Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Hm...verkar ganska lätt att få tag på men ingen som kan svara vart det finns?
    Testa o kontakta en laxodling, känns logiskt på nått sätt =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
      Hm...verkar ganska lätt att få tag på men ingen som kan svara vart det finns?
      O sen handlar det oftast om 25 kg säckar o en säck är ingen order.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3613

Ursprungligen postat av bmwpower
        Frågan är ju hur fisken mår när den växer så snabbt , hänger verkeligen organen med och utvecklas i den takten ??
        Är det inte risk att fisken bli krokig och deffekt??
        Sedan är ju ett foder kraftigt och belasta akvariefilterna extra mycket.
        Såklart är foder ett bra komplement som man inte ger dagligen. Små små mängder behövs bara dels för att för mycket är inte hälsosamt, och för att det skitar ner som du säger.

Stefan, Alla som besöker oss får med sig en påse laxpellets. Fråga Umeborna
        Mvh Alex

Kommentar

• Sofus
          Användare
          • February 2004
          • 190

Tackar för smakprovet alexander, det funkar kanon till mina malawi- och viktoriayngel! Växer så det knakar utan att bli för feta
          1m³ afrika i vardagsrummet!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
          http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Såklart är foder ett bra komplement som man inte ger dagligen.
            Vad ger du dom små liven när dom inte får foder da?
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• tezz
              Användare
              • February 2006
              • 1069

Nu är jag eller rättare sagt vi min sambo tezz och jag sjäv heter Anders tillbaka till det som en del kallar matkriget
              Anledningen är alla påhopp särskilt av en viss dxd som kallade räkmix för häxmix eller något i den stilen
              Så jag gick in och fick se att dxd postat ett ämne han sökte någon som sålde
              New Life Spectrum Foder

Har hört talas om detta foder och det ska visst vara rysligt bra.
              Är det någon som vet var man får tag i detta ?

Johan

Senast redigerad av dxd 2006-06-19 klockan
              Ja ni kan ju själva gå in och kolla på ämnet själv tycker jag det låter mer som han gorde reklam för fodret och en sak till jag reagerade på var att han samma dag reggat in som användare borde inte han varit medlem han hade ju pysslat med denna hobby i flera år.
              Så jag tog och kollade upp andra deltagare i matkriget och höll på att tappa hakan då jag upptäckte att en viss Kaj.P va återförsäljare till fodret och att det var en annan medlem som höll i hela argenturen ja gå själva in och kolla http://www.nlsfishfood.se/
              Sedan fanns där en annan person som även han kritiserade räkmix forumsvärden Zapi det roliga va att på hans egen hemmsida stod så här.

BeskrivningRäkmixrecept finns det hur många som helst och det är egentligen bara fantasin som sätter sina gränser. Nedan delar jag med mig av ett recept som funkat bra för mig under lång tid och som används till alla mina malawi- och tanganyikaciklider. Ifall du har fiskar med långa tarmsystem, till exempel Tropheus, bör du fundera på att öka delen ärtor från 50% till 70-80%.Varför räkmix?Räkmix simulerar på ett bra sätt de näringsämnen som fiskarna får i sig från naturen. Det är mycket skonsamt för fiskarna och när du tillverkar din egna mat vet du exakt vad fiskarna får i sig.Räkmix500g räkor500g ärtor50 droppar multivitamin2,5 msk gelatin2 tsk paprikapulver1 tsk askorbinsyra(5g astaxantin)1/ Kör räkor och ärtor i en mixer tills det blir en puré. Se till att ärtornas skal inte syns och att räkorna är helt nermalda. Du kan komma att behöva en del vatten för att det skall rotera ordentligt i mixern.2/ Lägg i alla andra ingredienser (utom gelatinet) och kör en stund till i mixern. Använd sedan gelatinet så som det står på förpackningen och se till att räxmixen är ljummen när du lägger i gelatinet. Rör så det blandar sig ordentligt.3/ Häll räkmixen i 5-liters plastpåsar (cirka 5 påsar) som du plattar till. Räkmixen bör vara max 5mm tjock för att det skall bli lätt att bryta av bitar när den är fryst. Lägg alla utplattande påsar på ett skärbräde på varandra och ställ i kylen i minst fyra timmar innan du flyttar det till frysen. Då får gelatinet en bra stund att verka.Tips:Angående färgfoderAstaxantin är ett färgpigment som finns naturligt hos vissa alger. Det gör bland annat att hummern får en röd färg när de kokas. Astaxantin gör att vissa fiskar, speciellt röda, blir färgstarkare. Vissa blandar i spirulina i sin räkmix. Det fungerar också men se till att inte överdosera då vissa fiskar kan få svarta pigmentfläckar av detta (som försvinner när man slutar mata med det), därför föredrar jag astaxantin.Notera att det främst är tre saker som påverkar fiskens färg: foder, belysning och gener. Om man skall använda färgfoder eller inte är en smaksak. Kanske är det en bra idé att göra en mix med och en utan och variera när man matar.

