Vad ska jag göra med 105L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicke86

    Vad ska jag göra med 105L?

    Har ett 105L akvarium som jag hade tänkt att ha lite ciklider i men jag har läste lite här och det verkar som om det är lite för lite eller?
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Snäcklekare typ stappersi hade jag skaffat en grupp av =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • nicke86

      #3
      mm... men vill ha fiskar i det med lite fart på.. eller ska jag sälja det och skaffa ett nytt?

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

        #4
        Finns en hel del kul, olika apistogramma t.ex. Sen så har vi ju palletcikliden.

        Prova att inreda med mycket växter och rötter, gärna lite grottor. Släpp i 1 par av nån dvärgciklid + c.a 10 tetror av nåt slag. Kan bli hur trevligt som helst.

        Kommentar

        • nicke86

          #5
          hade först tänkt på några malawi ciklider.. men är det ett för litet akvarium? är en nybörjare på sånt hära..

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • September 2003
            • 788

            #6
            För min del så hade jag aldri slängt i malawi i mindre än 120 cm långt kar, längden e viktig så att fiskarna kan skaffa revir...

            Kommentar

            • nicke86

              #7
              okej... det är 75cm lång... vad tycker du då?? ska man ha växter i eller inte? Har ingen pump heller vad ska jag köpa för någon? inne eller ytre?

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

                #8
                Växter och filter beror på vilka fiskar du ska ha.

                Inner filter är nog det bästa för mindre akvarier, då de är billigare men klarar inte av att rena allt för stora akvarier.
                Själv så hade jag nog satsat på ett Fluval 3+.
                Växter kan du kolla artbeskrivningarna på www.zoopet.com

                Kommentar

                • nicke86

                  #9
                  vart går pumpen att köpa någonstans? gärna adress så man kan kolla lite spec på den..

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

                    #10
                    dom flesta affärer kan ta hem den, men kolla på http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      * Skaffa snäckskalslekare...de är det fart i och dom är hur kul som helst att beskåda.

                      * Om inte den övre...försök att skaffa ett större akvarium till de arter du vill ha i ett akvarium.

                      * Om inte något av de övre är aktuellt så kan du köpa antingen små Apistogramma. Alternativt några Julidochromis...

                      Kommentar

                      • Fiskar.nu
                        Användare
                        • September 2003
                        • 442

                        #12
                        Jag vet bästa sättet vad du ska göra med den! Ge till mig eller 10 spänn du väljer hehe.

                        hehe, Annars finns nån ciklid som heter calvus, dom är rätt små, väldigt fint.
                        375 liter till L-malar

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

                          #13
                          varför skulle innerfilter vara bättre till ett litet kar? jag kör ett 2213 till mitt 27L kar och kan ju lova att det fungerar bättre en vilket innerfilter som helst i ett så pass litet kar.

                          150L Finns nog massa kul att ha, från afrika går ngo en hel del flodciklider och gillas inte dom finns det enu fler flodciklider som trivs i sånna kar från sydamerika.

                          redan nämt är ju zoopet.com men tåls å göra igen efter som deras artregister är riktigt bra.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

                            #14
                            finns många livliga ciklider från tanganyika sjln du kan ha i ett 105, men jag skulle fixxat ett större, så mkt roligare

                            Kommentar

                            • Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

                              #15
                              Hade ett lekande C.Sajica par i mitt 90L Fungerade hur bra som helst.
                              Det kan tyckas lite tommt med bara 2st fiskar med när dom började leka så var det något som är värt att skåda!
                              Dom är det mkt liv i också...

                              Testa dom om du vill... Går dock inte att hålla ett fullvuxet par där i...

                              Mvh Ola
                              ola lindeberg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...