Proteinrikt foder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

Proteinrikt foder?

Har läst rätt många trådar angåenda recept till bra räkmix. Och med "bra" menar jag proteinrikt så de växer snabbt.

Många säger ägg och avocado m.m. Men jag får ingen klarhet om va jag skall ta riktigt. många funderingar i luften...
    Sen banan / kiwi / äpple, de innehåller väl inet så mkt protein?

Aja räkor + ärtor blir grunden iafall, men sen då proteinet, vad skall jag ta?

några ägg?

(mixen skall va till synspilor + texas)

Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Torsk, Tonfisk i vatten och/eller musslor kan användas som proteinhöjare.

Tidigare har jag även provat med att ge proteintillskott via proteinpulver som man kan äta när man styrketränar. Detta gav bra resultat då jag provade det, men det är relativt dyrt (om man inte själv tränar och använder det). Man skall dock vara försiktig med vilken produkt man använder, vilken smak (vanilj slår igenom och mixen luktar skit) och vilken mängd. Jag använde detta då jag ville behålla balansen mellan grönt och animalt, men ändå få en hög proteinhalt.

Ägg blandar jag alltid i min räkmix. Råa ägg.

Om du vill tillföra fisk i din räkmix så är denna tabell bra att titta på...näringsvärden på fisk och skaldjur:

Fetthalten bör man vara väldigt noga med...överlag.

Kommentar

• Gwendly
      Användare
      • December 2003
      • 374

Innehåller inte tonfisk/musslor på burk(även den i vatten) väldigt mycket salt ? Det kan väl inte vara bra?

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Det vet jag inget om, men jag har sköljt allt noga innan jag tillsätter något i min räkmix. Det gäller samtliga produkter (utom de i pulverform...).

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

Borde inte sojabönor vara något? Annars är nog Spirulina-pulver svårslaget för vegetabiliskt protein.

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2694

Kollade just, och gröna färska sojabönor har 3x högre proteinhalt, och mycket mer (fleromättat) fett än gröna ärtor.

Nån som vet var man kan få tag i färska sojabönor? Har aldrig sett det i frysdisken... Kanske hälsokostbutiker säljer torkade sojabönor man kan vattna upp?

Jag tror faktiskt jag skall ersätta ärtorna med sojabönor i min nästa räkmix.

Kommentar

• GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

sojabönor brukar finnas i dom flesta asiatiska butikerna. (vi har gott om dom i sthlm iaf och finns i gbg men vet inte hur det är i resten av landet)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2694

Glömde ju... Här är en oumbärlig länk för den som vill planera sin räkmix:

Skriv in vad du undrar över (t.ex. soybeans), så får du värdena.

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Intressant det där med Soyabönorna. Någon som provat att använda dom?

Proteinhalten är mer än dubbelt så hög.

Kommentar

• Laesk
                    Användare
                    • February 2004
                    • 2447

Aja.. kan väl inte mer än tacka för alla tips å trix
                    Lennart "Laesk" Axelsson
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• GoSatta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1686

nu vart tillåmed jag sugen på å göra egen mix. okokta hela räkor, sojjabönor kan nog bli bra. . bönmix =)
                      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                      http://www.gosatta.org

Kommentar

• daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1338

Men hallå! Atkinsdieten!!!

Det är nog bra att vara kreativ och försöka ge sina fiskar så bra mat som bara möjligt, men kanske skulle det inte skada om man stannade upp och tänkte efter lite kritiskt kring det här proteinracet.

Det är definitivt inte säkert att en så hög proteinhalt som möjligt är det absolut bästa fodret, framför allt inte för växande fiskar. Om den proteinhalten ökar, och man ger fiskarna samma mängd foder, sker det per definition på bekostnad av andra näringsämnen i fodret. Proteiner är en aminosyrakälla och aminosyror behövs för att bygga mycket i kroppen, tex muskler, men för att bygga andra vävnader, tex skelett, behövs helt andra näringsämnen.

Dessutom, som energikälla är proteiner mycket "dyra", dvs det går åt mycket energi för att bryta ner och ta hand om dem så att cellerna kan utvinna energi. Fett och kolhydrater är för kroppen betydligt mer ekonomiska energikällor. Det är det som är idén med den för tillfället så populära bantningsdieten Atkinsmetoden, som går ut på att man skall ersätta det mesta i sin diet med protein. (Detta är ungefär vad jag minns av metabolismavsnittet på kursen i cellbiologi förra terminen.)

Det verkar som vissa här förväxlar sina fiskar med kroppsbyggare, som alla vet kan ha nytta av ett proteintillskott i kosten. Lägg dock märke till ordet tillskott - det handlar inte om att ersätta andra livsnödvändiga födoämnen med enbart protein. Deffande kroppsbyggare som vill minimera mängden underhudsfett kan dock vilja minska på mängden fett och kolhydrater. Att hålla fiskarna på diet på detta sätt kan dock knappast vara önskvärt, speciellt inte om man vill att de ska växa snabbt.

