Min diskus äter inte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_sthlm
    Användare
    • March 2004
    • 16

    Min diskus äter inte!

    Min lilla diskus vill inte äta.. Har fem diskusar varav den här är lägst i rang. Han är ca 5-6 cm och jag köpte honom för ett par veckor sedan. Under den här tiden har han knappt ätit något. Har försökt att sprida ut maten så mycket som möjligt och att även mata från min hand, men han vill inte ta för sig, även fast han inte verkar speciellt rädd för handen. Detta funkar bra med några av de andra och alla andra har stor aptit. Har även varierat maten. i övrigt verkar han inte sjuk eller så, även fast han mest gömmer sig. Kan man prova att ta ut honom ur akvariet på gödning? Har dock bara ett litet yngelakvarium på 12 liter som extra, så det blir kanske lite litet. Nån som har några bra tips? De andra har också varit lite blyga i början, men det gick över fort..
  • mz791117
    Användare
    • March 2004
    • 42

    #2
    Ibland händer det att någon sackar efter, du kan få räkna med att den kan dö. Så är det ibland!
    Om den är skygg, mörk i färgen och är konstnat på ett ställe samtidigt som den inte äter, så är dom ofta sjuka eller håller på att bli det.
    Det brukar vara flagellater i magen som tar kål på kom om dom inte äter bra eftersom dom får dåligt imunsystem.
    Har den vit avföring då kan det vara tid att medicinera. Men jag tror inte du ska flytta på den från dom andra, för ensama diskusar mår inte bättre.
    Se efter om det är något den äter, och försök få igång den på det.
    Alla mina har sina "favoriträtter".
    www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

    Kommentar

    • onkyo
      Användare
      • December 2003
      • 18

      #3
      Hej,

      Jag hade två som knappt åt och som alltid höll sig undan(Pågick i ca 10 dgr. Jag testade att höja tempen något(från 29 till 31) och hade i en matsked salt per 100 liter. Jag blötte upp röda mygg(jag vet att det finns delade meningar om röda som lämplig föda,men jag har inte sett några problem hittills) för att det skulle sprida sig bra. Efter några dagar började de ta enstaka mygg, och sen kom de fram mer och mer och färgade ut bättre och bättre för att till slut kasta sig över diskusmixen som de andra. Har nu funkat bra i en månad

      Jag vet inte vad som är orsak och verkan(salt, temp, röda mygg), men helheten funkade för mig.

      Men... Som mz791117 skriver så har kände jag att ibland så finns det inget att göra utan det är bättre att förkorta lidandet när man tycker att gränsen är nådd. För en stackare som köptes som en 5-krona och aldrig blev större heller, så blev till slut ättestupan det ända att göra. Lägst i rang, matvägrande och minst dessutom.Efter lång matvägran så blev fenorna alldeles hackiga.

      /C
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Den största faktorn till att din fisk började äta är den när du höjer temp .till över 32gr. så höjer du ämnesomsättningen och då kommer aptiten på fisken.Alltid när jag kommer hem med en ny diskus så åker tempen upp över 32gr,så och en annan sak,små diskus högre temp.aldrig under 30gr.stora 28-30.Vit avföring då blir det eget kar med temp på min.35gr.i minst en vecka.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • mz791117
          Användare
          • March 2004
          • 42

          #5
          Som Onkyo skrev är röda mygg väldigt diskuterat men, det har faktist hjälpt mig också att få kräsna rackare att och börja äta.
          www.amazondiscus.se/phpBB2 - ett svenskt diskusforum

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Röda mygg är det inget fel till fisken ,däremot är det väldigt allergiframkallande + att det kan ge en väldig klåda på häderna.Det finns en sort som inte framkallar klåda som jag köper hos Morgans Fisk och Foder i Trollhättan.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Linda_sthlm
              Användare
              • March 2004
              • 16

              #7
              Tack för hjälpen allihopa! Den lilla rackaren åt faktiskt tre små bitar röda mygg idag, så hoppet börjar komma tillbaka.. Däremot dog mitt senaste lilla inköp idag Hade bara haft denna ca 5 cm stora diskus i en och en halv vecka, men hade inte märkt några tecken på sjukdom förutom att den var väldigt skygg..

              Kommentar

              • skytt43

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mats

                Hej.
                Den största faktorn till att din fisk började äta är den när du höjer temp .till över 32gr. så höjer du ämnesomsättningen och då kommer aptiten på fisken.Alltid när jag kommer hem med en ny diskus så åker tempen upp över 32gr,så och en annan sak,små diskus högre temp.aldrig under 30gr.stora 28-30.Vit avföring då blir det eget kar med temp på min.35gr.i minst en vecka.
                MVH Mats
                Har läst en hel av vad du skrivit i olika forum, måste säga att det du skriver stämmer väldigt bra överens med det jag har lärt mig den hårda vägen. Tycker det är väldigt positivt att någon som vet vad det handlar om hjälper till och skriver ner sin erfarenhet.
                /Ronny

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej Ronny.
                  Började med diskus 1975 så man har ju hållt på en stund.Jag tycker att man ska ge djuren en ärlig chans på ett naturligt sätt,det gäller både hundar,katter ja alla djur.Det värsta är enligt min mening detta laborerande hit och dit med djur som en del gör.För det är ju liv man håller på med.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Kongo

                    #10
                    Prøv å for med oksehjerte.Det elsker Symphysodon aequifasciatus'er.Da vokser de mye fortere og blir skikkelig flotte.Gi variert for.Selv gir jeg tetra discus,mygglarver,og oksehjerte.Og discusene vokser godt.

                    Kommentar

                    • Kongo

                      #11
                      På denne siden står det alt mulig om discus.



                      Anbefales!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...