Sjuka Ancistrusmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Garmin

    Sjuka Ancistrusmalar

    Har ett tiotal fullvuxna Ancistrus som leker för det mesta.
    Dessa har nu blivit sjuka! Jag vet inte vad som kan ha orsakat detta, men jag gjorde en större grus rengörning strax innan jag upptäckte att de var sjuka!

    Symptom:
    Svullna om buken, rejält.
    Trådlik samt genomskinlig avföring.
    Ligger på rygg och "vilar".

    Aptiten är det inget fel på, kamp varje kväll om att får bästa biten. De får kokt brysselkål & köpt mat.

    Blötte upp lite mat med Auqa Furan, lät det suga in ordentligt, torka => Matade med detta!

    Har provat Octozin & Auqa Furan utan framgång! Temp 26-27 grader. Syresten & pump.

    De går i ett kar på 100L. Med en stor filtermatta samt ett powerhead på 500L/h.

    Någon som har nåt förslag på hur jag skall komma till rätta med detta? Vore ju synd att bli av med dessa! Tog ca 5 år att komma så här långt!
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej Garmin.
    Är ej någon expert men har själv nämda typen av malar.En fråga är har du trädrötter eller något annat trä(cellulosa),malar behöver det för matsmältningen.Sedan en annan sak,vet ej om det är sant,fisken blir steril efter Auga Furan.Var på ett ställe med ett par grabbar och vi pratade om olika med.och då kom det upp på grund av canser risken med nämnda med.Ha det i åtanke.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

      #3
      >Garmin
      Jag råkade ut för samma sak... Mina ancistusar lekte och några dagar senare dog tre av tre honor. Hanen klarade sig. De hade svullna bukar och luktade lite sött (ruttet) när de hade dött. Inga andra fiskar verkar vara sjuka. Nu har det gått 3 månader och hanen verkar ha repat sig. Som tur är har jag ett 30-tal ungdjur på tillväxt.

      Mitt tips är att det är någon form av bukvattensot - alltså flagellater (testa t ex Flagyl eller motsvarande).

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • May 2004
        • 266

        #4
        Aha... såg först nu att du har testat Octozin... Då vet jag inte. Du får nog vänta och se :-(

        Kommentar

        Arbetssätt...