indentifiera diverse malar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

mmmm Fuscatus är min gissning, Tricella hittade mycket bättre bild än jag
    fish r friend

Kommentar

• M.A

Anli: ser den lik ut den som är i detta forum?

//Marcus

Såg den ut kanske var ett bättre sätt att utrycka sig

Kommentar

• M.A

Observera att jag tror dom skrev att den på bilden skulle vara 30 tum eller nåt.

//Marcus

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Orm och Tricella: Fuscatus är det närmsta hitintills, skall försöka fota mer i helgen... skall kolla upp info om Fuscatus, ty min verkar inte villa äta...
          Hittade just nu på planet catfish denna :Chrysichthys brachynema, väldigt lik på vissa bilder....

M.A: Först tyckte jag den var på pricken, men nu när jag tittar närmare, så hade min smalare bakkropp å större ögon som på min bild: http://www.lindersson.se/images/Akva..._catfish_3.jpg
          Anders L

Kommentar

• M.A

Anli: jag anlitade lite professionell hjälp, vi får se vad dom kommer fram till

//Marcus

Kommentar

• supersunk
              Användare
              • March 2004
              • 86

Det verkade ju funka alldeles utmärkt...

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

M.A:
                Liposarcus pardalis kan stämma rätt bra, fast mitt exemplar är 32 cm.
                Granska troligt faktiskt!

Chrysichthys brachynema stämmer ju bra med mina egna efterforskningar... men den blir ju mot 80 cm enligt fishbase! HJÄLP!
                Märkligt akvariefisk! Dessutom Tangayika verkar det som... ner till 30 meters djup. Ingen flodmal det här heller! Mmm.. En möjlig maskot till jobbet.

Clarotes? mja.. inte övertygad.. ännu

Spännade helgpyssel eller hur!
                Anders L

Kommentar

• M.A

Anli: Alltid kul med oidentifierade fiskar

//Marcus

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Märkligt att man hittar denna samling i ett 720 kar i norra uppland, och ägaren inte har en aning vad det är för firrar... lite udda gäng är det ju trots allt. Det är tydligen spännande att handla begagnade kar!
                    Anders L

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av anli

Märkligt att man hittar denna samling i ett 720 kar i norra uppland, och ägaren inte har en aning vad det är för firrar... lite udda gäng är det ju trots allt.
                      Jag tycker det är rätt vanligt då man köper lite annorlunda "begagnade" fiskar att ägaren/butiksägaren inte vet exakt vad det är för fisk, det finns väl typ tiotusentals olika fiskarter världen över så det är ju inte lätt att hålla reda på allihop. Så identifieringsprocessen får man ofta ta själv. Men det behöver ju inte alltid vara negativt, jag köpte ju ett gäng Vieja synspila som sedan visade sig vara Vieja bifasciata som jag har velat ha väldigt länge. En på zoopet köpte en polypterus delhezi och fick istället en polypterus endlicheri som är fengäddornas rolls-royce.
                      Sedan så kan man givetvis råka ut för att fisken man köpte visar sig vara ett blivande monster, jag köpte ju en Pseudoplatystoma fasciatum i tron att det var en Sorubim lima. Sorubim lima blir runt 50cm medan fasciatumen i naturen kan bli upp mot 2 meter...

Hur som helst, att Chrysichthys brachynema blir runt 80cm i naturen enligt fishbase är en sak, låt dig inte skrämmas av detta, stora fiskar blir sällan lika stora i akvarium p.g.a. många olika anledningar. Malar blir dessutom väldigt gamla och det tar _många_ år innan en storvuxen art ens är i närheten av sin maxstorlek så länge man inte övermatar den.
                      Så oroa dig inte i onödan, ta problemen som de kommer istället.

Se positivt på saken, nu är du ju kvalificerad för att skriva i "Annorlunda fiskar"-tråden på zoopet. ;D

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Precis tillbaka från en dag med intressanta föredrag på ciklidstämman!

FI: Jodå, vi kommer att ha kvar "ubåten", absolut den fulast fisk jag sett... inte ens fulsnygg/intressant utan bara FUL. Bara det gör att måste ha den kvar
                        Fast att en firre från de stora sjöarna i afrika skulle hamna i mina kar, det trodde jag aldrig! Nåja... kul med "oddballs"

ps Cutekid: den slemmiga malen kommer från Tangayika... jag visste väl det... lite troffeaktig ds
                        Anders L

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

Kompletterar denna urgamla tråd med en liten nyhet:
                          -FishBase har accepterat mina bilder, så då är jag helt säker på att den fula (de flestas lite elaka omdöme) "u-båten" är en Kibonde-mal (Chrysichthys brachynema):

Malen har blivit lite mer alert efter en diet på lax och pellets.
                          Han har ett oroväckande stort gap, men verkar vara snäll som ett lamm
                          FI: den går med en Endlicheri bl.a.! De delar på laxbitarna...
                          Anders L

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Anli: var det Anders Silfvergrip som identifierade dina bilder? Han är mal-expert.
                            Fishbase självt har igen koll, de litar på att de som skickar in bilderna vet vad de fotat (och på att eventuella fel påpekas av andra).

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

Mike: Hm, det kanske du har rätt i.. men det var Fang Fang Kullander som har checkat bilderna. Kanske skulle skicka en förfrågan till Anders Silfergrip för säkerhets skull?
                              Anders L

Kommentar

• Mike_Noren
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2695

Det kan knappast skada. Jag tror han är tillbaks från semestern nu.

Kommentar

Arbetssätt...