geophagus sp. "araguaia orange head"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cactuzz88

    geophagus sp. "araguaia orange head"

    Hej!
    Jag skulle vilja veta lite om dessas lek etc.??
    någon som ahr erfarenhet av detta?
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Jag har haft några lekar på Geophagus sp. Tapajos "Orange Head" och jag har svårt att tänka mig att "araguaia"-varianten skulle leka annorlunda.

    Det första som sker är att paret får ännu starkare färger och att hanen jagar honan. Han glider gärna upp jämsides med henne med helt fällda fenor och utspända gällock. Han pressar även ner hakan så att det ser ut som om han har munnen full av något. De glider bredvid varandra sådär en bit sedan avviker honan vilket resulterar i att hanen sätter efter och ger genne ett bett.

    Samtidigt som denna aktivitet pågår så börjar hanen att putsa en ganska stor fläck på ca.15-20 cm. i diameter. I mitt fall har det alltid varit akvariets glasbotten men det kan även ske på flata stenar. Om honan har rom så ser man efter några dagar att hon har sitt äggrör ute och då först brukar hon börja titta lite på fläcken som hanen har putsat. Om den godkänns av henne så lägger hon så småning om en romkaka på 80-150 ägg vilka befruktas av hanen. Honan brukar stanna vid romkakan hela tiden medan hanen far runt som en galning för att hålla alla på avstånd. Ungefär 4-6 dagar senare börjar paret försiktigt att skala alla äggen med läpparna och slutligen har de alla yngel i munnen och kvar på den putsade fläcken ligger en hög äggskal.

    Ruvningen har i mitt fall varit helt jämnt fördelad på de båda parterna. Jag har tydligt sett hur de lämnar över sina yngel till varandra och äter i omgångar. Om man sitter på lite avstånd från karet så får man se hur de spottar ut ynglen som genast börjar leta i sanden efter föda. Så fort en förälder öppnar munnen så försvinner alla yngel in i den. Det är märkligt att de kan ha så nogrann kontroll på dem. Om ett yngel hamnar avsides hämtas det genast upp och de är ju ganska stora fiskar och ynglen pyttesmå. Arten måste även ha en ovanligt skarp syn för att kunna se ett så litet yngel i andra ändan av karet.

    Efter ungefär 10 dagars ruvande tog jag ur hanen och lade honom i en hink. Han spottade då ut ca 80 yngel varpå jag lade tillbaka honom i karet och tog vara på yngelen separat. Samtliga yngel har vuxit till säljbar storlek och sett friska och bra ut.

    När jag vid senare lekar provat att lämna ynglen kvar med föräldrarna så har de varit försvunna efter ca. 15 dagars ruvande.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • August 2003
      • 476

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

      Efter ungefär 10 dagars ruvande tog jag ur hanen och lade honom i en hink. Han spottade då ut ca 80 yngel varpå jag lade tillbaka honom i karet och tog vara på yngelen separat. Samtliga yngel har vuxit till säljbar storlek och sett friska och bra ut.

      [u]...och tio av dem kommer hem till mig på Söndag vilket jag ser fram emot mer än om det vore jul...</u>

      Tackar för redogörelsen om hur det går till när de får till det - [u]tack Fredrik</u>!


      [u]Mvh.</u>
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • Cactuzz88

        #4
        tack så mkt fredrik!
        Jag var föressten på GCGs möte och kollade på ditt föredrag om akvariefotografering.. mycket bra!
        vad matade du ynglen med??
        Just nu har jag 6 st vf geophagus sp. araguia orange head och en stor f1 hane.
        så samanlagt 7 st..
        jag har sett lite av det som du beskrev men har inte fått några yngel än..
        med putsa menar du la gräva en större grop i sanden??
        det har mina gjort på vissa ställen iaf.
        TACK!

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Trevligt att du gillade föredraget.

          Jag matade mina yngel med torkad skalad artemia. Detta är ett pulver som är ganska populärt i Danmark för tillfället men jag har faktiskt ännu inte sett det i Sverige. Efter ett tag gick jag över till Aquatic Nature granulat och räkmix.

          Grop kanske man kan kalla det om man har mycket sand, jag har bara nån cm i mitt Geophaguskar.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Cactuzz88

            #6
            okej..
            för några av mina hanar har grävt ner jätte djupt i en grotta.. men det kanske inte är det?

            Kommentar

            Arbetssätt...