Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag har provat säkert ett 10-tal olika recept av räkmix och vilket recept man än använder, verkar det helt klart ha fler nackdelar än fördelar. En stor nackdel är just att vattenkvaliteten försämmras mycket, mycket snabbare än med torrfoder. Dessutom blir filter smutsigare snabbare och måste rengöras oftare.

Jag förstår folk som vill använda räkmix för det kanske käns lite roligare när man gör maten själv etc, men för min del är det over and done with.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• MalawiMannen
      Användare
      • March 2005
      • 207

Jag har aldrig gjort räkmix men jag har hör att dom flesta säger att det skitar ner o det har jag inte riktigt tid med
      När man har många kar så går det inte tror jag.
      Köper ändå mitt foder väldigt billigt
      Kör med en blandning av hikari
      Sen även lite fryst ibland o med lite flingor
      www.very-important.se
      Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
      Kika in vet jag

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

Ursprungligen postat av MalawiMannen
        Jag har aldrig gjort räkmix men jag har hör att dom flesta säger att det skitar ner o det har jag inte riktigt tid med
        När man har många kar så går det inte tror jag.
        Köper ändå mitt foder väldigt billigt
        Kör med en blandning av hikari
        Sen även lite fryst ibland o med lite flingor
        Du kan få lite av mig när du är uppåt

Kommentar

• tezz
          Användare
          • February 2006
          • 1069

Ursprungligen postat av Zaphi
          Jag har provat säkert ett 10-tal olika recept av räkmix och vilket recept man än använder, verkar det helt klart ha fler nackdelar än fördelar. En stor nackdel är just att vattenkvaliteten försämmras mycket, mycket snabbare än med torrfoder. Dessutom blir filter smutsigare snabbare och måste rengöras oftare.

Jag förstår folk som vill använda räkmix för det kanske käns lite roligare när man gör maten själv etc, men för min del är det over and done with.
          Jo vist skräpar det ner men fiskarna älskar det det är huvudsaken tycker jag

Kommentar

• MalawiMannen
            Användare
            • March 2005
            • 207

kommer uppåt snart om allt går som det ska
            Ska upp till Ronneby på hund utställning
            www.very-important.se
            Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
            Kika in vet jag

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Ursprungligen postat av MalawiMannen
              kommer uppåt snart om allt går som det ska
              Ska upp till Ronneby på hund utställning
              Själv ska jag till tollarp i morgon och köpa akvarier och sälja yngel

Kommentar

• MalawiMannen
                Användare
                • March 2005
                • 207

vad trevligt
                Redan fått igång det så bra?
                Köper lennart av dig?
                www.very-important.se
                Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
                Kika in vet jag

Kommentar

• dxd
                  Användare
                  • June 2006
                  • 37

Ursprungligen postat av tezz
                  Jo vist skräpar det ner men fiskarna älskar det det är huvudsaken tycker jag
                  Håller inte med dig.

Filskarna älskar det, Ja men mår de bra av skitit vatten som räkmix ger?

Räkmix -> mycket vattenbyte och filterrengörning.

Det finns riktigt bra granulatfoder, varför inte köra med det?

Johan
                  Senast redigerad av dxd; 29 July 2006, 00:45.

Kommentar

• tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

Ursprungligen postat av dxd
                    Håller inte med dig.

Filskarna älskar det, Ja men mår de bra av skitit vatten som räkmix ger?

Räkmix -> mycket vattenbyte och filterrengörning.

Det finns riktigt bra granulatfoder, varför inte köra med det?

Johan
                    Ta och prova reseptet så kanske du förstår

Kommentar

• dxd
                      Användare
                      • June 2006
                      • 37

Ta och prova reseptet så kanske du förstår
                      Vad skulle det göra?
                      Tycker finns är en mängd olika häxblandningar av räkmix som jag inte vill prova - är för rädd om min fisk.

Johan

Kommentar

• forza78
                        NCS Medlem
                        • July 2005
                        • 36

Intressant att se att många helt övergett räkmixen.

Själv så körde jag räkmix i knappt ett år efter att jag skaffat Troffar men har nu helt gått över till Tropical Spirulina och AN Cichlid Excel, både av bekvämlighetsskäl (kladdigt att laga till) och då jag tyckte att jag fick dålig tillväxt av räkmixen.
                        //Tommy

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Det bör nog påpekas av de som övergett räkmixen om vilka pellets/granulater de anser duger lika bra eller är bättre än räkmix. Annars tycker jag själv att det känns rejält missvisande att pellets generellt sett ska vara bättre än räkmix, vilket jag kan skriva under på att det inte är sant efter alla fodertester jag gjort under åren.

Det finns några märken som jag tycker är bra och eventuellt kan ersätta det resultat jag får av räkmix.

Aquatic Nature Cichlid Excel är ett mycket bra foder som jag tror kan vara minst lika bra som räkmix. Det är det enda märket som jag kan säga uppfyller de krav jag har (av de fodersorter och märken jag testat)...

Flingor finns det t ex OSI (aldrig provat) som nämns med stor respekt. "Nya" New Life Spectrum (aldrig provat) nämns också ofta och till sist så tycker jag att Tropicals foder är värt att nämnas. Inte alla utan vissa produkter är bättre än andra när det gäller Tropical.

Det enda foder som jag fått samma respons av i form av vitalitet, lekvillighet, tillväxt och färgprakt är Aquatic Nature Cichlid Excel...alla andra märken har inneburit att jag fått plikta något av de fyra kategorierna och då oftast lekvillighet och färgprakt.

Visst...räkmixen smutsar ned en del...men inget fungerar bra om det inte blir rätt gjort...så är det med allt. Om man anser att räkmixen smutsar ned och så säger man i nästa stund att man inte använder något bindemedel så tycker åtminstone jag att det är riktigt logiskt att det smutsar ned. Räkmixen får helt enkelt ett dåligt omdöme pga att många inte tillreder den, oavsett recept, på rätt sätt. Det är också det svåra med räkmixen...att få den att ha rätt konsistens och att binda bra. Får man det så är det väldigt väldigt få fodersorter som matchar en rätt komponerad räkmix...det är iallafall mina erfarenheter.

Kommentar

• tezz
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1069

Ursprungligen postat av dxd
                            Vad skulle det göra?
                            Tycker finns är en mängd olika häxblandningar av räkmix som jag inte vill prova - är för rädd om min fisk.

Johan
                            Är du möjligt vis föd på 40talet så fall förstår jag

Kommentar

• bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

Jag har provat ett tiotal foder med blandade resultat.
                              Men med rätt räkmix så har det ändå haft det bästa resultat både vad det gäller tillväxt färg etc
                              Av dom flingor och pellts jag provat och som fungerat är Aqutic nature excell.
                              Det ett mycket bra foder,men kraftigt så försiktighet bör intas vid övergång från annat foder.
                              Samt sera vipan flingor som är svårt att övermata med, det håller tarmanar igång men man bör mata med annat foder ibland för att få lite volym och bättre färg på fisken.
                              Men har man bra fiskar och är nöjd med färgen duger fodret mycket bra,men inte till att mata upp yngel med

Kommentar

• dxd
                                Användare
                                • June 2006
                                • 37

Är du möjligt vis föd på 40talet så fall förstår jag
                                Visserligen är jag inte FÖDD på 40-talet som du trodde, men jag är ganska VIS ändå som du skriver, så det är därför jag inte provar några häxblandningar av räkmix.

Johan

Kommentar

Arbetssätt...