Foton på "medlemmarnas bilder"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Foton på "medlemmarnas bilder"...

    Jag har märkt att det lagts foton från olika "Magnus" under namnet "Magnus" fast deras namn och andra bilder även står där.
    (förstod någon detta??)

    De jag tänker på är "Magnus", "Magnus Trandem" och "Magnus Mattiasson"...
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 7334

    #2
    Ja, jag förstod detta. Samma fenomen har du med Ralph, där kort från Ralph och Ralph Lindberg dyker upp under rubriken Ralph.

    Detta beror på att frågan mot databasen ställs efter registrerat id på användaren som laddat upp bilderna.

    Således ställs frågan mot databasen efter användaren Magnus, och svaret blir Magnus*,
    alltså alla Magnus.

    Skall se om vi kan fixa till detta, så att uppdelningen blir tydligare.

    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Det är ju lite lustigt att t ex Magnus Trandem hamnar både under sitt namn och sedan även under Magnus...

      Går det inte att styra via medlemsnumret istället för namn?

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #4
        Det finns tusen olika sätt att lösa det på.

        Vi får fundera lite på vad som är mest optimalt. Kanske är det enklaste att helt enkelt endast lägga upp arkiv där Förnamn_Efternamn_id styr.

        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Loket65
          Användare
          • September 2003
          • 176

          #5
          Fotot på "afran" Mara Point North är mitt, Det skall vara Magnus Hallin, vet inte varför det bara hamnade under Magnus. Det var mitt första försök att skicka upp en bild.
          Den som äter lever får sej
          *Magnus*

          http://www.orumsnygard.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            "Magnus-problemet" ska vara åtgärdat nu.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Även Ralph är rättad och ligger nu under Ralph Lindberg.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #8
                När ni ändå snackar o medlemsbilderna,

                Jag skulle gärna se att det kom en funktion där man som fotograf själv kan ta bort bilder som man laddat upp. Samt möjlighet att redigera text.

                (Mina två bilder är ju fototekniskt rena skräpet. Och dom skulle jag gärna ha möjlighet att ta bort när jag får till något bättre med kameran.)
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag kan förstå Stelins mening här, men samtidigt vill jag fylla in att medlemmarnas bilder inte skall bli någon fototävling för då tappar man ärligheten och det genuina i de foton som är ämnade här.

                  Jag gillar vackra foton, men ibland blir de för mycket "efterhandskonstruerade" med all teknik som kan göras...

                  Det måste vara objektet som är huvudsak här och inte personen bakom kameran eller dennes kamera/teknik.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #10
                    Nej, någon fototävling är jag inte ute efter.
                    Däremot tycker att det vore bättre om man också kunde ta bort bilder. När man får till något bättre med kameran så finns det ju inte någon anledning att ha dåliga bilder kvar.
                    Med tanke på att bilder tar en del plats är väl också detta bättre.

                    Men möjligheten finns kanske redan genom att man bara skickar ett mail till någon admin, eller? (Kunde man göra det själv så tycker jag som sagt att det vore smidigare.)
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • May 2002
                      • 736

                      #11
                      Jag håller med Stelin, att man borde kunna redigera bilderna man har lagt upp samt kanske även ta bort dem. Det är väl lite av en säkerhetsfråga också så ett mail med en "bekräfta att du vill ta bort din bild"-länk kanske ska gå ut till medlemmen i fråga. Spåna på!

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 953

                        #12
                        Tycker som Stelin och Ralph att man ska kunna ta bort eventuellt förhastat insatta bilder.När man precis fått sin kamera är man kanske jättenöjd med sitt foto,men sen när man lärt sig lite mer om kamerans olika inställningar och fått till mycket bättre foto,ja då vill man ju inte visa upp sina första skitbilder.
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          Vi får diskutera era förslag i styrelsen.
                          En synpunkt jag har efter att ha godkännt de ca 450 foton som hittills är inskickade, är att det nog [u]inte</u> bör finnas möjlighet för medlemmar att redigera texten. I instruktionerna står det så här;
                          "- Ange enbart det vetenskapliga namnet, använd namnen på http://www.cichlidpress.com/ - Reference service. För Malawi och Tanganyika etc. ange fångstplats."
                          Trots det har uppskattningsvis 75% av de inskickade fotona artnamn som inte följer detta. För att få en enhetlig namnstandard på medlemsfotona tycker jag att det nuvarande systemet med godkännde fungerar bra. Skulle redigering av texterna tillåtas är risken stor att det inte blir enhetliga namn på fotona.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • stiffe
                            Användare
                            • April 2002
                            • 953

                            #14
                            Det tycker jag låter vettigt,att man ska ha enhetliga namn på fotona.Men kan man som det är idag på något sätt ta bort sina foto man inte är nöjd med?
                            mvh Stefan

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

                              #15
                              Med att redigera texten menade inte jag att man ska kunna byta namn osv utan bara kommentaren man har skrivit under bilden, samt då att man ska kunna ta bort bilden om man vill. Jag håller med om att det är viktigt med enhetliga namn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...