Jag tyckte att ni alla som medlemmar borde få veta detta sen må jag och min sambo bli uteslutna ur föreningen det bryr vi oss inte om om sådant här tillåts tycker att dessa personer borde skämmas m v h Anders o Tezz.

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Vad är problemet?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Ursprungligen postat av ozric
                  Vad är problemet?
                  falsk marknadsföring bla

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

"Man kan väl ändra sig..." ,som ketchup-nissen säger.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Ursprungligen postat av ozric
                      "Man kan väl ändra sig..." ,som ketchup-nissen säger.
                      jo tydligen

Kommentar

• Perikles
                        Användare
                        • December 2005
                        • 658

Det finns många här på forumet som har egna företag och de flesta, nuförtiden, har fattat detta med att diskutera akvaristik på forumet och att inte göra reklam för sitt företag. Moderatorerna försöker se till att detta fungerar. Det känns som vi lixom är klara med den biten. Och detta med att Kaj.P är återförsäljare för en viss vara är helt i sin ordning så länge han inte gör reklam för den. I.o.m detta så har han dock fått en viss reklam, håhåjaja. Ähh nu skiter vi i detta och diskuterar akvaristik.

Cheers
                        Jonne
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av Perikles
                          Det finns många här på forumet som har egna företag och de flesta, nuförtiden, har fattat detta med att diskutera akvaristik på forumet och att inte göra reklam för sitt företag. Moderatorerna försöker se till att detta fungerar. Det känns som vi lixom är klara med den biten. Och detta med att Kaj.P är återförsäljare för en viss vara är helt i sin ordning så länge han inte gör reklam för den. I.o.m detta så har han dock fått en viss reklam, håhåjaja. Ähh nu skiter vi i detta och diskuterar akvaristik.

Cheers
                          Jonne
                          det som retade upp mig va användandet av en viss alias dxd som jag menar va i rent reklam syfte även vissa personers påsående beträffande räkmix.
                          jag tycker det är jävligt fult att lura folk som har förtroende för medlemmarna i denna förening att mer eller mindre tro att det dom matar sina fiskar med kan döda dom,för egen vinnings skull och det är förbjudet enligt svensk lag.
                          men hoppa gärna på mig för detta jag tänker ändå inte stanna som medlem om styrelsen tycker detta är ok

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Om personer här är styrda av vad de själva säljer och lägger in åsikter för att gynna sin egen rörelse eller produkt så är det riktigt illa om man går ut och felaktigt misskrediterar andra produkter som konkurrerar. "Lobbying" är det svårt att komma ifrån helt och hållet dock. Nu vet jag inte om det var meningen att det skulle luta åt det hållet så jag vill inte döma någon i den här diskussionen, men om det finns någon sanning i det så tycker jag absolut att det ska beivras av styrelsen.

Det här forumet är till för att hjälpa och skapa riktig information till våra medlemmar och om det då finns trådar där det misskrediteras felaktigt så ska de inläggen raderas och medlemmen varnas. Det är iallafall min åsikt. Nu menar jag inte det här fallet för här är jag för lite insatt för att varken döma eller fria...

Jag tycker det är tråkigt att diskussionen förts över på en sidodiskussion då ämnet är intressant. Hoppas att vi hittar tillbaka till ursprungsämnet och att alla kan delta i en bra och givande diskussion framöver...

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3613

Ursprungligen postat av deelay
                              Vad ger du dom små liven när dom inte får foder da?
                              Såklart menar jag laxfodret, knasigt skrivet.

Kul att laxfodret kom till nytta Sofus!
                              Mvh Alex

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Jösses, här är man borta en vecka och så blir man utskälld bara för man skrev ett räkmixrecept på sin hemsida en gång i tiden som man inte råkar använda sig av längre. Tycker du jag skall ta bort det eller kanske tycker du jag skall byta en rad så att det står att jag inte använder det längre?

Min erfarenhet av 12 års ciklidistande säger att det finns minst 10 anledningar till att inte använda räkmix framför dagens torrfoder! Så är det bara, men självfallet får DU mata DINA fiskar med precis vad du vill.

Den enda anledningen jag ser till att använda det är att det känns trevligt att tillverka sitt egna foder.
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...