Min scalarhanne är stundtals väldigt dum mot honan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_sthlm
    Användare
    • March 2004
    • 16

    Min scalarhanne är stundtals väldigt dum mot honan

    Jag har två scalarer som har varit ett par en längre tid. Har haft dem i ca två år och de var redan ett par när jag köpte dem i affärern. Sedan ungefär ett halvår tillbaka har min hane ibland varit väldigt dum mot honan. I början kämpade hon emot, men nu flyr hon bara eller visar underkastelse. Hon är väldigt naggad i fenorna under dessa perioder och gömmer sig bara. Men i mellanåt kommer de hur bra överrens som helst och har ett flertal gånger även lagt rom tillsammans. Undrar bara om detta är normalt? Tycker det verkar lite konstigt med tanke på att de har varit ett par så länge...
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Eftersom de var ett par i affären, så får man anta att de hade andra att välja på när de valde partner. Det är det som resulterar i de bästa paren. "tvångsgifte" resulterar ofta i rätt stormiga "äktenskap". Jag hade ett par som vaktade ynglen bra, och aldrig slogs. Se´n dog honan, och jag köpte en ny, vildfångad hona. De lekte efter ett tag, men när ynglen skulle bli frisimmande så gav sig honan på hanen, och gav honom rejält med stryk. Han såg rätt sliten ut efter det. Så det är viktigt att de trivs ihop, annars börjar de ofta slåss efter leken, eller så leker de inte alls, utan jagar varandra. Eftersom ditt par har hållt ihop länge så borde de ju hålla sams, men de kanske ändå inte är drar jämnt till 100%

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    Arbetssätt...