78

                          #13
                          Trevligt att se att mina tankar och frågor får så här mycket respon

                          Anette, ingen dum ide alls med Monstera, det måste jag testa, tänk vad fint det kan bli efter ett par månader när de växt till sig. Förhoppningsvis kan man även låta ett par bomullstrådar gå från karet till jorden så att de suger vatten på det sättet med, då luftskotten ej fungerar som rötter.

                          Kjell Fohrman: Jag har nu letat igenom en del av den informationen du angett och funnit mycket mat nyttigt. Alltid kul att få tips från ett proffs. Som du säger kommer jag mycket nogrannt välja ut de arter som får komma ner i mitt kar. Det viktigaste är trots allt fiskarnas välbefinnande och med rätt information kommer det säkert fungera bra.

                          Jonaset kan vara sant att jag missar en del av det vackra genom att inte ha en helt öppenlösning, dock får man betänka hur mycket ett kar avdunstar om det inte är täckt.
                          Med tanke på den relativt stora mängd vatten samt differansen mellan lufttemperaturen och vattentemperaturen kommer många liter "försvinna"
                          Detta innebär både ett fuktproblem och en stor energiförlust.
                          Dessutom finns det andra parametrar att ha i åtanke(min bättre hälft) vilka påstår att det gott och väl räcker med det jag har tänkt mig[]
                          Dessutom vill jag genom att ha akvariet inbyggt i en vägg få illusionen av att man snorklar i Amasonas. Karet är 80cm högt och 260cm lång, det räcker rätt väl rummet är trots allt ett normal vardagsrum

                          Ps lovar att lägga ut lite bilder under byggandet samt skicka in en artikel på mitt amtörbygga





                          Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
                          "Övning ger träning"

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            Hej Marcus,
                            Att kalla mig för proffs på växter det var sannerligen att ta i för det är jag definitivt inte.
                            Måste bara lite kort kommentera det där med avdunstningen - på mitt kontor (ca. 40kvm) har jag 4 helt öppna akvarier på totalt ca. 2.500 liter vatten utan att ha det minsta problem med fukt. Snarare är det väl så att de flesta kontor/hem idag har problem med för torr luft. Så av denna anledning tycker jag definitivt inte att du skall avstå från ett öppet akvarium, men det kan ju finnas andra praktiska problem som gör att det inte funkar.
                            Lycka till med ditt byggande och vi ser fram emot foton på resultatet.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell Fohrman
                            PS: På bifogade foto ser du ett exemplar av svärdplanta planterat i mitt 840 liters Amazonas-akvarium http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1595 Akvariet är 60 cm högt och växten sticker upp ca 50 cm över vattenytan.

                            Kommentar

                            • Jonas
                              Användare
                              • April 2002
                              • 65

                              #15
                              Ja där har vi ju akvariet!
                              Inte såå olikt, jag var inte på bråddjupt vatten iaf!

                              I hopp om en helbild på ditt kar så satt jag och lekte med siffrorna i URLén så hittade jag denna bild http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1505
                              vad gör den där???

                              Det verkar vara ett ganska rejält bild arkiv!?

                              Mvh Jonas Bokström
                              Mvh Jonas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...