- Kanske Uaru !?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • September 2003
    • 386

    #16
    eller flaggciklider, eller hantel.. eller

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

      titta på växten till vänster här:



      Den rör dom inte, dom v a framme å röck lite i början (vilket gjorde att några lossnade) men efter det har dom inte rört den...
      rätt "off topic" men

      Vad e det för någon läcker firre som simmar rakt framör den aktuella växten du pratar om. Grymt läcker fisk! (randig färgram skärtfena, röda fenor under hjälarna)

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #18
        Ett chokladciklidpar skulle sitta som en pjäxa:


        Fisken i Gosattas kar om Erik.S undrar över, är en sk. "charming phoenix" (Gosatta kallar dom Fei feng) Semaprochilodus taeniurus är det troliga latinska namnet. En 30 centimeters tetra som verkar finnas i enorma mängder i sydamerika, men väldigt ovanlig i akvarier som jag har uppfattat det:
        Anders L

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

          #19
          Uaru en av mina absoluta favoriter.
          Skall snart inhandla ett stim.
          Ha några stycken så trivs dom bättre.
          Vad gäller växter så lämnade mina jag hade för ett antal år sedan "Röd Tiger Lotus" ifred.(Ja,ja asiatisk växt med Uaru jag vet.......

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #20
            har precis stoppat ner lite vindellöv med mina uarus så får se hurdet går med dom, det är ju nån variant av javaormbunken så ska bli kul att se.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

              #21
              nej vindellöv var godare en salad.

              En rolig sak jag har märkt är att sen uarusarna kom ner i burken så har även chokladcikliderna börjat äta växter, ja dom käkar inte sönder växter på samma sätt men lyckas dom sno från urarusarna så äter dom också upp det, snacka om avensjuka fiskar =)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

                #22
                Så där ja - efter att ha grunnat ett tag på dessa fiskar blev det ett inköp i fredags kväll. Två Uaru, som är på väg att lämna yngelteckningen och bli vuxna fiskar. Så himla lugna är det faktisk inte. När det vankas mat får de andra gå undan. De kanske blir lugnare när de blir äldre. Hoppas att kunna behålla några växter i karet (javaormbunke, anubias, vallisneria). Nåväl, Scalarerna (6st) verkade gilla sällskapet iallafall.

                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • September 2003
                  • 386

                  #23
                  Affären började faktiskt med att jag först köpte Apistogramma Agassizi som håvades upp och lades i påse och betalades. När jag var på väg ut så frågade handlaren, om jag funderat nåt mer på Trianglarna...

                  Frågade om återköp på Agasissin och återlämnade dessa och köpte Uarun istället. Snacka om uppköp vad gäller storlek och personlighet.

                  Kommentar

                  • Esa_U

                    #24
                    När jag inhandlade mina Uarus så var dom jävulskt nervösa till en början,gömde sig bakom rötter och grejer.(lite brokiga och så)
                    Men nu är dom väldigt sociala fiskar,så fort man går in i rummet går dom upp till ytan och förväntar sig mat.
                    Min erfarenhet av Uarus är att dom är något av en stim fisk som absolut inte ska hållas ensam! en gäng på minst 4-5 stycken är det mest optimala.
                    Går i par endast under leken.
                    förresten,dom har icket rört mina växter än,inte ens nafsat!
                    Arent im the lucky one?

                    Kommentar

                    • GoSatta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1686

                      #25
                      citat:
                      dom har icket rört mina växter än,inte ens nafsat!
                      va?? det låter ju nästan overkligt? =) mina väntade inte länge med att börja kalsa på mina växter! Hur stora är dina? och vad för växter har du? Dom verkar ju inte röra alla växter (inte mina iaf men även där verkar det skilja sig en del)
                      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                      http://www.gosatta.org

                      Kommentar

                      • Esa_U

                        #26
                        Jag har några svärds plantor,jag är dålig på latinska namn,men jag ska kolla upp exakt vad jag har.
                        Dom är mellan 9-13 cm stora,inte fullt så stora.
                        Dom äter gröna ärtor som om det inte fanns någon morgondag!
                        så jag vet inte vad jag ahr fått för välsignelse

                        Kommentar

                        • Buling
                          Användare
                          • December 2003
                          • 17

                          #27
                          Tänkte bara tillägga att jag har tre Uaru (1st ca30cm 2st ca 20cm) i ett 540liters med tre stora svärdsplantor, valisneria, javaormbunke och lite anndra grönsaker. Den största är helt ointreserad av växter, de två mindre brukar knapra i sig nått enstaka valisneria blad och ibland slita lite i svärdsplantorna men inget allvarligt.

                          Så har det varit sedan jag skaffade dem för över ett år sedan. Matar uteslutande med spirulina pellets och de vägrar smaka på ärtor, [zuchini] är mer populärt.

                          Kommentar

                          • matt.is
                            Användare
                            • September 2003
                            • 386

                            #28
                            Mina är bara 10-11 cm, och de är inte sedan fredags börjat äta upp växterna, men det kommer väl kan jag tro.

                            Kommentar

                            • Esa_U

                              #29
                              Finns det några växter som Uaru INTE äter överhuvudtaget,jag tänkte flytta mina Uarus nu till ett kar på drygt 400 liter,vad kan man mer ha för fiskar till som passar,gärna från samma område som uaru?

                              Kommentar

                              • GoSatta
                                Användare
                                • February 2003
                                • 1686

                                #30
                                mina har inte rört mina anubias MEN som den här tråden rätt tydligt visar uarus verkar va otroligt individuella, hört om uarus som har käkat anubias också.
                                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                                http://www.gosatta.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...