Hjälp med magrande Discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    Hjälp med magrande Discus

    Hej!
    Nu är det lite upp och ner i mitt kar. Jag har 7 st discus 5 marlboro red och 2 red turkos.
    2 av marlboro red är rejält avmagrade, de har rakblads- pannor, och äter väldigt smått. En av dem kämpr iaf en aning mer.
    de är minst i gruppen och ser ut att ha stannat i växten. jag har ett 70 l akvarium stående. Kanske flytta över dem?
    Hur ska jag göra? De små stackarna krymper bort snart!
    Hjälp önskas av discus fantaster!!!!
    Mvh Alex
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej Hajen.
    Tycker att du skall ta dom till det andra karet.Här höjer du upp tempen till 35gr.och syresätter vattnet över ett luftdrivet filter.Byt 10l.vatten varje dag.Har du möjligen en chans att ställa karet hög upp så är det bra,fisken blir mindre stressad då.Mata med levande foder eller röda mygg.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #3
      Håller med Mats, tycker helt klart du ska flytta på diskusarna till ditt 70 liters kar. När de sedan (förhoppningsvis) börjar återhämta sig, äter och mår bättre så låter du dem stanna kvar där ett bra tag så att de får äta upp sig ordentligt och växa till sig.

      /Nille
      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • ChipseT
        Användare
        • September 2003
        • 61

        #4
        Trodde inte det va så illa..
        Håller med dom andra.. Låt dom bli fetare å starkare i 70 litearen...

        MVH Oskar

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

          #5
          Okey, nu är jag övertygad! Tack.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • jte

            #6
            Nej himlen är blå tack vare HBK 5-2 jaja.

            Jag har läst dina frågor här och på Zoopet ang dina avmagrade diskus.
            Dina 2 Marlboro har tappat mycket i växten och det kan finnas chans att de tar sig men då bör du flytta över dem till det lilla karet och göra som Mats säger. Vad gäller dina andra diskusar så verkar det som om en av dem hade lite vit avföring, höj temp och i med lite salt. temperatur på ca 33-34 grader fungerar normalt bra.
            Som sagt det finns chans att en eller båda tar sig men normalt brukar det vara 10-20% i en kull som inte tar sig alls.
            Detta kan bero på, som Kaj.p min svåger nämnde i en annan tråd, genetiska eller att de har haft sjukdom i tidig ålder. En diskus framtid ligger ofta i hur de har växt de första veckorna i livet, har de fått en infektion de första väckorna kan de påverkas hela livet ut.
            Det är också helt naturligt att en del blir helt utstötta. Rangordningen kan ändras när du flyttar dessa små, bli inte förvånad om det nu blir någon annan som blir utstött efter att du flyttat dem.
            Lycka till

            Kommentar

            • Linda_sthlm
              Användare
              • March 2004
              • 16

              #7
              Hej Hajen!
              Min första tanke var om dina diskusar kanske är sjuka. Jag hade en liten Marlboro red som bettede sig som dina diskusar förutom att hon knappt åt något alls. Troligen hade hon flagellater i magen. Satte henne i ett annat litet kar och höjde temperaturen samt skaffade medicin. Men antagligen så fick hon medicinen för sent för hon dog igår.
              Tycker du ska göra som Mats säger och sätta dem i ett annat kar samt höja temperaturen. Men hjälper inte detta måste du försöka ställa en mer precis sjukdomsdiagnos samt försöka behandla. Tänk bara på att om dina fiskar blir bättre och får tillbaka aptiten, så ska du inte mata för häftigt i början, då kan gälarna ta stryk. Hellre ytterst lite men väldigt ofta.
              Hoppas det löser sig bättre för dig än det gjorde för mig.

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej Linda.
                Skrev att tempen skulle upp 35gr.+ (På grund av att jag mistänkte det kunde vara flagellater,vilka ej tål hög värme).Vad har du fått det att gälarne skulle ta stryk av för häftig utfodring.Det har jag aldrig hört eller råkat utför,men där emot tar man det vackert så att tarmarna ej belastas i början av en hungerstrek.
                MVH Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Linda_sthlm
                  Användare
                  • March 2004
                  • 16

                  #9
                  Hej Mats
                  Jag fick det förklarat för mig häromdan av en person med lång diskuserfarenhet, tyvärr kommer jag inte exakt ihåg hur han menade att det fungerar. Men börjar man plötsligt ge en fisk, som tidigare inte alls har ätit, mycket mat, så klarar kroppen inte av det. Då skulle på något sätt detta överflöd komma ut genom gälarna som kunde brännas sönder.Bättre än så kan jag tyvärr inte förklara det då jag själv inte förstod hela proceduren. Men självklart är väl ändå att man måste vara ytterst försiktig med matmängden till en fisk som inte har kunnat äta under ett längre tag.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej Linda.
                    Det låter otrolig att födan skulle komma upp och ut genom gälarna.Du får ursäkta mig med det köper jag inte,för det är teoretiskt sett omöjligt att födan skulle kunna komma ut den vägen,där emot skall man mata väldigt sparsamt i början,väldigt små portioner.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #11
                      Tack för alla svar!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Linda_sthlm
                        Användare
                        • March 2004
                        • 16

                        #12
                        Hej igen mats.
                        Nej jag vet inte exakt hur det skulle gå till, men på något sätt skulle i alla fall gälarna kunna brännas sönder. Får väl försöka fråga mer precist hur det skulle gå till.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...