FEL SILIKON!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #16
    Tack, nu kan jag vara lite lungnare.
    Men jag ska endå låta några malar gå i före discusarna ifall att....
    Mvh Alex

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Malar är betydligt härdigare och de är långlivade. Mina ancistrus reagerade inte alls på de missförhållanden som var i karet. Yngel dog på löpande band, men ancistrus var helt (synbart) oberörda.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #18
        Men ska jag ta mina fjärilsciklider då?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #19
          Jag har satt i fisk efter bara något dygn ett flertal gånger utan problem men om du vill vara på den säkra sidan så vänta en vecka eller två och introducera discus direkt. Har du dina discus väldigt trångt nu eftersom du har så bråttom?

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #20
            Jag har 6 st discusar som är omkring 8-13 cm stora i ett 70 l kar.
            Så jag vet inte...
            Men jag tänkte att det inte är giftig när jag lägger i discusarna.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #21
              Fjärilsciklider är tvärtemot malarna i känslighet. De vänder buk upp direkt om det är några fel...faktiskt den känsligaste art jag någonsin haft...och jag har haft en hel del.

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #22
                Så jag ska lägga i ett fjärilspar, jag har ocksp ett gäng tigerbarber som jag kan ha i???
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #23
                  Jag tycker det låter otroligt dumt att testa och låta någon fisk dö..
                  Om nu inte fisken skulle dö kör du då i diskusarna på engång??

                  Eller är det svårt att vänta 5-7dagar så slipper nån fisk överhuvetaget dö?

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1834

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Hajen_89

                    citat:Jag tycker inte att du skall testa. Det finns nog inga vetenskapliga undersökningar på hur lång tid det tar innan en pansarmal dör i ett nysilikonat akvarium. Vad jag vet så utförs aldrig toxid experiment på fiskar utan alltid på räkor. Men det spelar väl ingen roll? Att den dör är ganska så säkert, och hur lång tid det tar får du reda på när du släpper i den (om du släpper i den)
                    MVH
                    Magnus
                    tropfrogå du tycker jag ska slänga i discusarna istället eller?
                    Om det inte framgår av mitt inlägg ovan så skall jag förtydliga mig nu. Jag tycker inte att du skall använda någon fisk som testpilot. Jag tycker att du skall vänta minst en vecka ochb sedan släppa i fisk i den takt du tycker är lämpligt. Jag tycker att det är onödigt att fiskarna skall få sätta löivet till för att du har bråttom. Oavsett om det är diskus eller guppi, för mig är all död slöseri på livet.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #25
                      citat:Jag tycker det låter otroligt dumt att testa och låta någon fisk dö..
                      Om nu inte fisken skulle dö kör du då i diskusarna på engång??

                      Eller är det svårt att vänta 5-7dagar så slipper nån fisk överhuvetaget dö?
                      Så du menar att giftet försvinner med tiden eller??
                      Jag vill ju hellre att en 50 :- fjärilsciklid dör än 6 st. discusar på 2500:-
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

                        #26
                        Jag hoppas ni inte tror att jag menar bakteriekulturen utan ett gift som finns i silikonen som jag råkade först lägga i. Den silikon har jag nu tagit bort och laggt i akvariesilikon.
                        Jag silikonade kanske 5cm lång sträng med den giftiga silikonen så jag tror inte det finns något kvar, men tänk om det finns någon liten smula kvar. Dödar det allt i karet då? Det är ett 375 l akvarium.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          #27
                          Jag vill veta hur länge prov-fiskarna ska vara i karet innan man kan vara säker på att släppa i discuarna??
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • April 2002
                            • 880

                            #28
                            Några dagar, en vecka eller två, lite beroende på hur bråttom du anser att det är.
                            Hörde talas om en som hade limmat ett antal burkar som han skulle ha killis i.
                            På morgonen var alla döda, men det var iofs akvarier som var helt limmade med sanitetssilicon.

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1884

                              #29
                              Eftersom hajen vill ha ett ännu klarare svar så ska jag försöka ge ett:

                              Du ska inte lägga i några provfiskar utan vänta 14 dagar och sedan introducera diskus (eller vad som helst) i den takt du anser vara lämpligt att introducera dem i ett "köpekar".

                              Alltså inga "provfiskar" utan vänta tills att allt är klart. Det jag skriver nu kan väl inte missförstås?

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              • ChipseT
                                Användare
                                • September 2003
                                • 61

                                #30
                                Man behöver ju inte köra som provfiskar..
                                Jag hade ju fyllt upp karet å tömt det några gånger, typ 1 gång om dagen i 4-5 dagar.. Sen kan du ju skyffla i några scalarer eller vad som som bajsar igång karet ett tag..
                                Jag hade inga problem med att fisk dog i mitt kar och jag gjorde så..
                                Det va ju inte Diskus som va där i, men det borde väl vara rätt bra å göra så??

                                MVH Oskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...