PH-krash?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    PH-krash?????

    Vad kan man förvänta sig för symtom vid en pH-crash. Jag har en L14 som rör sig väldigt underligt. Den är väldigt blek simmar lite ryckigt...Nån som vet nånstan där man kan läsa hur fisk brukar reagera vid extremt låga pH värden. Diskusen verkar dock helt opåverkad men tål ju också låga värden. Hade nu på kvällen inget nitrit eller nitrat men ett pH under 6,0???? Trots att jag buffrar vattnet och alltid brukar ha 6,5 i pH.

  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #2
    När jag hade ph krash (egentligen buffertkrash) så var alla fiskarna apatiska och låg helt stilla nära bottnen. Efterssom det inte går att mäta ph elektroniskt (jag har controller) när kh är så lågt så vet jag inte hur lågt ph var. Men det var tillräckligt för att både 1 diskus och några kardinaler skulle dö.

    Ditt vatten kan inte ha vidare mycket buffertkapacitet om du normalt ligger på 6,5.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • jte

      #3
      Vi har haft ancistrus som "klättrat" ur akvariet pga för lågt Ph, svårt att se normalt om malar mår dåligt. Att din L14 skulle må så dåligt pga av ph just under 6 låter inte troligt. Tippar på att det är något annat med den.

      Kommentar

      Arbetssätt...