Frigolit eller...???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nissetib

    Frigolit eller...???

    Blir villrådig....Har tänkt å införskaffa mig ett 720 kar med en trämöbelbänk. Har pratat med den lokala zoobutiken om vad som är bäst å lägga under möbeln om golvet inte är skottrakt. Han förslog frigolitskiva....Räcker det???
    Jag antar man även behöver lägga en skiva under akvariet också även om det är ett kar med aluminiumram....eller???

    Är det någon som har någon erfarenhet vad det gäller trämöbelbänkar...Bra eller dåligt??? Snygga är dom iaf....
  • Uffeman
    Användare
    • February 2004
    • 234

    #2
    En frigolitskiva under karet hjälper bara mot punktbelastningar som om ett gruskorn råkat placera sig under karet och trycker mot glaset.
    Om golvet är skevt så får du själv föröka få upp möbeln i lod mha vattenpass och tex plåtskivor.



    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #3
      Frigolit hjälper dig inte under möblen, där behöver du palla upp med hårdare grejor. Jag använder tunna masonitbitar under varje ben för att få allt i våg.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • nissetib

        #4
        Nu har jag inte sett bänken i verkligheten...Men tänk om den inte har "fötter" utan är helt plan undertill. Då blir det verkligen jobbigt att få bänken i våg....Sned såga masonitbitar har jag inge lust med...Är det nån som har någon bänk som är beställt hos IMAZO AB i Vara??

        Kommentar

        • Oasis
          Användare
          • April 2004
          • 83

          #5
          Nej snedsåga massonitbitar låter kämpigt men det är väll bara att göra som vanligt, att stapla i hörnen där det behövs även fast det inte finns fötter där. Skulle inte det funka av någon oförklarig anledning så är det ju bara att slå dit föttersjälv
          /Danne

          Kommentar

          • tli0817
            Användare
            • March 2004
            • 207

            #6
            Jag har ett 400 liters med svetsad järnram. under akvariet har jag en spånskiva + frigolit. Sedan som fötter mot golvet fyra stycken träklossar med ett tunt lager frigolit närmast mot golvet. Funkar utmärkt!

            Kommentar

            • Oasis
              Användare
              • April 2004
              • 83

              #7
              mmm bra med figolit under fötterna för det blir ju lätt avtryck i golvet då ett akvarie lätt sticker i väg i kilona.
              /Danne

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                citat:Jag har ett 400 liters med svetsad järnram. under akvariet har jag en spånskiva + frigolit. Sedan som fötter mot golvet fyra stycken träklossar med ett tunt lager frigolit närmast mot golvet. Funkar utmärkt!
                Eller så kan man köpa svart liggunderlag och klippa till bitar som passar under träklossarna. Inte lika "smuligt" som frigolit kan vara och snyggare med svart istället för vitt...

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • March 2004
                  • 207

                  #9
                  Funkar nog mycket bra och är enkelt att få tag på oxå!


                  [quote]citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                  Inte lika "smuligt" som frigolit kan vara och snyggare med svart istället för vitt...
                  Finns ju byggfigolit som varken smular eller är vit och man kan bestämma tjocklek själv men kanske lite bökigare å få tag på..

                  Kommentar

                  • Oasis
                    Användare
                    • April 2004
                    • 83

                    #10
                    Finns en annan topic i forumet där det diskuteras lite om frigolitskivor i och utanför akvariet etc.



                    läs där så får du nog några bra tips.
                    /Danne

                    Kommentar

                    Arbetssätt...