Dom är rädda, varför!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • September 2003
    • 442

Dom är rädda, varför!

Alltså när man går nära akvariet så dunsta dom iväg i hörnen allihopa, och sen simmar dom som vanligt igen, allt plötsliga händelse nära akvarie så blir dom rädda.. irriterande... hur gör man så att dom inte blir så jäkla rädda
    375 liter till L-malar
  • jte

Dom vänjer sig efter ett tag. Alla djur är rädda inför nya miljöer eller plötsliga ljud.
    Om allt e normalt så tar det ett par dagar eller upp till en vecka.

Kommentar

• Fiskar.nu
      Användare
      • September 2003
      • 442

Jag har haft dom ett tag nu... kanske 2 månader? ah vet inte riktig, har haft dom ett väldigt bra tag i alla fall
      375 liter till L-malar

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Det är samma underliga beteende som diskuterats här tidigare angående Malawi.

Mina Golden agerar på detta vis efter att jag haft dem över ett år nu...
        Troligtvis har de blivit oroliga för att jag ändrat fiskbestånd i akvariet och nu även flyttat dom till ett mindre pga bakgrundsarbete.
        De är faktiskt livrädda när jag går förbi, men när jag matar kan jag kela med dom utan att de reagerar...
        Det verkar som om de reagerar på min skugga eller något. De ger ett allmänt intryck av rädsla.

Kommentar

• MagnusL
          Användare
          • January 2004
          • 326

Jag har haft samma problem. Mina golden blir livrädda och skrämmer upp rödzebrorna som blir lika rädda dom och passar på att skrämma upp mina hongi vilket alltid slutar med att akvariet ser tomt ut i ett par sekunder innan dom tittar fram igen.

Har läst i ett flertal böcker att man bör täcka för 3 av akvariets 4 rutor, alltså bak + sidorutorna. Har således gjort detta men i helgen tröttnade jag och tog bort den ena sidorutans skydd (vanligt blått bakgrundspapper) och nu är inte fiskarna lika rädda längre.. Rätt så mysko? Men jag är glad iaf.

Magnus Lovgren

Kommentar

• Fiskar.nu
            Användare
            • September 2003
            • 442

Hmm ska ta och fundera på det där... Jag har faktisk inte täckt nånting, varken btn bakgrund eller bakgrundspapper
            375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Det finns en åsikt om att en possitiv återkoppling av stresshormoner kan orsaka det här.

Rädd fisk -> stresshormoner -> andra fiskar känner av dessa och blir rädda -> mer stresshormoner i vattnet -> alla fiskar rädda -> massor av stresshormoner i vattnet -> alla fiskar får panik -> ja, ni förstår nog.

Lösningen lär vara stora vattenbyten för att få ner stresshormonhalten, samt att slänga i ostressad fisk som får cykeln att gå åt andra hållet.

Jag vågar inte stå för att det här är sant.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jowa
                Användare
                • February 2004
                • 194

Tror på Olas teori till 100%. Man ser verkligen hur rädda fiskar skrämmer upp mindre rädda fiskar osv i en lång kedja tills alla står i ett stort stim i nått hörn. Det här måste väl vara en naturlig reaktion och något som i naturen kan rädda livet på de fiskar som reagerar så här starkt på andras rädsla och på så vis kommer undan de faror som hotar i ett tidigt skedde. Man kanske ska vara glad? över att fiskarna visar ett naturligt beteende?

Personligen så är mina fiskar mest lättskrämda innan belysningen är tänd och då framförallt då jag går mellan akvariet och fönster och på så vis skapar en skugga över fiskarna. Ju snabbare och mer plötsligt jag rör mig ju räddare blir dom.

I de flesta fall brukar fiskarna så småningom vänja sig vid aktivitet utanför akvariet men en del individer verkar vara hopplösa nervvrak :/
                http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Skilnaden är att enligt den här hypotesen så sköljs stresshormonerna bort i naturen, men i akvariet blir de bara högre och högre tills de når upp till nivåer långt över de som förekommer i naturen.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jowa
                    Användare
                    • February 2004
                    • 194

Just det, bra påpekande, så är det såklart!

Fiskarna blir alltså höga på sina egna hormoner och får tokspel tillslut
                    http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

Jag byter vattnet 1 gång i veckan, hmm ska testa 2 gånger och sen lägga till bakgrund. att slänga in några fiskar med dom där pirayorna är nog ingen bra idé, tuggar på allt rörande. (förutom mig, men skulle vilja att dom gör det) aja kanske dom blir mindre rädda när dom blir större.

haha kanibalism eller vad heter hände 1 gång nu, det var 1 som växte för segt medans andra växte snabbare och den lilla fisken blev uppkäkad.
                      375 liter till L-malar

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

citat:dom där pirayorna
                        Pirajor är kända problemfiskar när det gäller nervositet. De ställer stora krav på inredning och framförallt akvariestorlek när det gäller detta.

Förslag på åtgärder.
                        1. Ha minst två sidor av akvariet täckta. Som jag förstår dig så har du inte ens bakgrund. Det bästa är att ha bakgrund/färg inne i akvariet. Det näst bästa är att måla direkt på glaset (vattenfärg som du kan ta bort). Om du inte vill göra så så får du sätta papper bakom, men det är inte lika bra.
                        2. Placera akvariet där det går mycket folk! Jag har sett harmoniska pirajor på pubbar och i akvarieaffärer, men hemma hos folk blir de nervösa när man går nära akvariet.
                        3. Se till att ha mjuka gömställen (växter och kanske rötter) så att de inte skadar sig i panikattackerna.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Fiskar.nu
                          Användare
                          • September 2003
                          • 442

Jag har ställ akvarie där jag går in och ut varje dag minst 10 000 varv ok jag ska försöka täcka sidorna med nånting. tack för tipset
                          375 liter till L-malar

Kommentar

• tli0817
                            Användare
                            • March 2004
                            • 207

Är det möjligt att fiskarna vänjer sig vid just mig?
                            Jag tillbringar otroligt mycke tid i rummet som karet står i och de är absolut inte rädda när jag är borta länge men snabbt dyker upp igen (kanske går förbi osv). Men jag har nu på senaste märkt att när jag har främmande och någon annan person går in i rummet då det varit tomt ett tag så blir de rädda, ännumer när ja då kommer och ska försöka locka fram dem..

Kommentar

• GoSatta
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1686

jadå fiskar kan vänja sig/lära känna igen vissa personer. Mina chokladciklider är tex. livrädda för dom flesta förutom mig, även mina scalarer blir gladare när jag kommer (jag = mat så klart) men bryr sig mindre om det är andra.
                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

Kommentar

Arbetssätt...