odling av skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    odling av skalarer

    tja!
    ja har ett par skalarer i ett 65 l kar.som ständigt leker men det blir inte något med dom. Romen blir vita eller försviner.dom leker cirka 1 gång på 2 veckor.så jag tänkte att jag skulle flytta över dom innan dom har lagt romen .till ett litet (19L) kar är det smart?
    och i så fall när ska ja flytta över dom?

    andra fiskar i karet
    neontetrer
    fjärlispleco
    kuliålar
    kattmal som jag brukar flytta på när dom har lagt rom
    en groda
    räka
    röd fenad haj som jag brukar flytta på när dom har lagt rom
    Sydamerika
  • supersunk
    Användare
    • March 2004
    • 86

    #2
    Har du allt i det akvariet?

    Kommentar

    • reecord
      Användare
      • February 2004
      • 341

      #3
      japp
      Sydamerika

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        65 liter är rejält mycket för litet för scalarer. Det kan vara en av anledningarna till att de äter upp äggen, för att de blir stressade av trängseln. Se´n ska man helst inte flytta äggen, för då bara bygger man på problemet med att många scalarer verkar vara dåliga yngelvårdare. Det är nog alltid bäst att låta dem ta hand om ynglen själva, och gör de inte det, så ska man nog helst inte avla på dem. Och tar man bort ynglen så präglas de inte på föräldrarna, och får nog svårare att lära sig vakta ynglen själva.

        Det bästa är dessutom att låta ett antal välja partner själva, då har man störst schans att få ett harmoniskt par, som vaktar ynglen bra. Och så kan det dessutom ta ett tag innan de lär sig hur man ska göra. 19 liter är hur som helst alldeles för litet att föda upp scalareyngel i. Det är 65 liter också.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • johanlidman
          Användare
          • February 2004
          • 118

          #5
          Hördu reecord,

          Jag har minst 80liter akvarier då jag odlar Scalarer (och det är för litet då jag får kullar på ca 300-600yngel), det största jag har är på nästan 300liter och detta är avdelat på mitten med två par i. Gå in på denna hemsida där kan du läsa mer om odling av Scalarer http://www.geocities.com/scalare_farmen/ , det är den bästa sidan om Scalarer på svenska.

          Skaffa ett Större Akvarium på minst 100liter (det ska vara minst 40cm högt) och sätt paret i det utan botten materiel, med ett skumgummi filter och en upp och ned vänd lerkruka och vänta, så ska du få se att dina Scalarer leker.

          Mvh Johan Lidman
          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

          Kommentar

          • reecord
            Användare
            • February 2004
            • 341

            #6
            okej tackar
            Sydamerika

            Kommentar

            • sippe

              #7
              Har ett 137L kar 40H 30B 100L det måste väll vara lagom till odling.

              Kommentar

              Arbetssätt...