Dom är rädda, varför!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

Okej!Ganska fränt ändå att dom nästan får ett "minne"(är väll egentligen en instinkt)men om vi då tittar på teorin om stresshormonerna: jag tror starkt på att fiskars nervositet påverkar andra fiskar(är väll något av huvudpungten med stim)

Men hur fungerar det då med att de lär "känna" en viss person? Finns det hormoner som sprids när de tror de ska få mat oxå eller någon slags "lugnhormon" som sprider sig när det inte händer så mycket=) Är det inte bara så att fiskar märker på andra fiskars beteende och uppför sig då därefter..

..men hormoner i vattnet?..lät lite som att(som ett exempel bara) blinda fiskar skulle kunna bli nervösa av andra friska fiskar utan att veta vad som egentligen händer.. är säkert så, inte vet jag=)Jag bara tänker högt här..

//Tobbe

Kommentar

• Marcus1979
      Användare
      • January 2003
      • 404

Mina malawis kommer genast fram när jag kommer in i rummet. När däremot barn kommer in i rummet gömmer sig samtliga direkt. Detta efter några besök utav bekantas barn som med en oöm hand klappat på frontglaset.
      Har även märkt att de blir mycket skyggare när sommaren och ljusare tider närmar sig. Vet inte om det bildas skuggor och reflexer som skrämmer.
      //Marcus
      960L Malawi

Kommentar

• Fiskar.nu
        Användare
        • September 2003
        • 442

dom blir ännu mer rädd när man täcker sidorna lol
        375 liter till L-malar

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Jag plockade ur allt i burken o bytte nästan allt vatten o peta i lite Sera Aqutan sen satte jag mig nära burken o titta på dom lite, efter 20 min blev dom "normala" i sitt betende så jag plockade i en sten per dag lite lungt o fint o dom har inte varit rädda sen dess.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Fiskar.nu
            Användare
            • September 2003
            • 442

snackar du om pirayor eller ciklider, för att här snackar vi om pirayor.
            375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

citat:Okej!Ganska fränt ändå att dom nästan får ett "minne"(är väll egentligen en instinkt)men om vi då tittar på teorin om stresshormonerna: jag tror starkt på att fiskars nervositet påverkar andra fiskar(är väll något av huvudpungten med stim)
              Det går prata om minne. Om det är instinkt eller något mer "avancerat" har inte med minne att göra. Huvudgrejen med stim är många ögon som upptäcker fienden samt att stimmet sprider sig i tre dimensioner men rovfsken ser bara två (gömmer sig bakom varandra). Huvudorsaken är nog utspädningseffekteneffekten. Om ni är 10 och det kommer en rovfisk så är risken att just "du" blir uppäten 10/1. Sedan är det svårare för en rovfisk att fånga en fisk bland tio än en ensam fisk.
              citat:Men hur fungerar det då med att de lär "känna" en viss person? Finns det hormoner som sprids när de tror de ska få mat oxå eller någon slags "lugnhormon" som sprider sig när det inte händer så mycket=) Är det inte bara så att fiskar märker på andra fiskars beteende och uppför sig då därefter..
              Endast minne och endast på individuell nivå. Det är jag övertygad om. Sedan så sprider ju beteendet hos en fisk som tror att det är mat samma beteende, just som du skriver.
              citat:..men hormoner i vattnet?..lät lite som att(som ett exempel bara) blinda fiskar skulle kunna bli nervösa av andra friska fiskar utan att veta vad som egentligen händer.. är säkert så, inte vet jag=)Jag bara tänker högt här..
              Ja så är det. Ruda -gädda är en klassiker t ex. Det "osäkra" med det jag skriver är själva återkopplingen, mer ger mer. Jag tror att Sverre Sjölander påstod att det här är sant någon gång, men han är inte alltid så noga på att skilja på troligtvis och bevisat.
              citat: dom blir ännu mer rädd när man täcker sidorna lol
              Det går nog över så vänta ett tag.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Med tanke på Ola Svenssons teori så kanske man kunde prova att "medicinera/applicera" med ett antistress-medel?

Jag har sett att det finns, men kommer inte på märket eller i vilket syfte det främst ges. Troligen transport.

Jag undrar lite, med tanke på de frekventa frågorna under kort period, om inte det kan vara vattenrelaterat? Det jag menar är att olika vattenfaktorer kanske kan spela roll och att det först och främst problemet inte sitter i fiskarna egna beteende, utan att det blir påkallat genom vattenvärdet (rejält hypotetisk tanke).

Jag har dock, som jag tidigare nämnt, endast uppfattat detta beteende om det skett någon sorts förändring i akvariet som har med fiskbeståndet att göra...

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

citat:Ola Svenssons teori
                  måste ju påpeka att det inte är min hypotes... Jag bara härmapar mig.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Det vet jag väl...men du behöver ju inte avslöja dina hemligheter så öppet.

*Ett sådant upplägg kan jag bara inte missa*

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Den där teroin är ganska gammal och jag tror på den.

Tricella

antistressmedel=Sera Aqutan... det innehåller antistressmedel.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ok. Tack Deelay.

Kommentar

• Fiskar.nu
                          Användare
                          • September 2003
                          • 442

kanske man ska ta och köpa en sån burk. Nästan som droger ju
                          375 liter till L-malar

Kommentar

Arbetssätt...