Temp i malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

    Temp i malawi

    Tjena!Man läser ju om vilka temperaturer vissa fiskar trivs i osv..det jag undrar är hur man exakta dessa siffror är?
    Hur varmt är det i Afrika, ute i verkligheten? Gäller det för mina malwifiskar samma temperaturer som i verkligheten eller är det jag har någon slags"akvarietemperatur" för avlade fiskar? Har inga problem alls nu utan undrade bara för skoj hur det är i verkligheten, borde ju variera väldigt därute..

    Tex, när jag skaffat nya fiskar och vill få fiskarna att öka "sexlusten=)" så häller jag ner kallt vatten i karet, de reagerar då som att det regnar = de tro att det finns mycket föda = de "tänker" att det är bra att para sig! Kan ju bara vara strunt, men tycker att det kanske är bra å variera lite som i naturen!
  • Pierre_N
    Användare
    • March 2004
    • 772

    #2
    så mkt varierar inte temperaturen där, sjön är stor o afrika har varmt klimat året runt, men på ytan går det väl från 22 - 30 kanske?

    Det finns säkert att läsa ngnstanns, fattar dock inte vad din fråga är. Att man inte har 30 grader beror väl på att fiskarna blir så pass slöa då, och många dör.

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

      #3
      Mina Tyrannochromisar fick svamp pga för låg temperatur (ca 23°) i mitt 720. Eheim-pumpen som satt i värmarmodulen stod och hickade så jag fick ingen värmecirkulation ut i burken...

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Dina Tyrannochromisar fick svamp & du hade en temp på 23C, men det är bra långt att gå därifrån till att säga att tempen på 23 grader ORSAKADE att dina T fick svamp. Bara för att två saker inträffar samtidigt behöver inte en ha orsakat den andra.

        Malawisjön sägs i alla fall ha temperatur mellan 20 och 31. Fisk från malawisjön kan dessutom helt säkert överleva vid temperaturer en stycke utanför de intervallen.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Det är ju bara att prova =)
          Återkommer.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • tli0817
            Användare
            • March 2004
            • 207

            #6
            -""Det finns säkert att läsa ngnstanns, fattar dock inte vad din fråga är.""-

            Vad min fråga är? Var endast ett inlägg i syfte att kunna starta ett i mitt tycke intressangt samtalsämne!
            Jag vill bara att fiskarna ska få det bässta, och undrade därför vad andras tankar om lämplig struktur på värme är osv.

            Just nu, låter jag min temperatur gå lite upp och ner från vecka till vecka, någon som gör likadant? Eller rekomenderar ni att hålla värmen på en stadig nivå?

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Tror inte fisken välbefinnande påverkas nämnvärt av att sänka o höjja tempen varje vecka, tror nog inte heller fisken mår dåligt av det utan det e nog mer jobb för akvaristen bara =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • May 2002
                • 736

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                Dina Tyrannochromisar fick svamp & du hade en temp på 23C, men det är bra långt att gå därifrån till att säga att tempen på 23 grader ORSAKADE att dina T fick svamp. Bara för att två saker inträffar samtidigt behöver inte en ha orsakat den andra.
                Jag orkar inte tjafsa eller skriva en roman, men jag är väldigt säker på att det var temperaturfallet som gjorde att de blev sjuka. Tyvärr var de i lite halvtaskig kondition pga den långa resan från Demason i USA så antagligen reagerade de kraftigare än "nödvändigt". Övriga fiskar tappade färgen och såg ansträngda ut, men ett vattenbyte och en spark på Eheimen så var det bara att tuta och köra igen.

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • March 2004
                  • 207

                  #9
                  Kanske är sant, bara mer jobb för mig,he=)Ja, jag märker väll säkert vilken temp d trivs bäst i och lägger mig därikring.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Att trixa med temp och vattenbyten är ett klassiskt sätt att få fiskar till lek. Malawi och tanganyikaciklider påstås vara mindre känsliga för detta än andra ciklider men det påverkar dem tydligt ändå. Det finns säsongsvariationer i dessa sjöar också. Läs t ex artikeln i senaste ciklidbladet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • tli0817
                      Användare
                      • March 2004
                      • 207

                      #11
                      Ja, visst är det så, nått jag fått för mig då jag började med ciklider också!Asch att ja inte får hem ciklidbladet då! Måsst nog börja me det.

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av tli0817

                        Asch att ja inte får hem ciklidbladet då! Måsst nog börja me det.
                        Betalar du medlemsavgiften nu kommer du att få både nr 1 (som Ola hänvisar till) och nr 2 omkring den 20 maj. Det blir totalt 104 sidor Ciklidblad, + höstens två nummer givetvis.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          !promote =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...