Nästa Ciklidblad på 56 sidor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • April 2002
    • 277

Jag tycker att 10 sidor om ciklidstämman är för mycket. 4 eller max 6 sidor tycker jag är bättre. Inget illa menat, men det finns säkert mycket intressantare artiklar att fylla ut ciklidbladet med. Om du ska ha med 40 bilder, som jag antar att flertalet består av deltagarbilder, tycker jag det vore bättre om du lade upp dem på ciklid.se istället.
    MVH
    /Kenneth Johansson,

ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

citat:Om du ska ha med 40 bilder, som jag antar att flertalet består av deltagarbilder, tycker jag det vore bättre om du lade upp dem på ciklid.se istället.
      Don´t worry - det finns gott om foton till webben också.
      Inget illa ment, men förra året så fyllde reportaget från ciklidstämman 19% av Ciklidbladet, i år 18%. Du vill att årets reportage bara skall fylla 9%, alltså mindre än hälften mot förra året då ni själva arrangerade ciklidstämman
      Ciklidhälsningar
      Kjell

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Jag kan också nämna att det är tack vare det stora repotaget från stämman som vi har valt att utöka nästa nummer med åtta sidor. Då blir det också plats för ett par artiklar som annars inte kommit med.
        Det är alltså inte så att repotaget från stämman tar plats från andra artiklar utan tvärtom, det gör det möjligt att få plats med ytterliggare ett par artiklar.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Mer räkneexempel:
          Nr 2/2003 (där reportaget från förra årets stämma var) innehöll 23 sidor med fiskartiklar om man räknar bort artikeln om stämman, annonser, framsida, ledare och Detta får du som medlem).
          Nr 2/2004 innehåller 36.5 sidor med fiskartiklar om stämmoreportage, annonser, framsida, ledare och Detta får... räknas bort, vilket blir 59% mer fiskartiklar i detta nummer.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

det är väl klart att den bästa stämman någonsin tar mycket plats?? . .hähä
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Rent allmänt så tycker jag att det gärna kunde vara ännu mer föreningsartiklar i Ciklidbladet. När man ser och läser Ciklidbladet och märker hur proffsig den är så är det lätt att glömma att grunden för Ciklidbladet är det ideella arbetet och inte ett stort förlag.
              Så jag efterlyser snarare fler artiklar om NCS och föreningslivet i Norden överhuvudtaget.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citatå jag efterlyser snarare fler artiklar om NCS och föreningslivet i Norden överhuvudtaget.
                Varför inte en liten nostalgitripp i NCS historia?
                Det vore också, som Kjell skriver, intressant med artiklar om föreningslivet i norden...

Jag har ganska frekvent önskat "hemma hos"-reportage och jag gillar dessa artiklar då det ger inspiration och en intressant "titt" på andras akvarier. Artiklarna om Gabriella och Ota i senaste Ciklidbladet var ju lysande exempel på detta med intressant innehåll och hög kvalitet. Jag väntar dock fortfarande på Fohrmans...
                En genre som jag gärna skulle vilja se är artiklar om de sponsorer som finns till NCS...dvs olika akvariebutiker med bildreportage m m. Det kan vara intressant för akvarister att finna små guldkorn här och där i vårt avlånga land. Här kan kanske lokala medlemmar (boende på orten där affären finns) hos NCS skriva artiklar om respektive "sponsor".

Kommentar

• Christian Alfredsson
                  NCS Medlem

• April 2002
                  • 4179

Den kan bli av. Kjell har köpt nya T5-armaturer till burkarna för att de ska se riktigt bra. Han har ju massor av tid nu och göra iordning sina akvarium []. Till hösten kanske?

Jag skulle dock inte bli förvånad om han planerar en större artikel om belysning. Han har ju kvicksilverlampor, lysrör, metalhalogen och snart T5 på sina burkar. Det är det inte många som har.

Vi hade en serie där vi presenterade våra annonsörer i början av Kjells mandatperiod.

Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

citat:Varför inte en liten nostalgitripp i NCS historia?
                    Det är på gång. Den nye styrelsemedlemmen Mikael Mayer håller på att gräva i föreningens förflutna vilket kommer att resultera i artiklar.

citat:Jag har ganska frekvent önskat "hemma hos"-reportage och jag gillar dessa artiklar då det ger inspiration och en intressant "titt" på andras akvarier. Artiklarna om Gabriella och Ota i senaste Ciklidbladet var ju lysande exempel på detta med intressant innehåll och hög kvalitet. Jag väntar dock fortfarande på Fohrmans...
                    Medlemspresentation kommer att bli en återkommande artikelserie framöver. "Hemma hos"-repotagen kommer att förändras en del om jag får som jag vill. Min förhoppning är att de ska vara mer tekniskt inriktade. Någon typ av Fohrman-artikel kommer.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Ok...nu när alla önskningar verkar gå igenom skulle jag vilja önska mig en fet lottovinst på några millar till helgen.

Det känns lite som förändringarnas vindar tagit tag i styrelsen...hoppas att det bådar gott.

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

citat:[
                        Det är på gång. Den nye styrelsemedlemmen Mikael Mayer håller på att gräva i föreningens förflutna vilket kommer att resultera i artiklar.
                        Hoppas han inte startar med 1993 - 1996. Jag har precis plöjt igenom dessa årgångar. (Vill ta igen lite från mitt akvaristiska uppehåll). Men som vanligt med NCS det handlar mest om afrika.[][][][]
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

citat:Men som vanligt med NCS det handlar mest om afrika.
                          Det kanske beror på olika faktorer såsom popularitet hos medlemmarna, artikel-tillgång på CA och SA m m.

Jag tycker dock att det har varit en bra blandning än så länge, men visst kunde det vara lite mer om ciklider från Sydamerika. Centralamerika har ju relativt få anhängare så där kan det vara förståeligt att Ciklidbladet inte fylls med denna kategori. Detsamma gäller Viktoriasjöns ciklider.

Jag tror nog att det är till allas önskan att ciklidbladet reflekterar medlemmarnas inriktning på realistiskt sätt och då blir det ofrånkomligt mest Afrika.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                            NCS Medlem

• April 2002
                            • 4179

Låter som Kjell får plocka fram statistik på det från sin period som redaktör.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

citat:Men som vanligt med NCS det handlar mest om afrika
                              Det här är rätt intressant rent psykologiskt. Jag tycker ochså att det är en rejäl tyngd på afrika, men varje gång det redovisas statistik och varje gång jag räknar så är det ju inte så. Kanske syns de färgglada malawicikliderna bättre?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ciklidbladet är till syvende och sist beroende av vilka artiklar som kommer in - skickas det inte in några artiklar om en viss grupp med fiskar så kommer det inte med några artiklar om dom - så enkelt är det.
                                Förr om åren när det nästan inte alls kom in några artiklar till CB så var MAL/TA väldigt dominerande, mest pga att de enda artiklar som överhuvudtaget kom in handlade om dessa ciklider - som man bäddar får man ligga.

Att det skulle vara så under senare år är dock en myt som inte alls stämmer med verkligheten. Jag kollade t.ex. igenom årgång 2003 och kollade hur stor procentandel av fiskartiklarna som handlade om resp. grupp.
                                Resultatet blev som följer
                                35,5% - Sydamerikanska ciklider
                                25% - Tanganyikaciklider
                                19% - Malawiciklider
                                13% - Västafrikanska ciklider
                                7.5% - Centralamerikanska ciklider
                                0% - Viktoria, Edward etc-ciklider
                                0% - Madagaskarciklider
                                0% - Asiatiska ciklider

Jämför man t.ex. med detta forum så handlar 68% av trådarna om Afrika och Asien (jfr CB 2003 - 57%), 24% om Sydamerika (jfr CB 2003 - 35,5%) och 7.7% om Centralamerika (jfr CB 2003 - 7.5%).

Om man nu ser till antalet fiskartiklar i förhållande till vilka fiskar som NCS-medlemmarna har så är det nog i så fall för många artiklar om Sydamerika och Tanganyika, för få om Malawi och självklart så diskrimineras också de tre "nollorna".

Så om nu någon skall "beskyllas" för att diskriminenera Amerikanska ciklider så är det i så fall deltagarna i detta forum
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...