FEL SILIKON!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #31
    Man vehöver inte fylla upp och tömma ur något alls. Om du nu vill vara helt säker så lyd mitt råd på 14 dagar.

    Detta säger jag för att slippa bli skyldig till något otrevligt. Personligen har jag fyllt akvarium efter 24 timmar vid ett flertal tilfällen. Ättiksdoften har legat tät i rummet men jag har stoppat i alla fiskar och inte upptäckt några konstigheter.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

      #32
      Men hallå, har ni helt missat vad det är Hajen_89 är rädd för skall finnas i karet.
      OM det skulle finnas anti-mögelmedel kvar i siliconresterna lär de inte sköljas bort på några dagar, och några startfiskar lär inte bajsa bort dom heller.
      Har han dock nogsamt avlägsnat alla rester av det felaktiga siliconet och ersatt det med nytt lämpligt skall det nog inte vara någon ko på isen.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #33
        Men jag ska vara på säkra sidan. Jag ska idag ta bort all silikon på kortsidan där jag hade silikonat fel. Så jag gör allt om från början.
        Så det är 100% säkert att den felaktigas ilikonen är borta.
        Jag läste att silikonet härdar 2mm/dygn.
        Discusarna bor väääldigt trång för tillfället också, 70 l.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          Jag tror inte någon missat den biten. Hajen_89 har fått rådet att plocka bort all silikon som limmats dit av den felköpta silikonen. Därmed torde det rådet räcka.

          Hajen_89 har ju sedan limmat om, med rätt silikon, men fortfarande själv är orolig över om det finns något kvar av den gamla...

          Hajen_89 verkar också orolig över när man kan återinsätta fisk efter omlimning, och där förstår jag honom då han har Discus som kan vara lite känsliga. Så jag tror nog att alla är medvetna om problemet, men att vi förutsatt att han tagit bort all dålig silikon då detta verkligen inte är bra i akvarium...

          Sedan är det väldigt svårt att avgöra vad andra skall göra, så därför är försiktighet och noggrannhet något man förordar då man själv inte vet hur det ser ut med akvariet.

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

            #35
            Men nu hörde jag från kramfors att man inte ska ha ättiks baserad silikon för akvarium över 150 liter.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #36
              Menar du att den nya silikonen, Sikasil-E transparent, skulle ge dig problem enligt Kramfors?

              Den silikonen är rekommenderad av Sika att använda för akvariebruk och jag har använt den länge vid montage av bakgrund samt glaslimning i akvarier...

              Då får nog Kramfors förklara lite mer ingående vad han menade eller du vara tydligare i ditt inlägg om varför det nu inte skulle vara bra...

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #37
                Kolla på den här sidan. Det är här som Kramfors sa något om det...

                Mvh Alex

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Han förklarar inte varför...länken fungerade inte heller.

                  Det enda som sägs är att ättiksbaserad silikon inte skulle vara starkt nog för att limma akvarier som är större än 150L...detta är ett påstående och innan "kramfors" kan utveckla sitt påstående så kan inte jag tro på den teorin.

                  Producenten av silikonen har inte någon övre gräns på sin rekommendation för akvarie-limning så då undrar jag vart han fått det ifrån. Kanske stämmer det..vad vet jag...men jag tycker kramfors kan utveckla sitt svar bättre än så för att det skall bli trovärdigt...för mig iallafall.

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

                    #39
                    Okey, tack jag blev ett tag orolig igen. Men jag limmar ju knappt en kortsida så det ska nog inte vara några problem.
                    Nu undrar jag bara hur länge det ska torka innan jag kan sätta i fisk??
                    Jag limmade idag på morgonen...
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #40
                      När det endast handlar om en liten bit på ena kortsidan så kan du följa Fredrik H.`s råd att vänta 24 timmar. Läs på tubens beskrivning om hur lång tid det tar att härda...
                      Jag förutsätter att du varit väldigt noga med rengöring innan du limmade då det är ett absolut krav för att silikonet skall fästa och sitta där länge.

                      Sådana här frågor är det nog bäst att du vänder dig till någon tillverkare för akvarier istället för att få en del tveksamma svar.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #41
                        För att tydliggöra denna tråd så skriver jag ett utdrag av vad Kramfors svarade på Zoopet.com:

                        citat:Jag vet bara att den Glasmästare här som bygger akvarium använder ett inte ättiksyrebaserat silikon till större akvarium därför att det är starkare.

                        Det jag har sedan jag lagade ett 30 år gamalt akvarium heter Silirub AQ det är ättiksyrebaserat.
                        Jag läste någonstans att "brunalger" kan tränga ner i silikon och förorsaka en läcka.


                        Detta föranleder inte mig att byta till annan silikon än den jag har nu...dvs Sikasil-E transparent. Det säger endast att en Glasmästare som Kramfors pratat med använder sig av ett icke ättikbaserat silikon för att han tycker det är starkare...

                        *Det är inte bra att "kors-skriva" forum ämnen som hänt med detta och det är anledningen till att jag ville citera Kramfors svar på Zoopet här...

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

                          #42
                          Okey, men jag tycker sikasil-e är bra, så får alla andra ha olika åsikter....
                          Mvh Alex

                          Kommentar

                          • Lazinko
                            Användare
                            • April 2004
                            • 111

                            #43
                            Tvättade du akvariet med Ättika innan du la på ny silikon?
                            /dan

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

                              #44
                              Hej!
                              Nu är allt i sin ordning!
                              Fiskarna mår bra, akvariet är tätt!
                              Tack för alla svar!
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              • calle-hallabro
                                Användare
                                • July 2005
                                • 303

                                #45
                                Ursprungligen postat av Lazinko
                                Tvättade du akvariet med Ättika innan du la på ny silikon?
                                Funderar på varför man ska tvätta detta med ättika ??

                                //Calle
                                **********
                                En Mal idiot!
                                www.goc.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...