Stannat i växten?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mz791117
    Användare
    • March 2004
    • 42

Jag har en som har stannat i växten och den var sjuk ett tag utan att jag medicinera ( trodde att den skulle bli bättre av sig själv, det vart den inte)

Jag tror som Mrsonk att det kan vara tarmparasiter, och om du inte skaffar medicin är det stor risk att dom aldrig kommer att växa.
    min har stannat i växten, medans dom andra har blivit skitstora.

Annars kan du ju se det ifrån en evolutionssynpunkt: Alla överlever inte, inte änns människor!
    om dom är svagare så kanske låt dom dö och skaffa nya friska???
    www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

citatjälvklart kommer de växa bättre i ett eget kar där de slipper konkurrera om maten. Det behöver man inte ha haft diskus för att räkna ut.
      Det kan mycket väl vara så...en stund...sedan hämmas tillväxten om man har för litet akvarium. Hajen 89 pratar om ett 70L akvarium till Discus...det är ett för litet akvarium om man vill att de fiskarna skall "hinna ifatt" de andra.

Om man tar bort vissa individer under en stund för att mata upp dom så brukar det vara så att de är längst ned i rang. Hierarkin i gruppen kan störas när man återinför dessa till gruppen. Det är aldrig bra om man laborerar för mycket...

P.s. Jag har haft Discus...(om det nu skall vara någon sorts merit)

Kommentar

• Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Självklart kommer de växa bättre i ett eget kar där de slipper konkurrera om maten. Det behöver man inte ha haft diskus för att räkna ut.
        Även om akvariet bara är på 70 liter???[?]
        Ska nog skaffa några 70 liters o ha discus i

Kommentar

• Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

citat:Ursprungligen skickat av lucipher

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Självklart kommer de växa bättre i ett eget kar där de slipper konkurrera om maten. Det behöver man inte ha haft diskus för att räkna ut.
          Även om akvariet bara är på 70 liter???[?]
          Ska nog skaffa några 70 liters o ha discus i
          Det skulle väl iaf röra sig om en temporär lösning , dvs sätta i discusarna i 70 liters karet och feta upp dem lite granna för att sedan återintroducera dem eller hur?

Det är väl rätt vanligt att discus odlare kör sina ungdjur i små kar för att sen suksesivt öka volymen allt eftersom de växer? Jag har iaf sett den här tekniken användas av två personer som odlar discus i mellanstor ordning

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Nu vet inte jag hur stora fiskar det handlar om, men jag tog förgivet att det är ungdjur som skall få chansen att växa ikapp de fiskar som stuckit iväg lite extra i det stora karet? Självklart skall de inte gå i det lilla tills de blir vuxna. Det tror väl ingen? Grejen är ju bara att de ju får mycket bättre omständigheter i det mindre och kan matas mer intensivt.

Dick Au som skrivit BTN- Diskus boken låter själv sina gå tills de blivit 8cm i 75 liters kar. Sen flyttas de till 200.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Mattias Andersson
              Användare
              • September 2003
              • 788

oki, dom odlare som jag vet har sina i 120 resp. 200 l tills dom e 7-8 cm. Sedan så åker dom antingen till 600 l i grupp eller mindre grupper i 250 l.

Och dessa discusar växer grymt snabbt och blir grymt fina....

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Sedan har vi något som heter "benägenhet" dvs även hos oss blir alla syskon inte lika långa (feta).

I en kull av diskus faller det hela tiden ifrån de med genetiskt svaghet. Det är lätt att rensa ut de med yttre defekter men de med innre?? De flesta köper diskus i storleken 5-7 cm då priset är fördelaktigt. Men detta är ju fortfarande ungdiskus o det säger ju sig själv att flera kommer att falla ifrån. Är inte naturen så skapad att de arter som föder många ungar gör det för att det är få som uppnår vuxen ålder o vice versa.
                Det mesta jag har hört är diskuskullar på runt 400 yngel Vem tror att alla dessa kan blir fulländade???
                Visst kost o medikamenter påverka en del, men inte fullt ut.
                Men vi kan inte alltid få dem till vad de inte är skapta för.
                Jag går runt på minst sex olika foder och har diskus som är pigg, matglad o t.om "King i karet", men de växer inte oavsett om de går själv i ett mindre kar eller med andra i ett större.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

Äntligen en erfaren discusägare...

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Det ramlade på några inlägg medan jag skrev ihop mitt.
                    När det gäller karets storlek så går diskusen hos många uppfödare oerhört tätt och växer till fullsize i detta. Det ställer i sin tur stora krav på foder och vattenkvalitet. Jag har sett burkar där de går som sardiner (enligt mig) dock pigga o krya. Men syftet där är ju att de skall växa inte få möjlighet att para ut.
                    Men Men Detta ställer stora krav på anläggningen o skötseln om man skall håller dem så. Tror det är mycket få som har de möjligheterna här hemma.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Hur stora kar använder du i din anläggning Kaj??
                      Du har väl även automatiskt vattenbyte, och riktigt bra vattenkvalite??

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

citat:Ursprungligen skickat av lucipher

Hur stora kar använder du i din anläggning Kaj??
                        Du har väl även automatiskt vattenbyte, och riktigt bra vattenkvalite??
                        God morgon Mattias
                        De minsta karen är på 105 liter. De är dock borrade i överkant med 20 mm´s hål, så det går inte i mer än 95-100 liter. Automatiken byter i dessa kar 2 liter per timme, 48 liter per dygn.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Kaj: Det faktum att du verkar ha professionell uppfödning av Discus med automatiskt vattenbyte på 2 liter i timmen är väl ändå inte att jämföra med Hajen_89´s ursprungliga fråga?

Det är "lite" andra förutsättningar som du ger dina fiskar genom att du byter vatten så ofta (vilket hjälper tillväxten hos ynglen).

En "vanlig" hobbyist har kanske inte alls den möjligheten att ge dessa förutsättningar för sina fiskar och då faller ju konceptet "70 liter går bra" en hel del. Med största sannolikhet kommer inte Hajen_89 att få samma tillväxtsutfall som du har på dina fiskar...

Kommentar

• kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

Det var inte riktigt min point. Jag menar att köper man ungdiskus i storlek 5-6 cm (vilket är vanligast) faller en del fiskar ifrån pga. det naturliga urvalet. Detta oavsett storlek på kar, vattenbytesfrekvens eller skötsel.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ok...den delen förstår jag helt, men jag tyckte det var lite underligt att jämföra Hajen_89`s ursprungsfråga med det utslag du får av din odling. Det är inte riktigt samma sak såvida inte Hajen_89 kan ge sina fiskar samma tillgång på foder och på vattenbyten (professionell odling).

Kommentar

• bluetalk
                                Användare
                                • December 2002
                                • 15

Diskus fungerar så när de växer, de största ser till att förbli stora, så därför kommer det alltid vara mindre exemplar i akvariet. Man måste flytta om diskus så att de med samma storlek går i samma kar, annars kommer de minsa aldrig att få en normal storlek

Kommentar

Arbetssätt...