Crenicichla reganilek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Crenicichla reganilek?

    Hej

    Jag har 4 Crenicichla regani, 2 hanar och 2 honor, och nu ser jag att två av dem börjar para ut. Hanen spänner ut fenorna när honan närmar sig, och hon spänner ut ryggfenan, som nu har börjat bli röd, och böjer lätt på kroppen. Nå´n som kan nå´t om deras lek? Att de är grottlekare vet jag. Men är det här betéendet ett säkert tecken på att de ska leka? Hur lång tid tar det innan äggen kläcks, och hur lång tid tar det innan de lämnar grottan? hur känsliga är ynglen? Hur länge ska de gå med föräldrarna? Hur fungerar paren? Fram till nu har hanarna jagat honorna, men håller de sams när de väl har bildat par?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Q: Hanen spänner ut fenorna när honan närmar sig, och hon spänner ut ryggfenan, som nu har börjat bli röd, och böjer lätt på kroppen. Nå´n som kan nå´t om deras lek? Att de är grottlekare vet jag. Men är det här betéendet ett säkert tecken på att de ska leka?

    A: Säkert och säkert. Det är ett tecken på att de parar ut.

    Q: Hur lång tid tar det innan äggen kläcks, och hur lång tid tar det innan de lämnar grottan?

    A: Det beror på temperaturen. Gissningsvis några dagar + några dagar.

    Q: hur känsliga är ynglen? Hur länge ska de gå med föräldrarna?

    A: Ynglen är kanske känsligare än vad de är hos andra ciklider, men inte exceptionellt. Det är äggen som är känsliga. De kläcks inte om pH är över 6 har jag hört. En bekant som odlade höll pH 5.5

    Q: Hur fungerar paren? Fram till nu har hanarna jagat honorna, men håller de sams när de väl har bildat par?

    A: Crenicichlapar är extremt stabila och de håller ihop i vårt och torrt. Problemet är att om äggen inte kläcks så dödar hanen oftast honan. Det är ett typiskt beteende hos extremt monogama djur. Parbanden bryts och båda försöker unvika den andra som pesten. Det bästa är egentligen om de inte leker. Det är helt nödvändigt med gömställen som endast honan kommer in i, t ex en gäng PVC-rör av olika dimension.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Är det vanligt att de leker även om det är för högt PH? Jag bodde i Borås ett tag, och tog ett vattenprov till en affär där, och det låg på 5.0! Han undrade hur fiskarna kunde leva, men de mådde tipptopp, scalarerna t.o.m lekte, och vaktade sina yngel bra.

      Jag har fattat det som att regani är svårlekt, och att det är guld på den? Har ett gäng gula palettyngel av Moliwevarianten som väl är ca 2 månader nu, så det är kul att få yngel av lite ovanliga sorter. Har bl.a fått lek av Apistogramma nijsseni, och Nanochromis transvestitus, men det var länge se´n, och då lyckades jag inte föda upp några yngel. Men om nå´n har fler tips angående regani så tar jag tacksamt emot dem!

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det verkar som om Crenicichla leker även om pH är för högt. Då kläcks inte äggen och hanen dödar honan. Det är det här som är den viktigaste orsaken till guldet hos alla Crenicichla. Sedan finns det Crenicichla som är svårlekta dessutom.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

          #5
          Hej

          Ok, får se hur det går. Har ingen aning om vad jag har för PH, har nå´t gammalt test nå´nstans, men vet inte var. Bör jag ta bort de andra två? Riskerar de att bli dödade av paret? Akvariet är på 375 liter, och de går bl.a med två små scalarer, tre små surinamensis, 6 praktbotior (ca 7 cm), 6 silverhajar (mellan ca 7 och 12 cm) och en Synodontis eupterus på ca 12 cm. För mycket, eller kan de klara att vakta ynglen i den soppan?

          MVH Micke
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag tror inte att de klarar av yngel i den soppan. Synodontis är ofta svåra på yngel. Ditt akvarium är stort, så om du fixar gömställen till honorna så borde det funka även om leken går åt skogen. Tänk igenom inredningen. Finns det gömställen till honorna? Kan en fisk placera sig så att den ser alla fiskar i akvariet? Om svaret är ja, ändra inredningen. Regani är ju inte direkt en stor mördarmaskin till skilnad från en del andra Crenicichla.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

              #7
              Hej

              Ställen där honorna kan gömma sig har jag. En stengrotta, några rötter, och en upp och nervänd kruka. Krukan brukar väl i och för sig praktbotiorna ligga och lata sig i, när de inte är ute, vilket de oftast är. Problemet är att hanarna också tar sig in på de ställena. Men de har aldrig förföljt honorna in i gömställena, utan låtit dem vara så fort de har kommit utom synhåll.

              MVH Micke
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              Arbetssätt...