Discus VS Tropheus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Discus VS Tropheus?

    Hej,

    Satt nyss och tänkte på Troffar och Discus.

    Frågan är om inte Troffar generellt är lite svårare att hålla än Discus?
    Har dock ingen erfarenhet utan någon av arterna men har funderat på Troffar nu när jag snart får hem 375.
    Innan har jag haft för korta kar för Troffar...

    Discus har jag läst mkt om och i mitt tycke av det jag har läst så är det absolut ingen problem fisk. Tycker bara att dom verkar lite slöa...

    Så frågan är: vad är era erfarenheter utan Discus och Troffar? Vilken av dom 2 helt skilda arterna har ni lyckats bäst med?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    inga fiskar är svåra om man vet vad man håller på med och ger dom rätt förhållanden =)

    Finns nog lika många som håller troffar utan problem som med och samma sak med discus.

    ska man välja mellan dom två ska man ngo itne tänka på svårighet utan mer vilka fiskar man föredrar efter som dom är ungefär så olika som ciklider kan bli.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      När det gäller problemen med Discus eller Tropheus tror jag att det mest stavas - VF (vildfångat). Där ligger många utav de problem som omges dessa arter. Vildfångat kräver betydligt mer av akvaristiska kunskaper hos ägaren och ofta handlar det om att se till att akvariet alltid håller stabila värden samt noggrannhet vid foderval och även reducering av stressfaktorer.

      Odlade såsom F1 är naturligtvis vana vid andra förhållanden än VF och därför är de också härdigare mot eventuella sjukdomar och andra risker som en akvariemiljö kan ge.
      Du kan lika lätt få sjukdomar hos Discus som hos Tropheus om du inte, som Gosatta skriver, ser till att dom får rätt förhållanden och att man vet vad man sysslar med.

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • September 2003
        • 442

        #4
        discus är inte lite slöa, dom är väldigt slöa. (ok dom kan få lite turbo fart då och då) men sällan haha
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          Det jag anande...

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Fiskar.nu: Jaha, så akvaristik handlar alltså om att köpa de mest aktiva fiskarna?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            Arbetssätt...