Specialfoder till Tropehus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian T

Håller INTE med om att denna tråd enbart varit underhållning. Den är snarare ganska tragisk emellanåt. Och onödigt fientlig.

Håller med om att vem som helst ska kunna uttrycka sin mening och med det språk som passar individen, men med viss försiktighet och ödmjukhet.

Håller INTE med om att man ska utgå från att all fakta är påhittad och att alla "sanningar" är osanningar. Då blir forumet "En ding ding värld". Det vill väl ingen.

Håller med om att man ska granska och värdera själv, men tycker ändå att information och kategoriska uttalanden från - framför allt - forumvärdar ska vara nyanserade och sakliga.

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Egentligen håller jag helt med dig Christian. Du tänker som en god människa. Ska jag vara helt ärlig tycker jag dock att det är lite kul att se folk explodera på grund av inbillade angrepp som bara de själva ser (jag är ingen speciellt god människa). Min personliga favorit i diskussioner som hettat till är när folk uttrycker sin åsikt och sedan avslutar med: "Nu blir jag väl utesluten men det struntar jag i". Det verkar så ädelt att på det sättet våga riskera sin framtid på forumet genom att vara ståndaktig. *ironisk*

Usch, nu är jag hemsk. Jag vet att det ÄR svårt att uppfatta ironi och leklynne på forum där man inte känner den man diskuterar med och inte kan se deras kroppsspråk. Jag deltar just nu i en annan tråd där missuppfattningarna haglar och det kan vara besvärligt. Men samtidigt håller jag med Zaphi om att allt inte behöver tas sååå jäkla allvarligt!
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Ödmjukhet, har jag fått lära mig, är enormt relativt. Jag har exempelvis många gånger fått erfara att ett korrekt språkbruk ofta av många verkar anses vara ett hårdare och kaxigare språkbruk. Jag är en ödmjuk person, skulle de flesta nog säga, men det är klart att de som inte känner mig kanske inte alltid förstår det. Däri har vi svårigheten med detta medium och det är därför speciellt viktigt att vara flexibel i sina bedömningar vad gäller inlägg. Att haka upp sig på enstaka tvetydiga meningar och ord är det som skruvar igång irritationen.

Alla har rätt att se på forumet på vilket sätt de vill med sina egna ögon och bakgrund. Vissa kanske ser tragiken, som du säger, men då måste du även förstå att andra kanske ser humorn lysa genom. Det är ett intressant fenomen hur folk kan tycka så olika om samma sak.

Så länge reglerna NCS ställt upp följs så känner iallafall jag att jag får tolka forumet precis hur jag vill. Jag känner inte heller att jag behöver vara mer saklig än andra användare bara för att jag är forumsvärd, även om jag ofta får höra att jag faktiskt är det. Detta inlägg är väl exempelvis relativt sakligt?
        Senast redigerad av Zaphi; 06 August 2006, 23:52.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Christian T

Japp, detta var mycket sakligt. Men inte det där om räkmixen...

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Håller med Zaphi. Mycket bra tråd. Att någon känner sig påhoppad av en ordförvrängning tror jag ibland är ofrånkommligt. Det som jag däremot tycker är lite märkligt är att i stället för att snacka för sin sak så diskuterar dom vidare vad den "andra" har sagt. Låter mera som politik än som hobbysnack i mina öron.

Som jag tidigare sagt så tycker jag att räkmix är bra bara man orkar hålla vattnet i trimm.
            Jag gillar att ha mycket fisk i karen och matar följdaktligen mycket vilket i sin tur gör att det är lätt för mig att konstatera att räkmix belastar karen mer än flingor och pellets.
            Jag tycker i sammanhanget att det är värt att tillägga att Stefan Larssons recept funkar bäst i mina byttor (i de perioder jag orkar köra med mix). Det där med Lax-foder kanske är värt att testa. Allt som för fiskarnas trivsel frammåt tycker jag är värt att testa.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

Ursprungligen postat av Micke
              Enligt den artikeln ska man använda spenat pga av sitt karoteninnehåll. Spenat innehåller också nitrat och ska därför inte ges till spädbarn, av samma skäl ska man inte ha för mycket spenat i räkmixen.
              Avser det inte förvälld spenat? Fast den kanske innehåller nitrat oxå?????
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Perikles
                Fast den kanske innehåller nitrat oxå?????
                Ja.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

