Schackbrädesciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    Användare
    • March 2004
    • 76

Schackbrädesciklider

Hej.
    Har två Schackbräden på tillväxt i mitt lilla 43-liters kar. De är ca 3cm stora. När de vuxit till sig till en storlek av ca 5-6cm ska jag flytta över dem till 110-liters karet.
    Kan någon med erfarenhet berätta lite om dessa otroligt vackra fiskarna?
    //Joel, the one and only
  • Pelle
    Användare
    • May 2002
    • 387

Hej

De är mycket känsliga för för vattenkvaliteten. Vattenbyten en gång i veckan rekommenderas. Ett missat vattenbyte kan sluta med katastrof.
    Följ rekommenderade vattenvärden till punkt och pricka.
    De är ganska aggressiva mot varandra. Jag hade två hanar och tre honor i ett 150 liters. Men det gick inte. Hanarna bråkade för mycket med varandra. Men även lekande honor är väldigt tuffa mot andra honor.
    Betydligt tuffare än apisto honor i alla fall.

Mot andra fiskar är de mycket veka och snälla. Håll helst inte andra ciklider av något slag tillsammans med dem. De är t.o.m. vekare än A. Borellii

Mata enbart med fryst eller levande foder. De har små munnar så det måste vara smått foder.

Jag fick flera lekar av mina, men inga yngel. De är en riktig utmaning att hålla. Men med lite tur (och skicklighet) så ska det nog gå bra!

Lycka till!

Mvh/ Per

Kommentar

• malawi_voodoo
      Användare
      • July 2002
      • 790

citat:Ursprungligen skickat av Pelle

Hej

Följ rekommenderade vattenvärden till punkt och pricka.

Mata enbart med fryst eller levande foder. De har små munnar så det måste vara smått foder.
      Men varför? dom mår ju jättebra i affärerna och hos odlarna...utan vattentillsatser..

Samma gäller foder.. granulat storlek small funkar toppen.
      /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Pelle
        Användare
        • May 2002
        • 387

Hej

Berättar bara utifrån mina egna erfarenheter. Jag har haft dem vid tre olika tillfällen med några års mellanrum. Men de har varit riktiga problemfiskar för mig. De har lekt regelbundet men inga yngel som sagt. Och de har blivit relativt kortlivade.

Mvh/ Per

Kommentar

Arbetssätt...