If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Med glasborr (som är väldigt dyra) eller med dremel metoden..fast jag fick inte riktigt det att funka ;( men det är många på saltvattensguiden.se som har lyckats kalas bra med det å då kostar det bara ca 100kr (med börr så blir det ca 1 tusenpluring)
Här hitta jag länken med som beskriver hur det går till
Vill man inte borra hål i botten på karen, så finns det ju andra lösningar där man gör hålet i sidan på karet eller helt enkelt använder hävertmetod för att få självsug, och därmed slipper borra hål.
Karen är faktiskt inte mina egna, utan jag gjorde artikeln utifrån hur min kompis löst sitt vattenbyte.
Just nu håller de mest malawi och några större grupper troffar.
den typen av box funkar ganska bra, om man har högt flöde genom den, många med saltvatten som inte vill borra kör med sån. Fördelen med en sån är att den startar av sig själv efter att den stått stilla, vilket är svårt att lösa annars.
Men i det här fallet tror jag det skulle funka dåligt eftersom de oftast behöver ganska högt flöde genom själva hävertröret, risken är annars att det stannar luftbubblor i toppen av röret och efter ett tag blir där så mycket luft att boxen stannar.... De är dessutom oftast väldigt dyra!!!!
Har funderat ett tag på att inreda ett discuskar på 65*65*65 cm och har idag varit och köpt virke och MDF plattor för att starta bygget av bänken/skåpet. Tanken är att ha en sump i skåpet under samt en överrinning med borrat hål i akvariet. Akvariet inklusive håltagning skall också beställas inom några veckor. Ett par funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. Spelar det någon roll för akvariets hållfasthet vart hålet görs i botten?
2. Finns det några färdiga "kit" man kan köpa med avrinningsbox och slang som man kan montera på hålet eller bör man göra eget?
3. Finns det några uppenbara fallgropar man bör undvika?
citat:1. Spelar det någon roll för akvariets hållfasthet vart hålet görs i botten?
Enligt en glasmästare jag snacka med så skadar det alltid på hållfastheten när man borrar ovasett vart...
Men 99% av alla som borrar gör det i ett bakre hörn ca 5-10cm ut från kanterna...Så jag antar att det är bäst
citat:2. Finns det några färdiga "kit" man kan köpa med avrinningsbox och slang som man kan montera på hålet eller bör man göra eget?
Nu hänger jag inte med ska du både borra och ha överinningsbox??
Boxer finns det lite alla möjliga olika märken på,
citat:3. Finns det några uppenbara fallgropar man bör undvika?
En grej du bör se upp med om du borrar är om det skulle bli strömavbrott så ska inte vattennivån i sumpen bli för hög,
Jag uttryckte mig lite oklart + att jag inte är helt bra på termerna!
Vad jag menar är själva avgränsningen + kammen till avrinnigen samt det perforerade röret och själva genomföringen för röret. Tänkte om det kanske fanns något "kit" som man kunde ansluta på befintliga hål?
Eller man kanske "bara" ska limma en ruta diagonalt i bakre hörnet, silikona fast en kam och silikona fast sitt pvc-rör i botten på burken?
Huga, konstig meningsbyggnad.. Men det kanske förklarar mer vad jag menar?
Jo det finns ett sånt du menar,
Det finns på Aquaristic.net tror jag..
I mitt kar så är det borrat i ena hörnet sen 2 glasrutor som går upp till ytan sen så är det bara en tankgenomföring och ett pvc rör på undersida av karet..
Kommentar