Ciklidstämman 2004 Stockholm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #76
    Stämman på det hela var en otroligt trevlig tillställning varje sekund från att jag träffade Carl på fredag kväll till att mitt lotterpris fick simma ner i akvariet på söndag eftermiddag.

    Inget var dåligt på stämman.

    Sven är altid underbar att lyssna till (andra gången för mig ... hehe) med sin torra instutionshumor.

    Kens malawi-föredrag var kanon under den första hälften. Bilderna på målande finska barn och glada afrikaner kändes smått krystat och överdrivet amerikanskt.

    Sonja och Dave led av dålig teknik, Sonjas mick var inte bra och Sonja verkade ha lite dålig mick-koll, så vi långt bak i rummet hörde det väldigt dåligt. Ämnet var mycket aktuellt och smärtsamt viktigt, inte minst fick man reda på det under föredraget. Arterna utrotas i samma takt de upptäcks. Dock var det lite tråkigt att få höra samma fras om och om igen, nämligen "we havnt been able to breed this species". Lite oinspirerat kanske.

    På middan finns inget att anmärka på utom den tidiga hemgången på aldeles för många människor En eloge till mats för hans proffsiga "gissa fisken" och en eloge till mig för fiskcharaderna

    Söndan startade med det bästa föredraget på stämman, Kens om Kratersjöar i Nicaragua. Det enda negativa var att det var aldeles för kort och inte tillräckligt djupt, men det råds det bot på idag hoppas jag.

    Carl avslutade väldigt avslappnat och bra. Han passade så fint i sin nya t-shirt, Carls favoritplagg #1.

    Ja å lotterierna var bra på lördag dag å söndag, lörda kvälls lotteri var en personlig katastrof
    fish r friend

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #77
      citatonja och Dave led av dålig teknik, Sonjas mick var inte bra och Sonja verkade ha lite dålig mick-koll, så vi långt bak i rummet hörde det väldigt dåligt.
      Roligt att du tar upp detta. Jag satt nämligen allra längst fram och hörde allt som hon sa, men jag funderade faktiskt över att hon höll mikrofonen så pass långt från munnen och var faktiskt förundrad över att det hördes längst bak - men antog att det var så för INGEN sa något om det och då måste det ju ha hörts.
      Jag menar lite får man väl skylla sig själv om man är åhörare på ett helt föredrag och inte hör vad som föredragshållaren säger och inte säger till om det eller förflyttar sig längre fram (det fanns gott om lediga platser längst fram).

      citatå middan finns inget att anmärka på utom den tidiga hemgången på aldeles för många människor
      Vad kan man begära av gamla gubbar - vi fick inte färdtjänst att hämta upp oss senare[:p]

      citat: En eloge till mats för hans proffsiga "gissa fisken" och en eloge till mig för fiskcharaderna
      Kan bara hålla med
      Ciklidhälsningar
      Kjell

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #78
        Personligen hängde jag i tekniker-rummet under Sonja och Daves föredrag då jag var "första slides-bytare" därinne fanns det en monitor kopplad till en mic som tog upp sonjas röst bättre än hennes egen mikrofon. Det grämer mig dock att jag inte sprang ner och informerade om problemet. Skyller på oerfarenhet om hur sånt hanteras snyggt.
        fish r friend

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #79
          citatkyller på oerfarenhet om hur sånt hanteras snyggt
          Ja alla är väl inte lika buffliga som jag som vrålade ner till Ola att han inte hördes när jag stod längst bak och lyssnade.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8616

            #80
            Hej

            Ett stort tack till alla som medverkade till att årets Ciklidstämma blev så bra. Min sinnesstämning överträffade t.o.m. vädret när jag kom ut från museet på söndag eftermiddag. Bäst tycker jag Kens föredrag var. Nu skall vi passa på och utnyttja honom här i Norden så länge som han är engagerad i finska WWFs projekt i Malawi och därför bor i Helsingfors stora delar av året.

            När David och Sonia inledde sitt föredrag var dataprojektorn ännu påslagen och under deras diabilder låg en grå systembild, som gjorde diabilderna lite blekare. Därtill stod det No data eller nåt sånt i grönt uppe till höger på duken. Detta fixades efter att jag påtalade det i samband med det första bytet av diakassett. Det förvånade mig dock att ingen annan stördes av detta. Nå, s- samma, det är ju vara en detalj. Substansen i föredraget var ändå ytterst intressant.

            Ser redan fram emot nästa Ciklidstämma



            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • GoSatta
              Användare
              • February 2003
              • 1686

              #81
              För er som va på middagen och inte klarade av Gissa Floden (ja allihoppa då =) )

              Så sprang jag på denna länk:

              A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!


              SE OCH LÄR! =)
              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
              http://www.gosatta.org

              Kommentar

              • Sara Söderström
                Användare
                • April 2002
                • 18

                #82
                Hej!

                Som medverkande till arrangemanget är man ju partisk, som redan påpekat ovan. Men jag måste väl ändå säga att stämman blev väldigt lyckad! Inga missöden, proffsig lokal och bra med folk. Middagen var kul ("gissa fisken"-bilden var väldigt snyggt gjord).

                För övrigt är det väldigt kul att läsa att andra uppskattat arrangemanget! Tack för det!

                MVH/
                Sara

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #83
                  Daves teckningar är snygga och rättvisande. De kommer komma upp på FishBase en vacker dag.

                  Sonia & Dave uppskattade allt väldigt mycket och tyckte att visningarna av samlingarna nog var höjdpunkten. Sven tog Sonia, Dave, Ken och Alison på en VIP-visning på lördagsförmiddagen.

                  Jag är som sagt väldigt nöjd med allihop: Svens, Kens, Sonia & Daves och Carls föredrag, Anders, Fang Fang, Erik och Sven visning av samlingarna samt att Anders och/eller Fang Fangs tillgänglighet som FishBase och NRM informatörer.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Anette
                    Användare
                    • April 2002
                    • 178

                    #84
                    Tack för en trevlig och väl genomförd ciklidstämma. Det var ovanligt mycket kvinnliga besökare, det verkar som om antalet ökar från år till år. Vi är väl kanske inte lika många som killarna men vem vet; det kanske vänder...

                    Anette

                    Kommentar

                    • Martin Axelsson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 13

                      #85
                      Det verkar som om det mest är vi arrangörer som sitter berömmer oss själva. Men det tycker jag att vi är väl värda.
                      Själv tycker jag att Kens föredrag var höjdpunkten mycket bra framfört och med ett intressant innehåll. Dave & Sonja var det som jag sett fram mest emot, tyvärr kändes det väldigt oplanerat. Det blev mest visa kort och rabbla latinska namn. Vilket gör sig bättre i bokform än som föredrag. Hade varit roligare om de gått in mer i detalj på de arter som de har lyckats odla.
                      Arrangemanget som helhet är jag mycket nöjd med och det var definitivt värt att offra sin enda lediga helg den månaden för att jobba med och njuta av ciklidstämman.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...