Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Så att bedömma fodret man ger till sina firrar genom matlusten är ingen bra bedömning enligt min mening.
    Det tycker jag också är en dålig värdemätare på om fodret är bra eller inte. Däremot så finns det t ex pellets/granulat som mina fiskar knappt rör, men de kan vara nyttigare än andra för den delen.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Ola - När jag har haft problem kring räkmix så har jag härlett det till vattnet i mina byttor.
      Jag anser dessutom att det är avgörande hur man får till konsistensen på mixen.
      Det diskuteras mycket om den eller den vitaminen men om man sumpar "mixens ihophållande" så är det viktigare för fisken eftersom vattnet som firren simmar i blir kasst.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av LN
        Ola - När jag har haft problem kring räkmix så har jag härlett det till vattnet i mina byttor.
        Jag anser dessutom att det är avgörande hur man får till konsistensen på mixen.
        Det diskuteras mycket om den eller den vitaminen men om man sumpar "mixens ihophållande" så är det viktigare för fisken eftersom vattnet som firren simmar i blir kasst.
        Min mix har alltid hallit ihop som gele. Jag gissar att det beror pa att min mixer blir varm sa att gelatinet inte stelnar innan det plattas ut. Med smafisk sa slabbar det inte ens lite grann. Stora fiskar sprutar det ut genom galarna pa sa da funkar det battre med hela artor och hela rakor.

Fast sedan finns ju risken att man har obalans i fett - kolhydrat - proteinet. Mycket protein = mycket kvaveavfall = daligt vatten.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Det är sant det där med stora firrars bordsskick.
          Har försökt lite olika varianter vid utfodringen med mix till vuxna fiskar. Fisken sprider faktiskt inte lika mycket omkringsig om maten serveras tinad i små tärningar.

Protein är kanon till discus med kort tarmkanal men sämre till Tropheus med lång tarmkanal.
          Har till o m provat att ha oxhjärta i räkmixen till Discus, det funkar riktigt bra.
          För min del tror jag att det är mängden ouppäten mat som kan fördela sig som en dimma som är den stora boven.

Har inte fått till det sådär perfekt med just enbart gelantin. Där emot om jag kokar lite torsk, låter det svalna och mixar i ihop med gelantin så blir det mycket bättre.
          Ner till den låga nerskräpningsnivån som pellets och flingor har tror jag inte man kan komma med mix.

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av LN
            Ner till den låga nerskräpningsnivån som pellets och flingor har tror jag inte man kan komma med mix.
            Flingor lyckas jag helt klart med och med fisk i alla storlekar som ett tanganyikaakvarium sa ats resten upp ocksa dvs 0% ouppatet. Jag mixar mitt mycket fint men far anda inte den dar mjolken som andra far. Som sagt, jag tror att det ar min kassa overhettade mixer som ar losningen...
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Kan vara så.

Vilken físk använder du i mixen Ola?

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Ingen fisk. Jag kor halften rakor halften artor och kanske halv deciliter gelatinpulver per kilo mix tror jag. Receptet i ciklidboken helt enkelt. Sen har jag kort i vitaminer och annat efter behov. Jag korde i lite laxfoder till vaxande fisk vilket verkade vara bra. Sedan vet jag folk som gjort exakt som jag och fatt mjolk i akvariet.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Vart har du fått tag i laxfodret?

Kommentar

• dxd
                    Användare
                    • June 2006
                    • 37

Efter diverse påhopp/hot via tråden + PM ifrån en som inte tyckte om att jag hade åsikter som denne inte kunde bemöta, så avslutar jag härmed fortsatta kommentarer i denna tråden.

Hoppas att ni kommer fram till något trevligt.

Johan
                    Senast redigerad av dxd; 03 August 2006, 22:09.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Tråkigt Johan. Jag kan ibland tycka att om man gett sig in i leken får man leken tåla och du uttryckte dig lite hårt i början vilket fick en snedtändning. Det finns däremot INGET försvar mot att någon skickar mail med hot eller annat när man fört en diskussion på forumet. Jag vet det av egen erfarenhet att det är näst intill en omöjlighet att undvika vissa mail om man sticker ut hakan i vissa lägen. Om mailen är för hotfulla så ska man anmäla till de ansvariga här. Ingen ska behöva backa om man följt forumets regler enbart för att någon annan har en annan åsikt...

Jag hoppas att du kommer tillbaka, antingen i den här diskussionen eller i någon annan...däremot inte sagt att jag håller med dig i det du skrivit.

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Satsa på forell eller pellets för torsk/hälleflundra. Laxpellet kan ha över 20% fetthalt medan forell ligger runt ca 10 %. Pellets för torsk/hälleflundra ligger ännu lägre. Har kört forellpellets nu ett tag o det verka fungera mycket bra + att det inte sväller.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3613

Vi använder oss av laxpellets i lokalen. Mestadels till yngel som vi matar med krossade laxpellets med pepparkvarn. De växer som tusan, men inget foder som man bör ha som huvudföda. Erik lyckades komma över en 25kg säck när han jobbade på laxodlingen.
                          Mvh Alex

Kommentar

• Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3613

Kaj, laxpellets sväller inte heller. Jag tror inte det är någon större skillnad på lax och forellpellets. Har du prövat laxfoder?
                            Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Hm...verkar ganska lätt att få tag på men ingen som kan svara vart det finns?

Kommentar

• bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

Frågan är ju hur fisken mår när den växer så snabbt , hänger verkeligen organen med och utvecklas i den takten ??
                                Är det inte risk att fisken bli krokig och deffekt??
                                Sedan är ju ett foder kraftigt och belasta akvariefilterna extra mycket.

Kommentar

Arbetssätt...