Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Zaphi...vilka 10 anledningar ser du att inte ge sina fiskar räkmix? Skulle räkmix enbart ha ett berättigande som foder...dvs för att det är roligt att tillverka sitt egna foder för att ge fiskarna man har? Du får gärna utveckla detta då jag också har typ 12 års erfarenhet och mina erfarenheter säger annat. Däremot ska jag snabbt påpeka att det krävs en rätt komponerad och en rätt tillordnad räkmix. Det finns en uppsjö av olika räkmixrecept och en del är ok, en del är riktigt bra och en del...är rent skit faktiskt.

Men som sagt...om du nu är så övertygad om att räkmix är dåligt att ge till sina fiskar...vilket du faktiskt ger indikation på att du menar...så får du gärna utveckla dina 10 anledningar.

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Ok då Skulle det vara kul o höra vad Tess o Stefan lägger i ordet räkmix.
      Jag har gjort eget foder med ca 50/50 råräkor o pellets. Har också gjort foder med räkor med inblandning av grönt o vitfisk. Så frågan är vad är definitionen av ordet räkmix?
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3613

Alltså jag använder räkmix främst för att ge en varierad kost. Bättre att mata med flingor, pellets, räkmix, än bara torrt. Fiskmagen mår bra av annat än bara granulat, tror jag.
        Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Kaj P....

Det är inte jag som dissat någon fodersort, men jag vill gärna höra varför det anses att räkmix är så dåligt.

Vad menar du med vad jag lägger i ordet räkmix? För mig så är definitionen räkmix en blandning från grundreceptet som till mångt och mycket bestod av 50% räkor och 50% gröna ärtor såvitt jag minns. Sedan finns det ju oändliga variabler på det grundreceptet, men alla har ju rätt att kallas "räkmix" om de innehåller räkor vill säga.

Jag har inte sagt att det är fel att mata med pellets/granulat, flingfoder eller räkmix så vänligen lägg inte orden i munnen på mig. De enda som har dissat en viss sort kan ju förklara mer varför de tycker att det är så fel. Jag skulle vilja veta om det finns belägg för deras "anti" inställning.

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Jag tycker dom flesta som dissat mixen klargjort ganska tydligt vari problemet låg, mer problem med skumma magsjukdomar som en följd av räkmix användandet. Om det är mixen i sig eller att den belastar vattnet hårdare och därmed försämrar livkraften hos fisken vet jag inte men som sagt många har övergett den pga att det funkar bättre utan. Men det skumma är fortfarande att det finns folk som kör enbart räkmix och gjort det länge utan problem... är det sammansättningen av räkmixen eller blir vattnet sämre och kräver bättre filter och större/fler vattenbyten... det är frågan =) Eller är det bara ren tillfällighet? måste nog göras lite långsiktiga tester innan man får ett vettigt svar.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

Jag tror att många som gör sin egen räkmix, däribland jag själv, förut, inte fått det att hålla ihop ordentligt. Ola har varit inne på detta. Vilket gör att det skitar ner mer. Jag har använt agar-agar som bindemedel p.g.a troffars vegetariska inställning till foder. Och jag har inte fått det att binda ordentligt, möjligtvis är det gelatin som innehåller mer animaliska produkter mer bindande. Är det kalvmage i det gelatinet? Och jag, som vegeterian, tänker inte använda en sådan produkt. Att jag sedan åkte på diverse förstoppningar och fiskdöd med min egen räkmix gjorde att jag tog steget fullt ut till pellets och flingor. Men till saken hör oxå att jag hade problem med den köpta räkmixen. En annan faktor kan vara att de som använder räkmix med framgång och utan problem har kraftiga filter eller är duktiga med vattenbyten, eller vet exakt hur mycket de skall utfodra o.s.v......
              Vad vi vet med all säkerhet är att troffar betar på aufwuchs i det vilda så deras huvudsakliga föda är alger + att det troligtvis slinker med något proteinrikt småkryp då och då plus lite finkorning sand. Helt ovetenskapligt så tror jag att sanden kan hjälpa troffarna att tillgodogöra sig näringen genom att den mal ner innehållet i deras långa tarmar. I akvariet så sysslar de inte så mycket med att beta alger av den anledningen att det kommer en jeppe varje dag och ger dem foder.
              Senast redigerad av Perikles; 06 August 2006, 11:32.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

En grej till, som jag sa i förra inlägget så betar troffar Aufwuchs, det är ungefär vad de sysslar med om dagarna, precis som våra kor. M.a.o så får de i sig föda kontinuerligt under dagens ljusa timmar, med lite avbrott för gruff å sex. I akvariet så släpps det plötsligt ner en djäkla massa godis en eller två gånger/dag. Det är bara att hugga för sig så att inte de andra äter upp allting. Det är inte konstigt att de blir förstoppade. Jag brukar ge mina troffar mat så ofta jag kan, men lite, och nersmulat i små bitar så att de kan gå och stöta lite i bottenmaterialet å leta lite själva. Det händer att jag ger dem mat 5-6 ggr/dag.
                Så gör jag, men hur ni gör, det får ni själv bestämma. Var och en blir hög på sin egen fason.

