Funderingar ang fjäilar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • July 2002
    • 404

    Funderingar ang fjäilar.

    Hej.

    Jag har lite undring ang ett litet 54liters fjärilsciklid akvarium som jag tänkte starta upp.

    Eftersom att jag har både högt kh och ph så tänkte jag sänka det till ca 6.5 och vill få ner kh till en 5-6 med. Frågan är nu bör jag sänka det mera än så? I dagsläget har jag 8 i ph och kh i 11.
    Och jag testade med discus buffer och fick ner ph till 6,5 och kh till 8.

    Sen funderade jag med på. Om jag kan lägga torv i botten för att hålla ph nere?

    Sen till mera inredingsfrågor. jag hade tänkt att fylla akvariumet med mycket växter och några rötter. Om jag skulle ha torv i botten går det ha ha växter då med? Och i med att jag ska ha växter så tänkte jag väl med ha co2 i. Men ja blir det kanske för mycket då? Så att ph istället blir ostabilt?

    Hur många fjärilar ska jag börja med? Tänkte ha ett gäng räkor i också.

    Tacksam för svar på mina kanske konstiga frågor.
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • johanlidman
    Användare
    • February 2004
    • 118

    #2
    Jag har odlat fjärilar i kh och ph med bra resultat, jag tycker inte att man ska greja för mycket med vattenvärderna.

    Jag har i mitt Fjärilakvarium fin sand på botten och möblerat med växter och rötter med bra lek resultat.

    Jag tycker att du bör köpa 4 eller mer för med 3st så blir den 3:e utanför. Köp helst samma antal av honor och hanar.
    Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • July 2002
      • 404

      #3
      Okej.. Men vad var ditt ph värde och kh värde då?

      Har du fått några yngel ännu då?

      Okej
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      Arbetssätt...