Lax pellets?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

    Lax pellets?

    Undrar hur bra "lax pellets" är som foder, har fått tag i billigt från en fiskeodling. Någon som har andvänt det som foder till akvariefiskar?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Förr var laxpellets gjorde av däggdjursproteiner och fetter och därför definitivt inte så lämpligt - under senare år så har denna typ av pellets försvunnit, men kolla i alla upp detta innan du köper.
    Sedan är ju också lxapelletsen till för att driva upp fisken maximalt snabbt för att kunna slaktas. Detta är ju inte ambitionen (hoppas jag i alla fall) när det gäller akvariefisk så därför bör man mata försiktigt med denna sorts foder - kanske använda det som tillskottsfoder i räkmix.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Snapper
      Användare
      • January 2004
      • 37

      #3
      Laxpellets är ganska fett. Pröva att få tag på karppellets istället, det är mycket fettsnålare.

      Kommentar

      • sundelin
        Användare
        • October 2003
        • 234

        #4
        Får göra som du säger kjell o andvända det i räkmixen, har 2 kilo som lär räcka ett tag...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Det är viktigt att maten innehåller alla för laxen nödvändiga vitaminer och mineraler i början annars blir det en större andel missbildade laxar och dessa får man mycket mindre betalt för. Alltså: laxyngelfodret är bättre än fodret för större fisk. Rent spontant kan jag inte tänka mig att det i dagens hårda konkurrens mellan fiskodlarna skulle existera foder av sämre kvalitet. Vinsten av frisk välmående snabbväxande lax med ett bra utseende gör att laxfoder idag är "high tech". Problemet är snarare att fodret (troligen) inte är speciellt anpassat till just dina fiskar och ändamål. Däremot har jag svårt att tro att det finns ett bättre alternativ att berika räkmixen med, om man nu vill göra det, fast jag kan ha fel. Att mata med laxyngelfoder varvat med räkmix har jag god erfarenhet av dessutom.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • March 2004
            • 772

            #6
            Förut var det iaf så, att laxen (som fick laxpellets) dog efter ett tag, för att det där fodret bara gjordes föratt de skulle växa snabbt, inte må bra. De växte jättesnabbt och dog sedan efter 2 år, pga att ngt i kroppen inte orkade med mer antar jag. Detta skulle oxå ha påverkat annan fisk, jag vet att det var några som körde med det och deras fiskar dog efter ca 2år.

            Vet inte om det är så nu, detta var ett tag sedan som sagt var, och det var längesedan så jag mins inte så mkt om det heller.

            Kommentar

            Arbetssätt...