Perikles: Astaxanthin är en alg. (har jag fått lära mig)
                  Mvh
                  Robin

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Här finns produktinformation om Naturose Astaxanthin: http://www.cyanotech.com/naturose.html
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Jag kor halften rakor halften artor .
                      Fornnordisk räkmix???? Eller kanske isländsk?
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Rhodebaert
                        Användare
                        • February 2006
                        • 557

Ursprungligen postat av Robin
                        Perikles: Astaxanthin är en alg. (har jag fått lära mig)
                        Om man kollar in produktsidan som Micke länkade till så kan man läsa om "year-round cultivation of our astaxanthin-rich microalgae". Detta tolkar jag som att det är ur alger de utvinner astaxanthinet.
                        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Det stämmer att astaxanthin utvinns ur algen.

Läs lite om det här:

Haematococcus pluvialis - en liten men nyttig alg

En uppsats av Caroline Axbom rörande Astaxanthin. PDF format.

Lite om Spirulina:

Spirulina

Jag tycker i sammanhanget att det är värt att tillägga att Stefan Larssons recept funkar bäst i mina byttor (i de perioder jag orkar köra med mix).
                          Kul att se att någon provat det...känns roligt att fler fått bra resultat med räkmixen.
                          Senast redigerad av StefanL; 12 August 2006, 21:25.

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Wee. Har inte läst tidigare i denna tråd, men vilken urladdning det kan bli kring vilket foder som funkar bäst för ens firrar...

Hittar man något som funkar, så fine, är min personliga åsikt. En annan personlig åsikt är att det är svårt att matcha näringsvärdet i räkor, ärtor (och annat i blandningen) med torrfoder, sedan må det vara vilket torrfoder det vill, och i vilken form man vill. En hypotes jag har kring förstoppningen av vissa firrar handlar om själva mixern, dvs om den verkligen finfördelar räkorna. "Större" bitar av skal tror jag inte är bra, och tror även att de kan leda till förstoppning. Det rekommenderas väl (såvitt jag minns) att man ska mixa räkorna halvfrusna för att få bästa resultat. Det är även, om jag greppat det rätt från folk som använder mycket räkmix, en fråga om relationen mellan räkor och grönt.

Utöver detta, så säger jag fortfarande, och som alltid: levandefoder. Klår allt annat foder med hästlängder. Som komplement instämmer jag i tidigare inlägg om att utfodra firrarna ofta men lite (finns en del undantag, bla med rovfirrar). Sköter man sedan vattenkvaliteten så är firrarna, oavsett sort, alltid fina, granna, lekvilliga och pigga. Ungefär så. Klassiska råd, som man även kan läsa om i Pinters bok - och ska jag välja någon jag litar på så är det faktiskt fortfarande Pinter. Minsann.

Men, men. Jag hoppas och tror att lokalen inom en snar framtid är klar, och då ska det bli mer testande av foder. Generellt är jag annars skeptisk till "mirakelfoder" av alla sorter, just för att jag testat att mata med levandefoder under en längre period (dock inte i nuläget). Jag har nästan bara bra erfarenheter av både räkmix och en hel del torrfoder - men levandefoder klår rubbet, enligt min mening. De problem med räkmix som jag haft lägger jag dels på dålig mixning rent fysiskt och dels på dåligt bindemedel. De gånger jag fått till en bra mix så har den funkat enligt förväntningarna (vilket är lika med mycket bra).

Jag får väl även tillägga att jag absolut inte tror att det finns ett enstaka foder som funkar till alla firrar. Olika arter äter och beter sig olika samt befolkar (befiskar?) olika nischer. Det de äter skiljer sig därmed åt. En del arter funkar finfint på nästan enbart grönt, andra funkar finfint på nästan enbart protein. Långt de flesta behöver någon slags mix mellan dessa.

Det är mina fem öre.

Hilsen,

P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 August 2006, 00:11.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av LN
                              Det där med Lax-foder kanske är värt att testa. Allt som för fiskarnas trivsel frammåt tycker jag är värt att testa.
                              Undra om killarna på laxodlingarna letar "Tropical Malawi" flingor... vem vet, kanske det ökar laxarnas trivsel =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av deelay
                                Undra om killarna på laxodlingarna letar "Tropical Malawi" flingor... vem vet, kanske det ökar laxarnas trivsel =)
                                Vågar jag nästan lova att de inte gör, det är bara att kolla på priserna... :/

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...