Cheers
                Jonne
                Senast redigerad av Perikles; 06 August 2006, 11:33.
                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Perikles
                  Användare
                  • December 2005
                  • 658

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  1msk Naturose Astaxanthin (Cyanotech - Linkan AB)
                  Hallå Stefan, du verkar att ha lite koll på detta med Astaxanthin, vad innehåller det för nyttigheter förutom färgmedel?

Jonne
                  Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

1. Tidskrävande att göra
                    2. Kladdigt att göra och frugan blir arg
                    3. Grumlar vattnet
                    4. Smutsar ner och ökar risken för nitrit
                    5. Kräver fler vattenbyten
                    6. Kladdar ner filtrerna osm behöver rengöras oftare
                    7. Fiskarna får konstiga sjukdomar som inte pellets ger
                    8. Fiskarna verkar oftare få förstoppning
                    9. Ingen optimal näringskälla som många torrfoder är
                    10. Tidskrävande och kladdigt att mata med
                    11. Tar plats i frysen

Där har du 11

Jag fattar inte folk blir så jädra arga! Välj fodret ni vill! Det finns väl ingen anledning till att bli irriterad bara för att någon kritiserar då och då...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

Här en matnyttig artikel om Tropheus, frågan om mat kommer lite längre ner. Men hela artikeln är klart läsvärd.
                      Senast redigerad av Perikles; 06 August 2006, 12:16.
                      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Vet inte om det där ens är 10 Zaphi...

Ilskan blir nog av att en del vill tala om för andra vad som är "smartast" att använda...utan att egentligen ha speciellt stort belägg för att motsatsen skulle vara ett bättre alternativ.

Jag tycker också att folk ska välja precis det de vill, men det som helst är till fiskarnas fördel.

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

vart lite förvånad att folk har haft större problem när dom har kört med torrfoder än med räkmix.
                          för mig är det helt tvärt om. jag kör nu inte till 100% med räkmix utan varvar det med spirulina flinger och ett mubna foder. varken tropharna eller någon av mina malawi har haft nått problem med magen och inte något annat heller för den delen...

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Ursprungligen postat av Perikles
                            Här en matnyttig artikel om Tropheus, frågan om mat kommer lite längre ner. Men hela artikeln är klart läsvärd.
                            http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9406&LOPNR=2
                            Enligt den artikeln ska man använda spenat pga av sitt karoteninnehåll. Spenat innehåller också nitrat och ska därför inte ges till spädbarn, av samma skäl ska man inte ha för mycket spenat i räkmixen.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Christian T

Det som irriterar folk och får diskussioner att spåra ur beror nog oftast på debattörernas oförmåga att uttrycka vad de egentligen menar. Mail, sms och e-forum är ganska nya och faktiskt ganska svåra sätt att kommunicera på. Man måste vara tydlig. Ironi och skämtsamma överdrifter blir otroligt lätta att missuppfatta eftersom man varken hör tonläge eller ser kroppsspråk. Var försiktiga.

Den här tråden är ett alldeles utmärkt exempel på detta. Läs från början och låt bli att ha en förutfattad mening så ser ni var nyanserna börjar suddas ut och konflikten startar. Resultatet blev en fånig diskussion om nåt helt annat än sakfrågan - vilken, som många nämnt, är mycket intressant.

Dock underlättas inget av att en "Forumvärd" som deltar i diskussionen är osakligt kategorisk i sina inlägg. De "11 punkterna" är ju sannerligen sanna med en kraftig modifikation. Kanske stämmer det för någon att fiskar kan bli sjuka av räkmix. så är det säkert. Men jag kan sannerligen intyga att det finns många som lyckas otroligt bra med samma mix.

Räkmix (ganska enkelt recept - ärtor, räkor, torsk och kanske vitamin eller färg) är det billigaste och bästa foder jag använt till mina fiskar under mina snart 30 år som akvarist, men jag erkänner villigt att jag också använder pellets.

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

ALLT som skrivs på detta forum är sanningar med modifikationer. Det som är fakta för författaren av ett inlägg bör alla andra betrakta som osanning eller iallafall alltid ifrågasätta. Det är hela poängen med ett forum. Den dagen användare förstår detta kanske diskussionerna löper mera smärtfritt.

Själv läser jag alltid forumet med ett leende på läpparna och tur är väl det, för hade man ansett att det var blodigt allvar så hade man nog blivit helt knäckt fär länge sedan. Jag tar forumet för vad det är, nämligen ytterligare en dimension i hobbyn. Jag tar inga inlägg speciellt seriöst, iallafall inte sådana saker som tips, råd, lösningar etc. Forumet är ett ställe för oss att ventilera våra tankar kring akvaristik och det är inte meningen man alltid måste känna att det är en examensuppsats varje gång man skall skriva något.

Själv tycker jag denna rejäla debatt kring räkmixens för- och nackdelar har varit mycket underhållande, förmodligen den mest underhållande räkmixtråden i forumets historia. Vi borde alla anse oss lyckliga att få delta i denna underhållning...
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...