Lysramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

    Lysramp

    Hejsan! Jag har en lysramp som lever om nått fruktansvärt, blir bättre när jag trixar med lysrören..så jag ska titta in på det mera.
    Men jag undrar om det finns någon som på något sätt "vaderat" eller isolerat HELA rampen på något sätt, vore grymt skönt å ha Allt tyst!
    Ni skulle storkna om ni hörde vilket ljud allt lever om.pump och dyl..he=)
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Om lysrampen har för högt ljud så tror jag att det beror på vibrationer i akvariet som utgörs av din pump. Jag kan ibland på missljud på rampen om pumpens vibrationer slår igenom. Det kan även vara så att du behöver byta ut "glimtändarna" då dessa kan ge ljud av sig.

    Testa att sätta små "filtbitar" som man kan sätta under stolsben. Sätt dessa så att ljusrampen vilar på dom istället för glaset eller aluminiumramen...eller kolla om pumpen kan sättas fast bättre så vibrationer minimeras...eller byt pump!

    Kommentar

    • tli0817
      Användare
      • March 2004
      • 207

      #3
      Hehe, jodu, de ska jag nog göra någongång, men du vet...Pengar=)
      Amen du, det var smart, har sådana filtkuddar, men kom på att de är ganska nötta,så ett byte är kanske på plats=) Jag ska mog byta glimtändarna också!

      Jag tänker att om man ljudisolerar rampen så kanske det bildas en onödig värme och inte tillräklig tillförsel av frisk luft så det är väll kanske onödigt

      Kommentar

      • Leif Edvardsson

        #4
        Om det som Stefan föreslår inte hjälper och om rampen är gammal kan det vara så att reaktorn håller på att ge sig. En reaktor är en järnkärna med en spole (lindad eltråd). Järnkärnan i sin tur består av ihopapressade järnplåtar. Iblad kan dessa pressade plåtar "glappa" när reaktorn börjar bli gammal. När lysrören lyser går det växelström genom reaktorn och då blildas magnetism som gör att plåtarna vibrerar och då uppstår ett brummande eller durande ljud. Om du skall leta efter reaktorn i ljusrampen så ser den ofta ut som en avlång kantig järnklump. Det borde kännas om den vibrerar, men passa dig för de kan bli riktigt heta.

        Kommentar

        • tli0817
          Användare
          • March 2004
          • 207

          #5
          Tack för tipset! Jag tror faktiskt att det kan vara det, den är RIKTIGT gammal! Tänkte på det när jag har ett till lysrör som inte brummar och inte går på samma rektor.

          Kommentar

          Arbetssätt...