Nyckeln till snabb tillväxt torde således bli ett välbalanserat foder och inte minst riklig och ofta tillgång på fodret. Att mata yngel många gånger per dygn med ett högkvalitativt foder är det bästa sättet att se till att ens yngel växer bra. Med många gånger per dygn menar jag inte två gånger utan snarare sex gånger eller fler. Se bara till att vattenkvaliten inte blir lidande av den rikliga matningen!

Dessutom har jag aldrig förstått poängen med hitta ett enda ultimat foder att mata med. Så länge man inte 100% säker på att det foder man har är det ultimat och perfekt ur precis alla aspekter borde det bästa vara att variera mellan flera olika högkvalitativa foder. Även det bästa fodret kanske innehåller för lite av något spårämne eller innehåller för mycket av något annat. Genom att variera fodret minskar man risken att ens fiskar ska drabbas av någon brist eller får i sig förmycket av något ämne.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

citatet verkar som vissa här förväxlar sina fiskar med kroppsbyggare, som alla vet kan ha nytta av ett proteintillskott i kosten. Lägg dock märke till ordet tillskott - det handlar inte om att ersätta andra livsnödvändiga födoämnen med enbart protein. Deffande kroppsbyggare som vill minimera mängden underhudsfett kan dock vilja minska på mängden fett och kolhydrater. Att hålla fiskarna på diet på detta sätt kan dock knappast vara önskvärt, speciellt inte om man vill att de ska växa snabbt.
                          Det där var riktat till mig så då besvarar jag detta här och nu. Jag har provat mig fram med olika konstellationer i min räkmix för att få fram ett foder som är närmast optimalt för fiskarna (i detta hänseende, Malawi och Tanganyika). Anledningen till att jag provade "kroppsbyggarprotein" var för att jag ville tillföra protein och höja den befintliga protein-nivån utan att nypa bort den mängd grönt som fanns i mixen. Räkmixen bestod alltså redan av nödvändiga ingredienser, men utökades med detta proteintillskott. Hade jag velat tillföra samma mängd protein via fisk eller ägg så hade också balansen på räkmixen helt gått förlorad (60% grönt 40% övrigt).
                          Jag har heller aldrig nämnt ordet "deffa"...det är en helt annan sak än det jag diksuterar här.

citat:Nyckeln till snabb tillväxt torde således bli ett välbalanserat foder och inte minst riklig och ofta tillgång på fodret.
                          Är det inte detta vi diskuterar?

Att du sedan inte förstår varför man vill försöka få fram det optimala fodret till sina fiskar låter väldigt underligt, men det får stå för dig. Ett välbalanserat foder är väl ändå ganska nära "optimalt"...iallafall enligt mig.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1338

Hej Tricella!
                            Nu tog du det kanske lite mer personligt än vad som var meningen, jag ville bara få fram poängen att det inte säkert är så att högre proteinhalt är alltid nyckeln till bättre tillväxt. Extremt proteinhaltig diet är ju som jag påpekade en effektiv bantningsdiet.

Det jag mest reagerade på var två saker
                            1. Att man funderade på att byta ut det gröna mot sojabönor och på så sätt byta ut kolhydrater och andra näringsämnen mot protein.
                            2. Att du skrev att man borde hålla nere mängden fett. Utfodrar man växande fiskar med för lite fett får de inte energi nog. Protein är kostsamt för kroppen att omvandla till energi - helt i enlighet med Atkinsdieten.

Jag ville altså bara ge lite perspektiv på proteinracet. Det var inte menat som personlig kritik. Jag kan hålla med om att min formulering "det verkar som vissa här..." kanske var lite raljerande. Jag ber om ursäkt för detta.

Jämförelsen med deffande kroppsbyggare var min egen och den gjorde jag eftersom det helt tydligt i tråden talades om att byta ut kolhydrater och fett mot protein.

Sedan så menar jag inte att man inte bör få fram så bra foder som möjligt, bara att det nog är bättre att mata omväxlande än att helt förlita sig på ett enda foder.

Och som jag skrev tidigare; det allra viktigaste för att ens yngel ska växa snabgt är att de bra mat och får mat ofta! Att äta ett eller två skrovmål om dagen är definitivt inte naturligt för de flesta fiskar. De flesta fiskar äter i naturen kontinuerligt under dygnet, stora rovfiskar undantaget.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

citatedan så menar jag inte att man inte bör få fram så bra foder som möjligt, bara att det nog är bättre att mata omväxlande än att helt förlita sig på ett enda foder.
                              Håller helt med dig angående detta. För övrigt så blev det personligt pga de rader du skrev...men jag tycker enbart att en diskussion är bra att ha även om den "hettar till ibland". Bra skrivet Daniel.

Kommentar

Arbetssätt...