Växter, andra arter OCH ciklider..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vargen
    Användare
    • April 2004
    • 28

    Växter, andra arter OCH ciklider..

    Jag skulle gärna ha lite växter i ett akvarium, men samtidigt ciklider..

    går det att slänga några ciklider och sandbotten i typ halva akvariet å grus och växter i andra halvan där man kanske kan ha några andra fiskarter... nån som har fler är malar/ciklider i sitt akvarium?
    "We are known by the tracks we leave behind.."
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    i SA akvarium så är det ju inte direkt ovanligt med diverse tetror och tetror kommer ju i dom flesta former och storlekar, jag och några till har ju tex sånna här:



    sen så har jag nu lite tillfälligt några lite mer robusta centralamerikanska levandefödare i mitt SA kar och det finns ju en uppsjö av malar som du skrev. Sen är det ju inte heller ovanligt att folk har barber och botior i olika former som "target fish" i deras CA kar.

    Det är väl igentligen bara dom som håller på med dom afrikanska sjöarna som BARA kör med ciklider (ja iaf många)
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      Jag tycker nopg inta att du skall blanda underlag i karet. Förr eller senare kommer den fina sanden att ligga i botten och den grövre grusen ovanpå, det är en naturlag. Växterna trivs/vantrivs oavsett vilket bottenmaterial, hur det är med fiskaqrna vet jag inte efterssom jag inte vet vilka fiskar du vill ha. I växtkar funkar apistogramma arterna bra, eller varför inte klassiska acalarer? De är ju också ciklider.
      MVH
      magnus
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • vargen
        Användare
        • April 2004
        • 28

        #4
        Jag tycker inte om Scalarer.. De ciklider jag tänkt ha, från början iaf, är Afra.. å kanske någon till..

        Andra arter jag skulle vilja i akvariet är tex Kampfisk, Botior och någon liten stimfisk typ Guppy eller Platy.. men dessa arter gillar ju att ha växter runt om sig..

        Vad kan det finnas för växter som gillar sand (om man kör sand i hela akvariet) som är stryktåliga om Cikliderna vill börja rycka å dra..
        "We are known by the tracks we leave behind.."

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1828

          #5
          Dom enda växterna som verkar trivas i hårt basiskt vatten är dom olika valisneria och cryptocoryne var biavensis. Bottenmaterialet har ingen betydelse. Andra växter som kan klara sig i det vattnet är anubias och javaormbunke.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • vargen
            Användare
            • April 2004
            • 28

            #6
            Du kanske kan ge mig ett tips på någon lätt sten.. alltså en som inte väger så mycket.. skulle vilja bygga ett litet berg i mitten av akvariet.. gärna lite rodfärgad..
            "We are known by the tracks we leave behind.."

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #7
              Någon röd sten som inte väger så mycket och som är kalkhaltig??? Det tror jag inte finns.
              Stenar är tunga
              Röda stenar är sällan kalkhaltiga men kan inehålla massor av roliga tungmetaller.

              Det finns ju förståss lavasten som är röd och lätt. Men den är ful, kan skada mbunas kraftigt, är helt kalkfri och kan inehålla farliga ämnen.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                Jag tycker nopg inta att du skall blanda underlag i karet. Förr eller senare kommer den fina sanden att ligga i botten och den grövre grusen ovanpå, det är en naturlag.
                Tja, jag har blandat sjösten å biltema å den håller sig i sär lite lagom ändå tycket jag. Så här ser det ut efter drygt två månader:
                Anders L

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • March 2004
                  • 664

                  #9
                  Om det är Malawi-cikliden Cynotilapia afra du tänker på, måste du nog
                  välja bort Kampfisk och Guppy, eventuellt också Platy. Dessa kommer inte
                  överleva länge i sällskap med Afra. Vad växter beträffar borde det inte
                  bli några problem om du väljer de robustare sorterna. Får dessa bara
                  rota sig ordentligt så tror jag det ska kunna gå bra.
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1828

                    #10
                    Men du har väl biltemna sanden under över hela? På bilden ser det i alla fall ut som om du har biltemas sand underst och sjösten över. Frågan gällde att ha fin sand i halva karet och grovt grus i andra halvan.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      nja.. jag har mest sjösten i bakkant och en sidan... men biltema far om kring å bildar nya formationer beroende på vad fiskarn pysslar med . Den grova sjösten ligger ju kavr där man har lagt den på ett annatt sätt liksom.
                      Men har man väldigt mycket mer sjösten så lär väl biltema lägga sig underst.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • vargen
                        Användare
                        • April 2004
                        • 28

                        #12
                        Det var malawicikliden jag menade.. får väl starta upp två akvarier då, hmpf!

                        Hsh hade jag en liten "dröm" om att på ena sidan ha sandbotten, så ett litet berg av stenar i mitten, typ 30-35 cm högt (därav lätta stenar) och sen grus på andra sidan.. jag tycker det borde hålla sig.. iaf sanden, sen om fiskarna simmar över hela så får dom väl snudd på skylla sig själv.. ska fundera ihop något..

                        Men självklart vill jag ju att afran ska må bäst eftersom det är de som kostar mest.. de övriga fiskarna går ju att ha i andra akvarier om så skule vara fallet..

                        funderar även på att ha Hongi där i.. dom är väl lite "snällare"


                        Förresten, om jag nu hittar någon lätt sten att bygga mitt berg av.. måste man lacka frigoliten i botten av akvariet oxå.. eller tror ni det räcker med att bara stoppa dit den, tänkte många ciklider gräver väl..
                        "We are known by the tracks we leave behind.."

                        Kommentar

                        • malawi_voodoo
                          Användare
                          • July 2002
                          • 790

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av vargen



                          funderar även på att ha Hongi där i.. dom är väl lite "snällare"

                          knappast snällare..

                          Men hur stor burk har du?
                          Så vi kan hjälpa dej lite mera
                          /Glenn Wouda

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                          Kommentar

                          Arbetssätt...