Proteinrikt foder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2694

...fast sojabönorna innehåller alltså inte bara nästan 3x mer protein, utan också 8x mer fett, _och_ lika mycket fibrer och kolhydrater... Detta genom att vattenhalten är 67% istället för som hos gröna ärtor 79% (allt enligt USDA's websida).

Det är alltså minst lika mycket en fråga om att öka näringsinnehållet genom att minska vattenhalten som en skiftning mellan olika typer av näring.

Jag kan inte se någon anledning att tro att fiskarna kommer att hamna på någon Atkins-diet genom att skifta ärtorna mot sojabönor. Särskilt som alla mina fiskar är planktonätare.

Sen håller jag naturligtvis med om att fodret skall vara omväxlande & att fiskarna skall få mat ofta, men jag använder räkmix som bas, dvs det får fiskarna 3 dagar i veckan, och matar 2x per dag.

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1338

Men är det bra då med så pass mycket fett. Jag kollade på risentas sida och deras soyabönor består av 18% fett. Där 10% är fleromättat, men hela 8% är det inte.
      När jag testade med soyabönor så tyckte jag det blev ett j-kla kladd av alltsammans. Provade bötläggning men det blev ändå för mycket hårda partiklar. Vid kokning så blev det mest gröt av alltsammans. Smaken och lukten av sojabönor är (om jag minns rätt)dessutom rätt skarp och om fiskarna uppskattar detta är väl tveksamt.

Vi på Risenta har närt passionen och nyfikenheten för god hälsosam mat sedan 1940. Inspiration, recept och produkter för att hälsosammare och godare liv.

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1338

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

...fast sojabönorna innehåller alltså inte bara nästan 3x mer protein, utan också 8x mer fett, _och_ lika mycket fibrer och kolhydrater... Detta genom att vattenhalten är 67% istället för som hos gröna ärtor 79% (allt enligt USDA's websida).

Det är alltså minst lika mycket en fråga om att öka näringsinnehållet genom att minska vattenhalten som en skiftning mellan olika typer av näring.

Jag kan inte se någon anledning att tro att fiskarna kommer att hamna på någon Atkins-diet genom att skifta ärtorna mot sojabönor.
        Där har du en bra poäng! Jag kontrollerade inte sojabönornas näringsinnehåll innan jag skrev, utan reagerade bara på den ensida fixeringen på proteiner. Om det är vattenmängden som minskar, och inte andra näringsämnen, så är det nog vara värt att prova att byta ut ärtorna mot sojabönor. (Så länge vi inte talar om saltvattensfisk...)
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

Stelin: det rör sig om 4% fett, inga jättemängder.
          Jag har fått intrycket att min förra blandning (ärtor, räkor, bläckfisk, plus ett helt ägg) var för mager, jag vill ha ett kraftigare foder. Jag kommer dessutom att tillsätta nån matsked fiskolja - det kommer säkert att grisa en del, men en av de få saker jag minns från min akvakultur-kurs var just att omega-3 olja var mycket viktigt för tillväxande fisk.

Fast det hör ju som sagt till saken att jag inte har malawi eller andra känsliga växtätande fiskar, utan planktonätare rakt av.

Vad gäller hur grisig sojaböna är att ha att göra med... Jag har ingen aning. Har aldrig ens sett en sojaböna såvitt jag vet, men jag skall försöka råda bot på det. Verkar de mycket kläggiga får jag väl köra med en del ärtor också.

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1338

Ok, bestämmer du dig för att prova med soyabönor så skriv gärna en rad här om hur det gick.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Enligt undersökningar som Tropical har gjort så skall foder från däggdjur och äggprodukter vara orsaken till "Malawi bloat".

De använder istället vegetabiliska proteiner i sina produkter för att undvika bukvattensot.

Visst kan detta vara ett säljargument, men det kan också vara sant.

Det skulle då innebära att t ex både ägg och gelatin, tillsammans med andra eventuella däggdjurs- och äggprodukter, är en riskfaktor i räkmixen.

*Denna även inlagd på Tropheustråden, men jag tyckte den var aktuell här också så ni får ursäkta mig nu

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2694

Hmmm... Jag ställer mig nog lite skeptisk till Tropicals påstående, fast jag använder redan pektin istället för gelatin för att det är enklare att hantera. (Funderar dock på att testa en 0.5% agar-lösning denna runda.)

Enda gången jag fått buksot var med röda mygglarver; vad jag hört är det däggdjurens fett och bindväv fiskarna inte kan smälta, inte protein i allmänhet; och jag har aldrig sett att fiskar som fått räkmix med gelatin verkar ha några problem.
                Samma sak med ägg. Ägg-gula är ju tillochmed ett populärt yngelfoder.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Jag har nu inhandlat Tropical´s "Malawi"-flingor med en proteinhalt på 38,5%. Endast max 10% av proteiner kommer från animalisk föda såsom fisk och ledlösa djur.

Jag skall även prova yngelfoder i Mikrovit-serien hos Tropical då de innehåller närmare 50% protein och många andra ingredienser som är tilltalande, t ex Omega-3 som nämnts tidigare i detta ämne som viktig för tillväxt.

En del av Tropical´s produkter innehåller även *Astaxanthin.

*Artikel:

Kommentar

• tli0817
                    Användare
                    • March 2004
                    • 207

Jag håller på spirulina-pulver.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

citat:Jag håller på spirulina-pulver.
                      Vad menar du?

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2694

Återvänder till denna tråd.

Gjorde min räkmix, men fick aldrig tag i några sojabönor så det blev ärtor, bläckfisk, räkor, och musslor som bas, med astaxanthinpulver, multivitamin, vitlök, och omega-3-olja. Apelsinjuice gav vätska så det gick att mixa.

Kom inte ihåg vilket fryspulver jag använde förra rundan, så jag körde ole dole doff på Konsum - och fick fel. Det var inte pektin jag körde med förra gången. Problemet med pektin är dels att det tar ihop sig _omedelbart_ när man tillsätter det, dvs jag hade problem att få ut mixen ur mixern, sen håller det inte ihop efter tining.

Helt värdelöst. Använd inte pektinbaserade bindemedel.

Efter att ha snokat runt lite är jag nu rätt säker på att jag använde "Vit Melatin Fryspulver" - det tar inte ihop sig förrän mixen fryser, och det har alginat som 'aktiv substans' (eller vad man skall kalla det), dvs i stort sett Agar. Det innehåller en del socker, men det gör ju ärtorna och apelsinjuicen också, så det oroar mig inte.

Jag håller som bäst på att mixa om min misslyckade räkmix, och kommer att testa med vit melatin. Funkar inte DET... Ja, då ger jag upp och går tillbaka till gelatin.

To Be Continued...

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1338

Vit melatin har jag också testat med. Jag tyckte inte det fungerade speciellt bra och gick därför tillbaks till just vanligt gelatin igen...
                          Men kanske jag gjorde fel på något sätt, ska bli intressant att höra om du får till det.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2694

Helt riktigt, det funkade inte heller. Värdelöst.

Därmed är jag alltså tillbaka till gelatin eller agar som bindemedel.

(Det är bra lustigt att vit melatin funkade perfekt med förra räkmix-rundan. Undrar vad jag gjorde annorlunda då mot nu. Oh well.)

Kommentar

• tli0817
                              Användare
                              • March 2004
                              • 207

Tricella: Att jag kör med spirulina pulver och att det funkar fin fint! Det var snack om bindande medel!

Kommentar

• tli0817
                                Användare
                                • March 2004
                                • 207

Menar att det var snack om proteiner..

Kommentar

Arbetssätt...