jag måste gå in och kommentera om räkmixen grumling eller inte, alla verkar vara så rädda att räkmixen grumlar eller inte. det verkar som att en del tror att grumlingen gör att filtrerna sätter igen sig. jag tror att problemet att filtrerna sätter igen sig är att man ha för mycket bindemedel eller fel bindemedel i mixen. jag använder 50 gram gelatin till ca 15 kilo räkmix och inget annat bidemedel, jag har 60 % hela räkor och 40% ärtor det är inte mycket bindemedel, så jag får vattnet lite grumligt, men som sagt var jag ar inte gjort rent mina filtermattor på 15 år och det är nästan exakt på dagen i dag . bmwpower du har ju varit hemma hos mig och sett att det har fungerat så jag kan inte förstå den kommentaren om att butiker säger att det bara går att köra filtermattor i1 till 3 år. butikerna kanske kör med något annat foder än räkmix, så det är därför dom sätter igen sig. ja zaphi det är sant jag har stora fiskar och matar mycket, till skillnad mot vad butiker gör, och du zaphi har också varit hemma hos mig och sett att det fungerar, klart du kan ju inte se på mina filtermattor hur ofta jag har gjort rent dom, men du får väl tro på vad jag skriver.
och sen tillbaka till vad jag tror det är som gör att det sätter igen sig i filtrerna, man har för mycket bindemedel i räkmixen, har ni någon gång försökt göra rent en kastrullmed lite gelatin i botten så har ni märkt hur det sitter fast, vad händer med gelatinet när det kommer i akvariet, det är det som är problemet att filtrerna sätter igen sig mvh janne
och sen tillbaka till vad jag tror det är som gör att det sätter igen sig i filtrerna, man har för mycket bindemedel i räkmixen, har ni någon gång försökt göra rent en kastrullmed lite gelatin i botten så har ni märkt hur det sitter fast, vad händer med gelatinet när det kommer i akvariet, det är det som är problemet att filtrerna sätter igen sig mvh janne
Kommentar