Vad ska jag göra med 105L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    1. Artakvarium med prinsessor är aldrig fel. Stapla sten till ytan i båda hörnen. Valisneria är snyggt till. Kör gärna kalk i inredningen/höj kH

    2. Snäcklekare t ex Lamprologus multifasciatus + större Poeciliider (svärdbärare eller molly). Lite flytväxter eller växter i ytan krävs vilket ställer krav på filter och vattenbyten. minst halva ytan bör hållas fri (tanganyikor gillar inte riktigt det här). Kör gärna kalk i inredningen/höj kH

    3. Paletter eller annan flodlevande västafrikan + ett gäng tetror. Skaffa växter som trivs i ditt vatten (fråga/titta i akvarieaffären eller ännu bättre i lokala akvarieföreningen eller lokal "akvarieprofil").


    4. Liten sydamerikan t ex Laetacara eller Apistogramma + tetror och Corydoras. Skaffa växter som trivs i ditt vatten (fråga/titta i akvarieaffären eller ännu bättre i lokala akvarieföreningen eller lokal "akvarieprofil").

    5. Det är möjligt att du kan ha Archocentrus (Cryptoheros) septemfaciatus/myrnae + Poeciliider i ditt akvarium. Lite flytväxter eller växter i ytan krävs vilket ställer krav på filter och vattenbyten. minst halva ytan bör hållas fri. Kör gärna kalk i inredningen/höj kH

    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Jag tycker inte att det finns "många" arter som man kan ha i ett 105L akvarium annat än små arter på ca 6-7cm och då i en lagom mängd. Ett 105L är ganska litet och kan vara problem att få fiskar att trivas samtidigt som det är svårare att hålla god miljö (växter, alger, vattenvärden och filtrering) i den än vad det är i ett större.

      Är det verkligen bra förslag att skaffa fiskar som egentligen inte skall leva i de små förhållanden som ett 105L är och att de "växer ur" akvariet vid vuxen storlek? Jag tycker det inte, men det är upp till var och en hur man vill göra.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        citat:Är det verkligen bra förslag att skaffa fiskar som egentligen inte skall leva i de små förhållanden som ett 105L är och att de "växer ur" akvariet vid vuxen storlek? Jag tycker det inte, men det är upp till var och en hur man vill göra.
        Det går diskuttera men vad har föreslagits åt det hållet? Inget enligt mig. Enda firrarna som ligger på gränsen är Archocentrus (Cryptoheros). Ett sådant par går utmärkt att hålla och odla i ett mindre akvarium men det kan bli problem med annan fisk. Arten jag föreslog är från min erfarenhet extremt fredlig (för att vara en mellis) och de jag höll skulle vara utmärkta i akvariet i fråga (möjligt = det finns individuell variation hos fisk).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Njae...jag tänkte generellt. Men sedan så föreslog din namne (Ola) C.Sajica trots att de inte kunde vara i ett 105L vid vuxen storlek/ålder.

          P.s. Ola Svensson...ditt inlägg såg jag inte då det blev skrivet några sekunder före mitt så det var inte ditt inlägg som jag kommenterade alls. Och jag syftade inte på att kritisera någons inlägg heller utan menade enbart generellt.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #20
            Sajica funkar bra i 105L. Inga fiskar som är föreslagna i denna tråden (utom från fiskar.nu då men ingen tar väll honom på allvar) har varit dåliga förslag till 105L.

            40 rödzebra blir nog lagom
            fish r friend

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              citat:...jag syftade inte på att kritisera någons inlägg heller utan menade enbart generellt
              Håller helt med om att man inte ska föreslå fisk som växer ur akvarierna, åtminstone inte om man inte tydligt påpekar det. Jag föreslår nästan alltid fisk som kan leva hela sina liv i akvarierna (och med hela sina liv menar jag inte att jag tycker att guppy funkar utmärkt med jaguarciklid i hela sina liv). Sedan tror jag faktiskt att sajica går hålla i ett 90 cm akvarium även när de är fullvuxna, det går utmärkt med sebraciklid, men det blir nog lite knepigt med sällskap.
              citat:Ola Svensson...ditt inlägg såg jag inte då det blev skrivet några sekunder före mitt så det var inte ditt inlägg som jag kommenterade alls
              Ha, ha! Jag såg inte att ditt inlägg kom samtidigt utan trodde faktiskt att du snabbt smaskade ihop ett svar men jag förstod att du menade generellt samtidgt som ingen direkt hade brutit mot "regeln", ville mest ha ett förtydligande att alla var överens.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola
                Användare
                • August 2002
                • 1232

                #22
                Ola, Karet jag hade ett lekande par i var 90liter inte cm. 75cm.
                Hanen var 7cm och honan 4-5cm.

                Det gick hur bra som helst. Honan var bara lite kinig mot hanen när rommen hade lagts. Det blev dock bra igen när ynglena kom...

                Jag skrev tydligt att det inte gick att ha ett vuxet par:

                "Testa dom om du vill... Går dock inte att hålla ett fullvuxet par där i..."

                Mvh Ola
                ola lindeberg

                Kommentar

                • Oasis
                  Användare
                  • April 2004
                  • 83

                  #23
                  Vit Labidochromis, Pindani, Likomapärlan, Rostciklider och så tror jag att även Golden klarar av lite mindre (och det finns säkert fler arter) men jag skulle nog ändå satsa på att köpa ett nytt för det är ju klart i underkant med ett 105 liters som är 75cm långt då Malawi hanar tar rätt stora revir etc.
                  /Danne

                  Kommentar

                  Arbetssätt...