Dimra ner effekten på powerhead?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

    Dimra ner effekten på powerhead?

    HEJ!

    Har fått hem en turbo, Eheim 1262 som flyttar 3400l/h vilket i ett 720 med blästersanden från Biltema (jordätare mm.) ger orkaneffekt...

    Kan man "dimma" ner pumpar? Finns det ngn elektiker där ute som har koll..?

    Ricard
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

    #2
    Sätt på en slangbit med en klämma (Eheim har orginalklämmor för att reglera utflödet från pumpen).

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Hur styr du vattenflödet?

      Man kan enkelt göra detta genom att värma en passande bit av PVC-rör som man plattar till i ena änden och som sprider strålen bredare och plattare ut i akvariet. Det blir mer styrka i spruten, men det rör inte om lika mycket då det är tunnare.

      Vad händer om man "stryper" flödet som du säger bs? Motarbetas inte pumpen då?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Jag tror på tricellas lösning, eller att helt enkelt rikta utblåset snett uppåt mot ytan... Det skall vara väldigt finkornig sand om den skall sticka nånstans då.
        (Fast det är det kanske - har aldrig sett biltemas sand.)

        Kommentar

        • spaceace
          Användare
          • February 2003
          • 93

          #5
          Jag har en pump som blåser på 3300 l/h med ett VP rör på utblåset som ar något vinklat uppåt, det blir inte så strömt efter botten men en jäkla fart på ytvattnet. Annars kan man använda ett långt rör som man perforerar med hål för att sprida vattenflödet. eller som Tricella säger platta till röret i änden.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • August 2003
            • 476

            #6
            [xx(] tryckte på "töm fält-ikonen" av mistag och får nu skriva om allt... Vilken onödig ikon (sorry wm)

            - Om du har varit på AL (Akvarielagret) ngn gång, eller är där snart, så kolla in det 3000literskar där det går jätteguramis och arrowana. Där har de den lösning jag har med en BTN-H-modul och ett Eheim 1262. Det ger den burken (3000l) bra drag. Jag har 720l. och om du undrar över hur Biltemas blästersand ser ut, funkar mm. mm. så gå hit: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5575

            [u]- Mike och Tricella: att platta till pvc-rör är ingen tänkbar lösning ur det estetiska perspektivet. Jag har investerat i BTN och då skall det inte ner ngr benvita pvc-rör!
            Amg. stark ytrörelse utan sandförflyttning; med det powerhead jag har så har vattnet en sådan kraft när det slår i gavel/front att sanden far och flyger. (0,5-1,0mm.) Varken plattare utblås eller mindre dimensioner är lösningen, snarare tvärt om, utifrån att man vill modifiera för den kapacitet som nu är. Det är detta som jag försöker ta reda på, om man kan ställa ner effekten med dimmer utan att skada motorn så...

            Jag ställer frågan igen:
            Kan man, utan risk för slitage/katastrof, dimmra ner ett powerhead (elmotor, 80W)[?][:0][?]

            [u]Mvh.
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • February 2004
              • 1127

              #7
              Bara dimmern är avsedd för 80watt så kan du dimra ner utan problem!
              Det säger åtminstone min svåger som är elektriker....
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Hasse_H
                Användare
                • April 2002
                • 1081

                #8
                Testa med en dimmer för induktiva laster. Inte en dimmer för glödtrådlampor alltså... kan inte lova att det funkar, men värt ett försök. Eller varför inte byta ner sig i storlek på pumpen?

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  En reostat för typ elmotorer fungerar bra.Hade en braskamin en gång med tre efektlägen på,hur man än ställde den fläkte så var det fel blåskraft.Fick tag på liten reostat tror den hade sutit på en spisfläkt,det var för tjugo år sedan och kommer ej ihåg mer.
                  MVH mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    Ricard, man kan faktiskt måla ett PVC rör svart eller valfri färg.
                    Kan även på nåt sätt trycka in lite filtermatta i PVC röret så effekten drass ned ytterliggare.

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 476

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Ola

                      Ricard, man kan faktiskt måla ett PVC rör svart eller valfri färg. Mvh Ola
                      Kan man?[:p]
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1127

                        #12
                        Jag missuppfattade min svåger!! Det man skall använda sig av är en enfas frekvens omvandlare! Men dom är ganska dyra ca tusenlappen! Om man använder sig av en dimmer kommer pumpen börja låta illa och gå ojämnt!

                        Glad påsk alla ciklidvänner
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #13
                          Ricard: Jag har den ultimala lösningen (jag har den själv)

                          Den går ut på att i det rör du använder så limmar du antingen med silicon eller sånt där lim man värmer upp och gör en liten (1/3-1/2 av röret) kulle/klump. för att få den allra bästa effekten utav den här ska man också skära bort lite av röret på motsatt sida av klumpen så att vatten kan strömma ut åt sidan.
                          Så slutligen kan jag säga att vattnet kommer ut där det ska men kommer också ut på sidan av röret mitt emot där klumpen sitter som leder bort vattnet. Typ som en fördämning. Trycket från det egentliga munstycket/utblåset blir då inte så starkt.
                          Detta funkar perfa för mig..
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Ricard
                            Användare
                            • August 2003
                            • 476

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av robin

                            Ricard: Jag har den ultimala lösningen (jag har den själv)

                            Den går ut på att i det rör du använder så limmar du antingen med silicon eller sånt där lim man värmer upp och gör en liten (1/3-1/2 av röret) kulle/klump. för att få den allra bästa effekten utav den här ska man också skära bort lite av röret på motsatt sida av klumpen så att vatten kan strömma ut åt sidan.
                            Så slutligen kan jag säga att vattnet kommer ut där det ska men kommer också ut på sidan av röret mitt emot där klumpen sitter som leder bort vattnet. Typ som en fördämning. Trycket från det egentliga munstycket/utblåset blir då inte så starkt.
                            Detta funkar perfa för mig..

                            [u]Here we go....

                            Robin, taack för tipset! Klockan är sen och min hjärna funkar inte som den skall men kan du skicka upp ngn bild eller så... Jag förstod nog inte riktigt mycket mer än att d uhar en jättebra lösning på problemet som har med limpistol och ngt rör att göra... Vore gött om du kunde fixa bild eller så frågar jag på det jag inte förstod...

                            [u]Mvh och ett BAOTA-tack!
                            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              #15


                              så där!

                              limmet syns inte och den är aning längre an vad som behövs. Min prototyp kan vi säga. Förstår du nu?
                              Det är viktigt att tillägga att jag bara har limmat längst ut i slangen alltså inte de två andra hålen.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...