HÄLP! Är detta normalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

    HÄLP! Är detta normalt?

    Har gjort en frigolit bakgrund. Nu är det vatten i karet för typ femte dagen. På botten har jag frigolit som är spacklad. Broblemet är att den (spaklet) verkar släppa eller släpper iaf lätt och vattnet är grumligt. är detta normalt? Jag har bytt vatten en gång och det verkade hjälpa lite. Nen vad sjutton ska jag göra och vad har jag gjort fel? Orolig.
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Har du enbart spacklat den?

    Kanske är det så att du hällt i vatten innan den härdat eller så är det så att du får in vatten mellan frigoliten och spacklet.

    Vad har du använt dig av för spackel??

    Kommentar

    • Mård
      Användare
      • February 2004
      • 285

      #3
      Jo jag har använt mig av vanligt husfix....ett tunt lager på figoliten bara för att den inte ska lysa vit om fiskarna skulle gräva fram den. Den är färgad med pigment, vissa spacklar ju inte änns sina bakgrunder....så jag trodde verkligen att det inte skulle bli problem men tydligen hade jag fel.....bakgrunden är ju spacklad så den är det inget fel på, men vattnet är grumligt som fan..som om det vore färgpigment i det....suck...blir modfälld vill ju få igång karet. och det nu....
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

      Kommentar

      • moss

        #4
        "spacklet släpper" är du säker på att du har använt ett giftfritt spackel och vet du att just det spacklet kan användas i akvarium, att det är grumligt är normalt, vad man än använder cement, sika, husfix eller spackel så måste det avhärdas genom ett antal vattenbyten, om du mäter ph nu har du troligen ca ph12 det är orsaken till grumlingen och att det måste avhärdas

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Vad har du använt för färgpigment?

          Gör en hel del vattenbyten som moss skriver...sedan kanske du skulle fundera på att "fetta" på rejält med husfix i botten då det kommer att slitas en del...risken är att det kommer lossna flisor av den och att det vita kommer fram ändå.

          Vart har du sett eller hört om att folk struntar i att spackla frigoliten?? Då lackar de den väl eller sätter de i en kritvit bakgrund?

          Kommentar

          • moss

            #6
            tricella säger "vad har du använt för pigment", torrpigment har beteckningar för vad det kan blandas med, o v k c olja v:vatten k:kalk c:cement dessutom är många pigment giftiga för fisk ex. på giftfria är järnoxidsvart, terra bränd/obränd, umbra brun

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • February 2004
              • 285

              #7
              Sorry, det är jag som skriver slarvigt Tricella jag menar ju att dom inte lackar bakgrunden och att jag då inte skulle behöva lacka min botten frigolit. Men jag känner mig betydligt lugnare nu...ska byta vatten fler gånger som Moss säger. Förstår också nu att jag borde haft på betydligt mer spacker på frigoliten fast det är nog lite sent nu fär väll leva med mitt misstag och inte göra om det....och hoppas att fiskarna inte gräver allt för djupt.

              Om ni inte har något för er kan ni läsa om mitt malkap i ämnet hajmal med L-mal utseende....jag tycker iaf att det är intressant...vilka kap man kan göra ibland!
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Det kan vara lite arbete, men jag skulle tömma karet och torka ur det för att sedan spackla på lite extra. Det lilla arbetet kan spara en massa förtret och irritation i framtiden om frigoliten skulle komma fram.

                Tänk på att inte ha L-malar, eller Ancistrus (L-144) i karet om du inte vill se frigoliten på bakgrunden inom några månaders tid.

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

                  #9
                  Jo det är ju något jag verkligen måste fundera på....bakgrunden är spacklad med epotex....funderar på att kanske skära bort friggon och limma dit liggunderlag som jag såg att någon använde...får väl se...jo L-malar har jag ju...så lacken var ju obligatorisk...
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • September 2002
                    • 183

                    #10
                    testa o spackla över med vanligt a-bruk (finbetong) som du blandar ganska tunnt 70/30 typ. men låt detta härda ca 2 dygn.
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • February 2004
                      • 285

                      #11
                      tack för alla svar..måste bara fråga är det bättre sorts sackel eller???
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • christer antonsson
                        Användare
                        • September 2002
                        • 183

                        #12
                        Det är inget spackel utan helt vanlig betong som du penslar på upprepa detta ett par gånger (ju fler desto starkare yta)....lycka till
                        Christer Antonsson

                        1800 liter Troffar:
                        Ikola
                        Pemba
                        Duboisi- Mazwa
                        Red Rainbow- Kapere

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Är det hårdare än Husfix?

                          Husfixen kanske är för porös för att klara L-malarnas gnagande, men det kanske finbetongen klarar?

                          Tillverkare??

                          Kommentar

                          • moss

                            #14
                            för att få en hård yta kan man använda sika top seal 107, en tätningsslamma till cement, samma som sune holm använder till bakgrunder, finns tyvärr bara att få tag på i 20kg + härdare för ca 1000:-, annars kan man lacka epotex epoxilack ytterst, s.k. sune holm lack.

                            Kommentar

                            • Mård
                              Användare
                              • February 2004
                              • 285

                              #15
                              Har just bytt vatten nu...och kanske är det lite mindre grumligt..men inte nämnvärt...så nu undrar jag hur många gånger jag måste byta....har ju redan bytt två gånger.....och haft i vatten i karet ca; 5 dar.....Jag har uppfattat det som normal att härda/ avgifta bort allt skit från bakgrunden i ca 10 dar...men hur är det med grumligheten? Hur många byten måste jag göra och hur länge borde det gå mellan dom? (vet att jag är otålig som ett litet barn[])Behöver verkligen tips och råd...[]
                              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...