Stannat i växten?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Okey, nu vet jag varken ut eller in men läget är så att de två discusar som jag menade är ca. 7 cm, båda har "rakblads"- pannor. Alltså inget fett, alltså väldigt tunn på pannbenet.
    Sen har båda lika stora ögon som min största marlboro, och den är kanske 11cm.
    I helgen ska jag montera bort min btn, så jag flyttar hela discus gruppen till 70 l karet, så de får vara där i ca. 4 dyng. Nu är det väl ett gyllene läge att medecinera alla för att vara på säkra sidan och då tänkte jag ge sera baktopur direct. Eftersom det har funkat tidigare och det finns inga andra bra medeciner här uppe i luleå.
    Sen var det tänkt att de två minsta skulle vara kvar i 70 l karet, medans resten får hoppa i det stora (375)?
    Men då får man väl inte ta något gammalt akvarievatten eftersom det kanske innehåller bakterier som orsakar tarmparasiter.

Hur ska jag göra gott folk [?]
    Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jomen vi pratar om ett uppväxtakvarium på 70L. Det är där som jag ser det svårt att få Discus att "växa ifatt" de andra såpass att de kan återinföras inom överskådlig tid.

Det är många faktorer som behöver uppfyllas för att man skall kunna få ett bra utslag på relativt kort tid. Akvarieutrymme, foder och vattenbytesmöjligheter är viktiga faktorer.

Hade han (Hajen_89) haft ett 150L akvarium så hade jag inte varit lika tveksam. Nu vet vi ju inte exakt vilken storlek som Hajen_89 har på sina Discusar så allt är ju ganska svårt att avgöra på de uppgifter man fått...

Det vore bra om Hajen_89 kunde återkomma till denna tråd för att klargöra storleken på fiskarna och storleken på det största akvariet han har.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Nu förstod jag hur det verkligen står till med dina Discus...

Du bör flytta över dom till 70L karet...inte pga att de skall växa ifatt de andra utan mer pga att de verkar undernärda. Det handlar först och främst om att rädda dom vad jag förstår nu.

Jag tycker du skall vänta med att göra iordning 375an tills du fått igång de två som är så tunna. Om du flyttar över hela gruppen under 4dgr så innebär det 4 ytterliggare dagar med "svält". Det kan också vara så att de två minsta har någon bakteriell åkomma så jag skulle råda dig att även medicinera dessa efter det att de tagit in mat under ett par dagar. Om du ser att de äter och att de verkar pigga så kan du föra över de större till samma akvarium medan du gör iordning 375an. Ta råd av Kaj.P (och andra Discus-ägare) också, innan du beslutar hur du skall göra då han verkar insatt i hur man sköter Discus på bästa sätt.

Du bör ha en fungerande kultur i akvariet innan du återinställer Discusarna där...annars kan du få nitritproblem och kanske även bakteriella problem på alla Discus.

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Tricella: De två små-discusarna äter och gör allt för att få i sig mat varje gång det är utfodring, de bajasr normal skit. Men det är en av mina stora red turkos (14 cm) som däremot skt'iter lite ojämt, det kan bero på min klantiga mamma som matade oxhjärta i en vecka hela tiden, men om discus har tarmparasiter eller likande, så stannar de i växten då???
          Mvh Alex

Kommentar

• Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

Kan även tillägga att jag är nu illa tvungen att ta bort den bakrunden eftersom jag har laggt in annons för länge sedan, kanske lite klantigt av mig att inte tänka mig för men men,.....
            Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ok.

Jag hade VF Discus som åt bra, men som ändå magrade ut tills dom dog. Sista veckan åt de inget...men troligtvis hade de en bakteriell åkomma som jag inte hade en aning om under mina första stapplande steg inom denna hobby. Det finns en liten risk att dina små, undernärda Discusar lider av någon åkomma men det kan jag inte avgöra på ett rättvist och professionellt sätt här. Jag råder dig att kontakta någon här på forumet som håller Discus (som Kaj.P) för att få bättre tips och råd än det jag kan ge dig nu.
              Jag känner mig ärligt sagt osäker på vad som vore bäst att göra plus den faktorn att du hamnat i en lite rådvill situation där du behöver få ur BTN-bakgrunden.

Starta en tråd där du har rubriken "Hjälp med magrande Discus" så kanske du får rejält med fakta för att kunna avgöra vilket steg du skall ta med dina Discus. Skriv ämnet på både ciklid.se och zoopet.com där du ger alla fakta du har och de frågor du har.
              Din situation handlar mer om avmagrande Discus än om "stannat i växten" som jag ser det nu...

Kommentar

Arbetssätt...