erfarenheter av Geophagus surinamensis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    erfarenheter av Geophagus surinamensis?

    tänkte se hur många som haft denna samt vad ni tycker om den.
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

    #2
    Ska man vara riktigt petig skulle man kunna säga att ingen har nån erfarenhet av denna fisk. G. Surinamensis finns bara i , som namnet skvallrar om, i Surinam och därifrån hade inga firrar exporterats fram tills i alla fall ett år sedan, kanske har det kommit in senare men dom flesta fiskar som säljs under namnet surinamensis är oftast nåt helt annat... ibland altifrons men oftast nån obeskriven art.
    Detta kan vara spännande om man står ut med att inte riktigt veta vilka firrar men har (jag tycker det är skitjobbigt), jag köpte just "surinamensis" som inte betett sig ens i närheten av vad som beskrivs i böckerna. Alla dessa firrarna är trevliga och ffa skitsnugga.
    MVH
    Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      geophagus Proximus dessa då? de finns på nol iaf båda sorterna men kanske är felmärkte då

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        Carl, skönt att någon annan än jag säger detta. Sist jag sa så angående Surinamensis på detta forum (eller zoopet) blev jag överöst med svar som att "jag har surinamesis" och "de är vanliga jag har sett dem flera gånger" etc.

        Men surinamesis / altifrons-complexet jordätare är lätt snyggast och roligast, förutom mina gymnogeophagus balzanii då. Jag förstår inte hypen över red heads när man sett en grupp utfärgade G. sp. cf. "surinamesis"
        fish r friend

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #5
          hur är de då. med tanke på aggrisivitet o hur många ska man hålla. de är tänkt till ett 720, det som blir deras kompisar är inte hundra klart än .

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            jag har bara hafft en grupp altifrons under en kortare tid. de var lite för framåt för mina chokladciklider. inte agressiva alls förutom lite smågruff i gruppen.

            De gör sig klart bäst i grupper om 5 eller fler.
            fish r friend

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

              #7
              Jag har en grupp på 6st, de såldes som G.Proximus, men jag vet inte vilken variant det är (förrutom att det inte är Proximus)men från Surinamensiskomplexet är dom. De går i 450l kar med en grupp halvstora Oscar, det fungerar än så länge över förväntan! Men då är varken jordätarna eller Oscarna vuxna än. Jordätarna ha oxå börjat ta för sig vid matning även om de har lite svårt att hinna när Oscarna kastar sig över maten, men i gengäld så grisar Oscarna så mycket när de äter att det blir mat till jordätarna oxå, jag brukar mata lite med Tropical Nature granulat också det är för smått för Oscarna.
              Jag har verkligen fastnat för jordätarna, väldans trevliga firrar!!! Kul att se hur de simmar omkring och silar sanden i karet!
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              Arbetssätt...